Nissan vil bruge bilbatterier til el i almindelige hjem

I 2012 skal det være muligt for en almindelig husstand at købe et batteri, hvor der skal være nok strøm til to dages forbrug. Det er ambitionen hos Nissan, der i øjeblikket er ved at undersøge mulighederne for, at batteriet til elbilen Leaf kan blive ladet op ved hjælp af solenergi til brug i almindelige hjem, skriver Manufacturing.net.

På længere sigt håber Nissan at kunne bruge sine lithium-ion-batterier til at opbevare strøm, fordi bilproducenten forventer, at batterierne generelt har en længere levetid end bilerne.

Faktisk forventes de at have 80 procent af deres kapacitet tilbage, når bilernes levetid er forbi, og dermed er Nissan i gang med at undersøge, om batterierne kan bruges batterierne til at opbevare strøm fra vedvarende energi. Det er ifølge Manufacturing.net en af de helt store udfordringer ved produktionen af vedvarende energi, hvor man udnytter vinden, vandet og solen.

Her er et bud på en ladestation, fremvist sammen med Nissan Leaf i Washington i januar 2010. Nissan arbejder dog på at få ladet batteriet op ved hjælp af solenergi.(Foto: Wikipedia/Mario Roberto Duran Ortiz) Illustration: Wikipedia/Mario Roberto Duran Ortiz

Nissan har sat 488 solceller op på taget på sit hovedkvarter i Yokohama, sydvest for Tokyo, og i kælderen er der placeret fire batterier, som opbevarer den energi fra solcellerne, som ikke bliver brugt.

Nissan har indgået et joint venture med virksomheden Sumitomo, og de håber at kunne tilbyde en lignende løsning til virksomheder i 2016.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis batterierne har længere levetid end bilerne, kunne de genbruges i nye biler. Man kan så også tænke lidt over, hvad der skal til for at øge en bils levetid. Rustbeskyttelsen herhjemme er ofte begrædelig, hvis man ikke selv får gjort noget ekstra.

  • 0
  • 0

Hvis batterierne har længere levetid end bilerne, kunne de genbruges i nye biler.

Om 6-8 år yder de nye batterier væsentligt mere end de batterier der bliver født i dag, dertil skal du lægge at det gamle batteri har mindre end 80% af sin kapacitet men 100% af sin vægt tilbage, yderligere er der i Danmark tradition for at bilen skal holde sin designlevetid dobbelt op.

  • 0
  • 0

Elsektoren har problemer med økonomien i batterier til systemtjenester. Men det er jo ude hos slutbrugerne at strømmen har sin største (og egentlige) værdi. Dette i kombination med masseproduktion + betalingsvilje for individuel forsyningssikkerhed vil måske kunne åbne døren for anvendelse af batterier i forsyningssystemet. Der vil jo også kunne laves aftaler om afbrydelighed med almindelige forbrugere.

  • 0
  • 0

Det er jo et spørgsmaal om økonomi. Vil elselskabet sælge mig strømmen billigere, hvis jeg lover at fordele mit forbrug af el, saa det er til fordel for selskabet? Og vil jeg saa spare nok til at forrente min investering i batterier?

  • 0
  • 0

Det er jo noget både elskaber og forskningcenter kigger en hel del på både i Europa og i USA. Et af de store problemer for mig er man jo ikke har megen kontrol over batteriet mens det er i bilen mht. temperatur og forbrugsmønster. Vi bliver derfor nød til at finde en god kvalitetstest der kan fortælle hvormeget liv der er tilbage i batteries under de mere kontrollerede forhold vi kan formode vi har i husene. Det andet spørgsmål er hvor vi placerer batterierne - vil det være på forbrugerens side af elmåleren eller på forsynings siden. Værdien vil nok være størst hvis forsyningsselskabet ejer og har råderet over batteriet da forbrugernes elpriser aldrig svinger så meget som forsyningselkabets.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten