Nissan starter masseproduktion af elbiler i Japan

Bilfabrikkerne er nu klar med egentlig masseproduktion af elbiler. I Japan ombygges en del af Nissans fabrik i Oppama til elbilsproduktion og nye fabrikker i USA og Storbritannien er undervejs.

Første bil på programmet bliver den lille familiebil Leaf. Leaf'en skulle komme til Europa og Danmark i begyndelsen af 2011.

Andre af de store fabrikker er ligeledes i gang med at opruste produktionen. General Motors har haft de første enheder af deres længe ventede Volt ude og blive testet af motorjournalister. Selv om det ikke er en ægte elbil, men en plugin-hybridbil, så kan den alligevel køre 80 km på en opladning før den lille forbrændingmotor tager over.

Flådekunde er klar til elbiler

En af verdens største virksomheder, General Electric, har netop besluttet, at den enorme flåde af firmabiler delvis skal udskiftes med elbiler. Nyheden blev meddelt i en tale i Cambrigde, England om forretning og bæredygtighed af GE administrerende direktør Jeffrey Immelt.

I alt er der tale om cirka 23.000 styk og selv om det ser godt ud på det grønne regnskab, så har GE en klar strategi med at booste markedet for elbiler. GE vil nemlig gerne kunne levere teknologi til markedet, blandt andet ladestandere og el-infrastruktur.

Ud over Nissan, så er, som nævnt, General Motors også på trapperne med Volt'en (som også skulle komme som ren elbil) og Ford vil lancere en elektrisk version af Focus. Læg dertil elbiler fra Mitsubishi, Tesla og muligvis også nogle kinesiske producenter. Der er altså ved at være tale om et egentligt marked med noget at vælge imellem. Hvem General Electric vælger, er der ikke sluppet noget ud om.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Volt har en officiel rækkevidde på 60-64 km på batteristrøm - ikke 80. Og der er absolut ingen planer om at bygge en version uden rækkeviddeforlænger.

At Nissan Leaf i Danmark skal sælges i samarbejde med Better Place må være en solonyhed for Ingeniøren.

  • 0
  • 0

Nej, det er rigtigt, det er ikke Nissan, men Renault, som skal sælges igennem Better Place. Artiklen er rettet. Volt'ens rækkevidde opgives til 50 miles.

  • 0
  • 0

hvor de skal bruges *(USA/England).

Igen står man så med den tanke, at der fra politisk side IKKE er interesse eller opbakning til at f.eks. region Sjælland eller Nordjylland tages i hånden og føres sammen med f.eks. Nissan eller GM.

Når der nu bygges nye fabrikker, så kunne man jo godt etablere dem i disse områder hvis bare økonomien kunne hænge sammen. Renault's bil skal jo laves i Tyrkiet og derefter fragtes til Danmark. Når bilen skal koste 205.000 inkl. moms (164t ex), så kan arbejdslønnen ikke udgøre mere end 10% uanset om det er en tyrker eller en dansker der samler skidtet.

Der er behov for en politisk indsats for at tiltrække samlefabrikker af køretøjer til Danmark. Det vil også kunne hjælpe potentielle underleverandører som nu har miste Vestas som kunde.

  • 0
  • 0

Når der nu bygges nye fabrikker, så kunne man jo godt etablere dem i disse områder hvis bare økonomien kunne hænge sammen. Renault's bil skal jo laves i Tyrkiet og derefter fragtes til Danmark. Når bilen skal koste 205.000 inkl. moms (164t ex), så kan arbejdslønnen ikke udgøre mere end 10% uanset om det er en tyrker eller en dansker der samler skidtet.

Man skal ikke betale Jorden for de råmaterialer, der går til at producere en bil. Når alt kommer til alt, er det KUN arbejdsløn og profit vi betaler for. Det koster sikkert ikke ret meget at samle en bil, men fabrikken er afhængige af billige lokale underleverandører til mange af komponenterne. Og deres udgifter er også ultimativt lønninger (samt lønninger til dem, som producerer produktionsudstyret).

I øvrigt er det kun danskere, som gider betale mere for en bil, der er produceret i Danmark i stedet for Tyrkiet. Og sikkert endda kun en lille del af danskerne!

Og tager man de internationale briller på, så har tyrkerne mere behov for den slags arbejdspladser end Danmark har - også selvom vi ikke kan være PhD'ere og frisørere allesammen. Så det er såmænd nok meget fornuftigt at bygge bilerne i Tyrkiet.

  • 0
  • 0

Thomas.

Jeg er ikke enig med dig. Danmark har igennem mange år leveret til bilfabrikker i Sverige og Tyskland som underleverandører, og selv om flere og flere flager ud, så er vi på en række punkter stadig konkurrencedygtige.

Det er langt fra sikkert at bilerne bliver dyrere af at blive produceret i Danmark end i Tyrkiet når alt medregnes. Efter transport skal bilerne jo klargøres, og forhåbentlig er der færre fejl i en dansk produktion end en tyrkisk produktion. Hvis ikke der er, så har fagforeningerne jo et stor forklaringsproblem :-)

Men ellers kan vi da alle bare rulle om på ryggen og stikke poterne i vejret. Tyrkerne laver i forvejen stort set hele Europas forbrug af Hvidevarer (typisk på maskiner lavet i Tyskland).

Og set med internationale briller, så er der ingen steder hvor man blot kan være forbruger (selvom nogle mener man skal yde efter evne, og nyde efter behov). Skal man importere (bytte varer) så må man nødvendigvis have noget at eksportere. Ellers bliver lommerne hurtigt tomme.

  • 0
  • 0

Du får lige et link http://www.ncnn.com/content/view/6566/26/

GM Shows Off The Volt In Raleigh Written by Ellen Reinhardt/David Horn (RALEIGH) -- The new all electric Chevy Volt was unveiled in North Carolina by General Motors. Officials with the automaker offered the public a chance to drive the vehicle on Monday near the Raleigh headquarters of Progress Energy.

GM is gathering public input on what it calls one of the first truly practical electrical vehicles. It is not a hybrid. Chevy spokeswoman Jenny Ecclestone said the car has a typical range of 25 to 50 miles on a full charge but this distance is extended drastically by a gasoline generator that activates to charge the battery system. GM bills the Volt as "the world's first electric vehicle with extended-range capability."

  • 0
  • 0

Torben: Du skriver: "Volt har en officiel rækkevidde på 60-64 km på batteristrøm - ikke 80. Og der er absolut ingen planer om at bygge en version uden rækkeviddeforlænger." OK, om det er 64 km eller 80 er vist indenfor "forskellige bilister- tolerencen". Men læs lige din bemærkning! - Du mener vist det modsatte....,- at de ikke har planer om at give bilen længere rækkevidde på ren el, ikk?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten