Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader

Illustration: Nissan

Japanske bilproducenter har gået relativt stille med udviklingen af selvkørende teknologier. Ikke fordi de ikke mestrer disciplinen, hvilket Nissan viste ved en præsentation i London i denne uge.

Her blev pressen kørt rundt i et antal elektrisk Nissan Leaf’s, som er udstyret med en opdateret version af teknologipakken kaldet ProPilot. Systemet er i stand til selv at køre i en enkelt bane, både i bytrafik og på motorvej. Det inkluderer rundkørsler og tæt bytrafik.

En simplere version af ProPilot blev sidste sommer introduceret i Japan og i den kommende opdatering af Nissan Qashqai og Leaf, vil de også få pakken.

Læs også: Studerende har gjort sin bil selvkørende for 5.000 kroner

Glem stadig alt om fuldt autonome biler. I Nissans ProPilot skal føreren stadig være klar til at tage over. Illustration: Nissan

Men, i modsætning til Tesla, så er ProPilot endnu ikke i stand til at håndtere flere vognbaner og dermed automatisk skift af vognbane. Den funktion vil først blive introduceret i 2018 og teknologi, der både kan klare avanceret bykørsel og lyskryds, vil først være at finde i Nissans biler i 2020.

Læs også: Ford dropper semi-selvkørende biler: Ingeniørerne faldt i søvn

Nissan er allerede i gang med at udstyre bilerne med hardware, som med det rette software, vil være i stand til at køre autonomt. Det drejer sig blandt andet om potente computere, laserscannere, kameraer og en EHF-radar - også kaldet en milimeterbølge-radar.

Selvkørende biler til OL 2020

Så selvom forsøg med selvkørende biler i Japan, slet ikke har kunnet stå mål med antallet i USA, og til dels også Europa, så har de japanske myndigheder sat sig et mål, som nu får producenterne til at accelerere udviklingen: Al transport ved OL i 2020 i Tokyo skal ske med selvkørende biler.

Læs også: På ét år er de selvkørende biler blevet meget bedre

Derfor gik et japansk firma i sommeren 2016 i gang med at skabe 3D-kort over det japanske vejnet. Seks virksomheder med speciale i navigations-teknologi og ni bilproducenter, heriblandt Nissan, Mitsubishi og Toyota, er gået sammen i virksomheden Dynamic Map Planning Co, hvor målet er at skabe et 3D-kort med en usikkerhed på bare ti centimeter.

Japan har cirka 1,2 mio. kilometer almindelig vej og cirka 30.000 kilometer motorvej.

For tiden testes en selvkørende minibus i en park uden for Tokyo. Bussen er leveret af franske EasyMile.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først