Nissan indrømmer omfattende miljøsvindel
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nissan indrømmer omfattende miljøsvindel

Illustration: Nissan

Den japanske bilproducent Nissan har på flere måder manipuleret med data for bilernes forurening. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Nissan konkluderer både, at test af bilernes udledning og brændstoføkonomi ikke er foregået efter retningslinjerne, og at selskabets inspektionsrapporter bygger på »ændrede« resultater.

Læs også: Daimler tilbagekalder 774.000 biler i Europa

Nissan har ikke offentliggjort detaljer om, hvordan brændstoftestene eller testresultaterne er blevet manipuleret. Bilproducenten har nu bestilt en »tilbundsgående efterforskning« af sagen.

Brændstofmanipulationen er foregået på Nissans fabrikker i Japan, og selskabet oplyser, at bilernes udledning og brændstofforbrug stadig ligger inden for lovkravene.

Læs også: EU indbringer seks lande for domstol på grund af luftforurening

Sagen er kommet frem som følge af en intern undersøgelse, som de japanske myndigheder har pålagt Nissan at gennemføre, efter at selskabet i september indrømmede at have brudt reglerne for slutkontrollen af sine biler. Gennemgangen af de nye biler er siden 1979 blevet foretaget af underkvalificeret personale på selskabets fabrik i Tochigi.

Gad nok vidst om de imponerende forbrugstal også er fup og fidus. Op til 36 km/l for en benzin/elektrisk bil.

At forbrugeren bliver fyldt med naive forhåbninger kan vidst ikke chokere nogen mere.
Jeg ved da udemærket godt at jeg ikke kan købe en splinternye stor benzin sedan der køre chokerende meget længere på literen end min 1990 gamle aerodynamiske euro 1 limo.

Specielt efter den blev hybrid køre jeg næsten aldrig på tankstationen mere.

  • 0
  • 0

At forbrugeren bliver fyldt med naive forhåbninger kan vidst ikke chokere nogen mere.

Bilisterne og producenter af biler er kollektivt skyldige i forbrydelsen mod vore livsbetingelser, klimaet, det nære miljø i byer og på land. Så ingen af dé parter kan dybest set tørre noget af på hinanden, respektivt.

Europæiske og japanske producenter er taget med bukserne nede, hvor Trumps bagland hele tiden har stået på den store problembenægtende bastion, hårdkogte over for virkeligheden af selvskabte miljøproblemer (de 3 måske 4 orkaner sidste år har allerede kostet hans bagland, hvad han ikke kan overleve at indrømme som konsekvens af den livsstil, han står for).

Voldsomme regnmængder i Japan har dræbt over 100 mennesker inden for få dage, og vi har historisk tørke. Dansk landbrug mister i år mellem 4 og 5 milliarder på tørken direkte. Iltsvind i de indre danske farvande truer allerede, delvis på grund af de historiske temperaturer.

Problemerne, som det ekstravagante forbrug af fossiler har medført, må få verden til at deles i to; den del af jordens befolkning, artsmedlemmerne, der kan se, at billedet på de højere sociale lags livsstil krakelerer og dem, der ikke kan.

Tronald Dump har væltet den store fortælling om globalisering med sit "USA first". Dybest set er hans dollargrin demarkeringen og den præcise afsløring af ondet selv, der ikke adskiller sig så meget fra resten af den livsstil, som truer arten her på planeten. De bilister, der lader som om de ikke er så slemme, fordi de kører rundt i marginalt mindre forurenende eksemplarer, er måske endnu mere hykleriske, og dermed endnu mere udspekuleret ondskab end Dumps simple benægtelse af fakta.

Det deprimerende ved at tilhøre en overrepræsenteret art bør afløses af en social konflikt mellem bæredygtig livsstil versus fx bilisme, de fossilædende klimadræbende CO2-svin!

Vi, os de gode, har noget at kæmpe imod, de onde, bilisterne og deres producenter. Social succes og agtværdighed er ikke hvad det har været, og producenternes forbrydelser undskylder ikke bilisternes. De ved det, og vi ved det.

Lad os får et mere direkte præcist og værdiladet sprog. No more bullshit.

  • 6
  • 5

Vi er i hvert fald der, hvor vi kan konkludere, at risikoen ved egenkontrol er for stor til at den kan negligeres. Det bør huskes, næste gang en politiker prøver at sælge os ideen.

En tilpas hyppig stikprøvekontrol, foretaget af en uvildig institution, burde være nok til at komme uvæsenet til livs, uden at blive urimeligt dyrt.

  • 14
  • 1

Sådan startede gårsdagens P1 Debat (som jeg deltog i): Nissans kompakt-SUV Qashqai er for øjeblikket Danmarks mest solgte bil. Og det er ikke så svært at forstå. Den er billig og rummelig og man kommer lidt højere op ift de andre billister og får fornemmelsen af at side i en sikker bil. Men man vælger den næppe for at foretage et miljørigtigt bilvalg. Og hvis man er lidt ligeglad og så nu får at vide at Nissan også har snydt, så er det bare en normalisering af de forhold vi har vænnet os til siden DieselGate begyndte at rulle for tre år siden. Bilkøberen fik fordelen både af en lavere registreringsafgift og en lavere grøn ejerafgigt pga fabrikantens snyd. Hvilke konsekvenser skal det have? Er bilindustriens organiserede kriminalitet, som PHK meget rammende benævner det, af en størrelsesorden, som myndighederne ikke kan håndtere?

  • 4
  • 0