Nissan planlægger at stoppe salget af personbiler med dieselmotor i Europa. Og med den beslutning trækker de bilerne ud af det største marked for dieselmotorer.
Ændringen vil ske gradvist, ved at nye modeller ikke længere vil blive lanceret i dieselversioner, skriver Handelsblatt.
Dermed bliver Nissan den tredje japanske bilproducent, som dropper dieselmotoren i Europa, efter at Toyota og Subaru allerede har varslet samme beslutning.
Elektrificerede modeller, fra hybrider til elbiler, skal overtage pladsen efter Nissans dieselbiler på markedet. Flere af Nissans mest solgte modeller, som Qashqai, sælges i dag i dieseludgaver.
Dieselsalget falder
Dieselbiler har været vigtige i Europa, men salget af bilerne har længe været faldende. Det skyldes bl.a. planer om forbud mod dieselbiler i flere byer, som følge af at det er blevet afsløret, at bilerne udleder mere NOx end tilladt.
Faldet i salg af dieselbiler er en stor hovedpine for de europæiske bilproducenter, som har satset stort på dieselmotorer og investeret store summer i teknologien. I Japan sidder dieselbiler på en forsvindende lille andel af markedet.
Problemet for bilproducenterne er, at kommende udledningskrav er knyttet til CO2-udledning. Dieselmotoren har lavere forbrug og dermed mindre CO2-udledning end benzinmotoren.
CO2-problemer
Når europæiske bilkøbere vælger benzinbiler, bliver resultatet, at den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilerne øges. Ifølge en rapport fra Jato Dynamics steg udledningen fra de store bilmærker i Europa i 2017 som følge af dette.
Hvis producenterne ikke kan fremvise en gennemsnitsudledning på under 95 gram CO2 per kilometer inden 2021, venter der store bøder.
Samtidig må bilproducenterne holde sig inden for et udledningskrav for NOx. I 2020 sættes grænsen til 120 milligram NOx per kilometer. Tests har vist, at udledningen i dag ligger langt over denne grænse.
Bosch annoncerede for nylig, at de har fundet en løsning, som gør, at dieselbiler kan opnå en udledning, som er en tiendedel af denne grænse. Løsningen skulle være enkel at implementere. Om det så er muligt at redde dieselmotorens rygte, er imidlertid for tidligt at sige.
Japanerne styrer udenom
De japanske bilproducenter ser ud til at vælge bare at styre helt udenom. Elektrificering kan give CO2- og NOx-udledninger, som ligger under grænsen. Nissan har særligt satset på elbiler, og Leaf er en af Norges mest solgte biler.
De har også hybridteknologien E-Power, som er en seriehybridteknologi. Denne skal introduceres i en række nye biler i Europa.
Med dette system bruges forbrændingsmotoren udelukkende til at forsyne et batteri med strøm. Dermed kan motoren til enhver tid vælge det mest effektive omdrejningstal for at sikre den laveste udledning.
E-Power-modeller er ifølge Handelsblatt allerede meget populære i Japan, hvor to tredjedele af alle Nissan Note sælges med med denne type motor. En Nissan Notes forbrug skulle ligge på under 0,4 liter benzin per 10 kilometer. Mange regner med, at flere af Nissans mest populære modeller snart bliver tilgængelige som E-Power-modeller.
Nissan er blandt verdens største producenter af genopladelige biler, og firmaet planlægger at lancere otte nye elbiler inden udgangen af 2022.
Stort set alle store europæiske bilproducenter har planer om at sælge elbiler og hybrider, men ingen har foreløbig varslet, at de vil droppe dieselmotorer.
Artiklen er fra tu.no
