Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader

Illustration: Nissan

Japanske bilproducenter har gået relativt stille med udviklingen af selvkørende teknologier. Ikke fordi de ikke mestrer disciplinen, hvilket Nissan viste ved en præsentation i London i denne uge.

Her blev pressen kørt rundt i et antal elektrisk Nissan Leaf’s, som er udstyret med en opdateret version af teknologipakken kaldet ProPilot. Systemet er i stand til selv at køre i en enkelt bane, både i bytrafik og på motorvej. Det inkluderer rundkørsler og tæt bytrafik.

En simplere version af ProPilot blev sidste sommer introduceret i Japan og i den kommende opdatering af Nissan Qashqai og Leaf, vil de også få pakken.

Læs også: Studerende har gjort sin bil selvkørende for 5.000 kroner

Glem stadig alt om fuldt autonome biler. I Nissans ProPilot skal føreren stadig være klar til at tage over. Illustration: Nissan

Men, i modsætning til Tesla, så er ProPilot endnu ikke i stand til at håndtere flere vognbaner og dermed automatisk skift af vognbane. Den funktion vil først blive introduceret i 2018 og teknologi, der både kan klare avanceret bykørsel og lyskryds, vil først være at finde i Nissans biler i 2020.

Læs også: Ford dropper semi-selvkørende biler: Ingeniørerne faldt i søvn

Nissan er allerede i gang med at udstyre bilerne med hardware, som med det rette software, vil være i stand til at køre autonomt. Det drejer sig blandt andet om potente computere, laserscannere, kameraer og en EHF-radar - også kaldet en milimeterbølge-radar.

Selvkørende biler til OL 2020

Så selvom forsøg med selvkørende biler i Japan, slet ikke har kunnet stå mål med antallet i USA, og til dels også Europa, så har de japanske myndigheder sat sig et mål, som nu får producenterne til at accelerere udviklingen: Al transport ved OL i 2020 i Tokyo skal ske med selvkørende biler.

Læs også: På ét år er de selvkørende biler blevet meget bedre

Derfor gik et japansk firma i sommeren 2016 i gang med at skabe 3D-kort over det japanske vejnet. Seks virksomheder med speciale i navigations-teknologi og ni bilproducenter, heriblandt Nissan, Mitsubishi og Toyota, er gået sammen i virksomheden Dynamic Map Planning Co, hvor målet er at skabe et 3D-kort med en usikkerhed på bare ti centimeter.

Japan har cirka 1,2 mio. kilometer almindelig vej og cirka 30.000 kilometer motorvej.

For tiden testes en selvkørende minibus i en park uden for Tokyo. Bussen er leveret af franske EasyMile.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først