Nissan parat til at droppe Danmark som første elbil-marked

Bilproducenten Nissan vakler nu i beslutningen om at have Danmark med i første bølge, når firmaets første serieproducerede elbil, Leaf, skal på markedet meget snart.

Årsagen er angiveligt en svigtende eller usynlig politisk vilje til at være foregangsland efter fiaskoen ved COP15.

»Leaf'en er klar. Danmark var planlagt til at blive et af de første lande i Europa, hvor elbilen skulle introduceres - fordi Danmark er den forholdsvis største producent af elektricitet fra vindkraft,« siger direktør Peter Hal, Nissan Nordic Danmark.

Her er et bud på en ladestation, fremvist sammen med Nissan Leaf i Washington i januar 2010. (Foto: Wikipedia/Mario Roberto Duran Ortiz) Illustration: Wikipedia/Mario Roberto Duran Ortiz

»Bilen vil blive introduceret i Holland, Portugal og Irland her til efteråret. Det var så planen, at den også skulle sælges i Danmark fra foråret 2011. Men fra Nissans side vil man meget nødig sende bilen på markedet, når der ikke er nogen form for sikkerhed for, at den kan blive ladet op på en forsvarlig måde,« siger Peter Hal.

Beslutningen om at introducere Leaf i Danmark er derfor nu sat på pause indtil videre.

Det kan måske virke påfaldende, set i lyset af, at Nissan har en tæt alliance med Renault, som har et tæt samarbejde med firmaet Better Place, der udvikler ladestandere og batteriskifteautomater.
Men de to bilmærker markedsføres forskelligt, understreger Peter Hal.

»Efter vores opfattelse, så udvikler Better Place et lukket system for sine brugere, og Better Place bestemmer, hvad det koster. Vi ønsker os et åbent system, hvor man betaler ved standeren med et id-kort, så brugeren får sin regning fra energileverandøren,« siger Peter Hal.

Nogen skal påtage sig infrastrukturen

»Vi mangler nogen, som vil tage lederskabet og påtage sig at sørge for en passende, forsvarlig infrastruktur. Det kræver ikke, at der skal opstilles tusinde ladestandere inden for et år, for det kan ikke lade sig gøre. Men der må være nogen, der siger: Vi skal nok sørge for, at der er ladestationer til elbilerne,« siger han.

Nissan har haft planer med Danmark, fordi landet er kendt for mange vindmøller, der leverer til det offentlige elnet. Og fordi der ligger en kraftig elinfrastruktur, særligt i byerne, hvor den ligger lettilgængelig, lige under jordoverfladen.

»Der skal være tilgængelige ladestationer i det offentlige rum, der er sikkerhedsmæssigt og forsyningsmæssigt forsvarlige. Det behøver ikke at være på gader og stræder, men i det mindste et sted, hvor man kan oplade sin elbil, for eksempel mens man går i teatret. Og det skulle også gerne være så intelligent indrettet, at bilerne kan lades med strøm fra vindmøllerne, når der er billig overskudskapacitet i elnettet,« siger han.

Har Nissan så opgivet Danmark som introduktionsland?

»Den endelige beslutning er ikke taget. Men vi har haft adskillige møder med Energinet.dk og med det politiske system, og vi fornemmer, at der er et meget stort vakuum i Danmark efter COP15 omkring beslutninger vedrørende elbiler og omkring lysten til at være foregangsland for elbiler, som benytter den grønne energi«

Peter Hal understreger, at Nissans Leaf er konstrueret som en elbil fra bunden. Det er altså ikke en ombygget benzinbil som de fleste nuværende elbiler på markedet. Den har plads til fem personer og har en rækkevidde på cirka 160 km.

Ifølge magasinet Autonews.com vil bilen blive markedsført i Europa til en grundpris på 197.000 kroner. Hertil kommer eventuelle nationale afgifter. I Danmark er elbiler fortsat afgiftsfrie indtil 2016. Det blev besluttet efter COP15. Men udbuddet af elbiler er meget beskedent, og Nissans Leaf forventes at komme i restordre hurtigt, indtil nye fabrikker bliver bygget i USA og England.

Energistyrelsen skynder sig

Imidlertid er der ikke helt dødt i regeringen. Energistyrelsen og energibranchen har nedsat en arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til politikerne om netop ladestandere til de danske elbiler. Bilbranchen er ikke med, og det kan måske forklare, hvorfor bilfolkene oplever en larmende stilhed.

»Danmark ønsker stadig at være et foregangsland med hensyn til elbiler. Arbejdsgruppens frist er blevet fremskyndet, så der nu skal afrapporteres inden 1. juli, hvor sommerferien begynder. Forslagene, som bliver offentlige, skal handle om, hvilke aktører der skal eje ladestanderne og sætte dem op - skal det for eksempel være Energinet.dk, eller skal det være elselskaberne eller nogle kommercielle aktører. I anden omgang skal det udredes, hvad behovet og omkostningerne er, og endelig hvordan omkostningerne skal fordeles,« fortæller kontorchef Flemming G. Nielsen fra Energistyrelsen.

»Der skal jo være nogle spilleregler, så der ikke opstår kaos. Det skal ikke være sådan, at ingen tør stille ladestandere op, men heller ikke sådan, at der kommer mange ladestandere af vidt forskellige typer lige ved siden af hinanden. Der skal altså vælges nogle standarder,« siger han.

Bolden havner hos politikerne 1. juli

Så snart arbejdsgruppens rapport ligger klar, er det op til politikerne at beslutte sig. Herom siger klima- og energiminister Lykke Friis (V) til Ingeniøren:

»Elbiler har høj prioritet i regeringen. Det er jo derfor, vi har besluttet at fritage dem for afgift, og det er derfor vi fremrykkede deadline for arbejdsgruppens arbejde. Straks vi har fået arbejdsgruppens anbefalinger, vil vi forholde os til dem. Nogle af anbefalingerne vil muligvis kræve lovændringer, og den slags kan naturligvis ikke klares med det samme, men vi er helt klar over, at vi ikke skal sidde på hænderne i denne sag, og det gør vi bestemt heller ikke.«

Foreløbig er det kaos, som Energistyrelsen gerne vil undgå, så småt begyndt at brede sig.

Der står allerede ladestandere flere forskellige steder i København, længe før politikernes beslutninger om ejerskab og standarder. Og Odense Kommune er på egen hånd langt fremme i skoene, når det gælder offentlige ladestationer. Kommunen har bestilt et mindre antal, der skal installeres dels ved rådhuset, dels ved zoologisk have og ved Brandts klædefabrik.

Det bliver trefasede stik fra engelske Elektromotive, og det bliver centralt styrede ladestationer, opbygget efter åbne standarder.

Dokumentation

Artikel i FDM
Artikel i Autonews.com

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Infrastrukturen til elbiler kunne måske etableres ved at det blev lovpligtigt for alle Danske tankstationer der sælger benzin og/eller diesel også at have mindst en hurtiglader (level III, 50,000 watt) til elbiler og at den skal være installeret inden december 2012. Hvis ikke vanker der dagsbøder som skal være høje nok til at det bedre kan svare sig at installere hurtigladeren. Man kunne også udvide loven til også at kræve at alle Danske indkøbscentre der omsætter for over 100 millioner om året fra dec 2013 også skal have installeret mindst en hurtiglader.

Nedenfor er der et link til et interview med Nissan/Renault’s CEO Carlos Ghosn hvor han cirka 24 minutter inde i interviewet siger at Nissan har udviklet en level III charger der kun koster 8000 USD eller 50000 DKK (det er en del billigere end den nuværende pris på ca 35000 USD). Laderen vil være i stand til at lade omkring 120 kilometers kørsel på 20 minutter.

http://www.youtube.com/watch?v=a8qcvr6LZvQ

  • 0
  • 0

Så har Nissan også meldt sig på banen som selverklæret værdig trængede der ønsker statens velsignelse til at hive penge op af forbrugernes lommer uden at levere en garanteret ydelse.

Smut endelig, og tag bare Anholtparken med jer.

  • 0
  • 0

Konventionelle biler udvikler sig med rasende fart, der er i hvert fald ikke udsigter til at elbiler udkonkurrerer dem:

http://bil.guide.dk/%C3%98konomi/Ny%20tekn...

(Til Jan: listen over eldrevne indretninger der udelades af testene er temmeligt lang - komisk at netop eldrevne indretninger udelades, når det nu er en ELbil. Men OK, med den rækkevidde er der ikke brug for GPS eller underholdning).

  • 0
  • 0

Nissan har haft planer med Danmark, fordi landet er kendt for mange vindmøller, der leverer til det offentlige elnet. Og fordi der ligger en kraftig elinfrastruktur, særligt i byerne, hvor den ligger lettilgængelig, lige under jordoverfladen.

Helt sikkert, det har intet med et yderst fordelagtigt afgiftssystem at gøre...

Lad Nissan klynke lige så meget som de vil. Danmark er et af de få lande hvor det måske kan betale sig for forbrugeren at skifte til elbiler. Så hvis Nissan vil tjene penge, hvilket de vil, bliver de nød til at sende bilen til Danmark.

  • 0
  • 0

Det bliver trefasede stik fra engelske Elektromotive

Elektromotive laver vist ladetsandere (med RFID-læsere), og de fås med forskellige slags stik. Det væsentlige er systemet i ladestanderen, og hvordan det muliggør betaling for energien. Elektromotive skriver på http://www.elektromotive.com/html/elektrob... at den fås med forskellige stik. Men hvilke bruges der i Odense?

Lidt historie om Elektromotive: http://en.wikipedia.org/wiki/Elektromotive

  • 0
  • 0

Så har politikerne dummet sig igen. Vi kunne have været fremme i skoene og være de førende inde for grøn energi, det eneste der krævet, var at tag op i et emne der før eller siden skulle tages fat i. Dette har så resulteret at politikernes prallen frem for handling har ført til at de har valgt at droppe os. Vi har nok så fine vindmølle parker, og det er da rigtig fint. Men synderen er jo alle de hunrede af tusinde biler der hver dag starter op i motorene.

Hvis politikerne havde gide at koncentrere sig om at gøre noget ved problemet og fået udvidet vores infrastruktur, frem for at prøve at redde deres politiske røv til næste valg.

Sådan er det jo, politikerne gør et ihærdigt forsøg på at komme i folketinget, og når de så sidder der, fuck om det er regeringen eller oppositionen, så gør det ALT hvad der står i deres magt for at komme med så mange antagelse og påstande om det ene og det andet, at de helt glemmer hvad deres mærke sag var.

Nå nok mund-bowl kan i ha' det godt.

  • 0
  • 0

At Nissan presser på, er der næppe noget at sige til. Det er jo kendt at pres på et tidspunkt får ting til at ske. Jeg tror ikke vi skal være særligt bekymrede, Danmark er kendt som et attraktivt marked for test af især elektronik - og el-biler vil have gode testvilkår i vort lille-bitte land - det ved Nissan også godt. De har jo ikke spillet ud med at de ville have Danmark som test land - hvis ikke der var fordele :-)

Mvh Lars plbrake.com

  • 0
  • 0

level III charger der kun koster 8000 USD eller 50000 DKK

Og hvem betaler så for at grave kabler ind til tankstationen? Bare en af de nye findske elbiler (600A) vil kræve nye kabler. For slet ikke at tænke hvad der skal til for at have strøm nok til en reel elbilstankstation...

Danmark er et af de få lande hvor det måske kan betale sig for forbrugeren at skifte til elbiler.

Såfremt man har eget hus, med egen parkeringsplads med en lader, så ja.

Hvis ikke man har det, så kommer man sku ikke langt i en elbil, og så er benzin/diesel vidst omtrendt det eneste alternativ?

  • 0
  • 0

Husk el-hybridbilerne, der vil kunne tilfredsstile 100 eller 1000 gange flere danske bilister end de rene elbiler. Og sig det til alle de politikere, I kender. De skal også afgiftslempes (altså bilerne!), - ellers sker der ikke en dyt!

  • 0
  • 0

Husk el-hybridbilerne, der vil kunne tilfredsstile 100 eller 1000 gange flere danske bilister end de rene elbiler.

Enig, hybriderne giver endnu bedre energiudnyttelse, og for at undgå div potensforlængere, så kunne man nøjes med at fritage biler med max 15kW på extenderen, skal man så mere end 200-250km hvor batteriet løber fladt(i dual mode), så kan man stadig trille 80-90kmh til destinationen, ikke sjovt men hamrende energieffektivt.

Med hensyn til offentlige ladestandere, så kan det kun haste med en afklaring, staten må afsætte penge til tilskudsordninger, og kommunerne må udbyde konsessioner til et par selskaber i hver kommune, det udelukker jo ikke at firmaer med grøn politik kan sætte deres egne ladestandere op.

I øvrigt er det vel kun batteribyttemaskinen fra Better Place der af praktiske årsager kun kan benyttes af deres egne kunder, netværket af ladestandere (slowladere) skal under alle omstændigheder sættes op, og Better Place siger jo selv at deres produkt er salg af strøm og kilometer, ikke salg af biler, så der er ingen modsætninger.

@Jan E Sørensen Irland kan vist også blive koldt om vinteren, så kommentaren om varmere himmelstrøg forstår jeg ikke.

  • 0
  • 0

Konventionelle biler udvikler sig med rasende fart, der er i hvert fald ikke udsigter til at elbiler udkonkurrerer dem:

http://bil.guide.dk/Økonomi/Ny teknologi/Ny bil/Benzinmotoren_lever_2071092

Tak for dagens grin.

Den nævnte artikel ligner en pressemeddelelse fra Ford, som højst har været igennem Google Translate kritiske oversættelse.

I artiklen kan jeg kun læse om teknologi, der har været udnyttet kommercielt i cirka ti år. Der står nævnt en forbedret brændstoføkonomi på 20%, men naturligvis ingen reelle tal, så det er nok bare fra 10 km/l til 12 km/l. Jeg vil straks fejre dette ved at hejse flaget i haven :-)

  • 0
  • 0

Der står nævnt en forbedret brændstoføkonomi på 20%, men naturligvis ingen reelle tal, så det er nok bare fra 10 km/l til 12 km/l.

Helt så galt er det ikke, 1,6 literen kører 14,5kml, og 1,8 literen kører 14,1kml.

Men enig i konklusionen, det er alt for lidt alt for sent, nærmest symbolet på en tid der burde være slut, nogen el-bil killer er det da slet ikke.

  • 0
  • 0

Ja debatten har været her før.

Vi har ikke nogen politik, der tager hensyn til fremtidens bilteknologi. FDM er fremkommet med et yderst godt bud, men er druknet fuldstændig i afgiftfritagelse og snak om grønne kørselsafgifter.

Men da man har meldt ud, at indtægterne fra bilerne skal være de samme, kan man sige sig selv at en afgiftsfritagelse for elbiler er en dødssejler, idet der ved stor udbredelse vil mangle penge i kassen. Derfor vil ingen betale for en infrastruktur under disse forhold.

Men hvis man nu istedet for at kigge på specifikke teknikker gik over til noget samlet realpolitik, ja så kunne DK komme videre.

Den med vindmøllerne er iøvrigt også meget overeksponeret i forhold til elbiler. Da forsyningssikkerheden på vindkraft er lav, vil en stor afhængighed af vindkraft virke modsat på elbilsmarkedet, men symbolsk er det jo fantastisk.

  • 0
  • 0

Men da man har meldt ud, at indtægterne fra bilerne skal være de samme, kan man sige sig selv at en afgiftsfritagelse for elbiler er en dødssejler

Helt enig, med den holdning bliver det svært at omstille samfundet, godt nok har vi i Danmark så høje afgifter på el at forbrugsafgiften blot kommer ind via en anden kasse, men når forbruget til bilen falder til det halve, så skal vi bruge det mere ved tørretumbleren og komfuret for at få kabalen til at gå op.

Politikerne bør overveje hvad det kommer til at koste at nedbringe partikel forureningen i vores byer på anden vis, med el-bilen kan vi spare udstødningen, og vi kan spare betydelige mængder bremsestøv, men vis os i det mindste den alternative plan.(som ikke findes)

Løsningen er stadig kommune for kommune at få udpeget hvor de offentligt tilgængelige ladestandere skal placeres, finde ud af hvordan de skal finansieres, og så offentliggøre den samlede plan.

  • 0
  • 0

Danmark er kendt som et attraktivt marked for test af især elektronik - og el-biler vil have gode testvilkår i vort lille-bitte land - det ved Nissan også godt.

Og derfor valgte de Japan som første testland, nok på grund af den hurtige feed back, derefter USA og ikke nødvendigvis fordi det er et lille-bitte land, Holland og Portugal for at komme ind i EU og fra februar 2011 Irland & UK.

De første 4 måneder til og med marts 2011, kan der i alt produceres 12.000 biler, det antal er for længst solgt i pre-orders og selv om et antal fortryder(de får deres 600kr tilbage), så rykker de næste bare frem i køen, ved årsskiftet forventes 25.000 i ordrebogen for USA og 6.000 i ordrebogen for Japan, de 50.000 biler der kan produceres i 2011 må siges at være solgt.

  • 0
  • 0

Der er altså solgt(forhåndsreserveret) mere end 10.000 LEAF i USA alene - men vi er jo 5-10 år bagud som sædvanligt.

Ja, de 17.000 pre-order er rundet, kapaciteten er begrænset til omkring 140 biler om dagen.

Uden Europa løber der 200 ordrer ind hver dag, der mangler altså 60 biler per dag.

Det tager lang tid at udvide, og alle underleverandører skal tages i ed, så vi må håbe på de nye fabrikker i USA og UK (der lige skal bygges først) kan mætte markedet. http://green.autoblog.com/2010/05/19/nissa...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten