Nissan dropper dieselmotoren i Europa
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nissan dropper dieselmotoren i Europa

Nissan X Trail tilbydes i dag med to forskellige dieselmotorer. Illustration: Nissan

Nissan planlægger at stoppe salget af personbiler med dieselmotor i Europa. Og med den beslutning trækker de bilerne ud af det største marked for dieselmotorer.

Ændringen vil ske gradvist, ved at nye modeller ikke længere vil blive lanceret i dieselversioner, skriver Handelsblatt.

Dermed bliver Nissan den tredje japanske bilproducent, som dropper dieselmotoren i Europa, efter at Toyota og Subaru allerede har varslet samme beslutning.

Elektrificerede modeller, fra hybrider til elbiler, skal overtage pladsen efter Nissans dieselbiler på markedet. Flere af Nissans mest solgte modeller, som Qashqai, sælges i dag i dieseludgaver.

Dieselsalget falder

Dieselbiler har været vigtige i Europa, men salget af bilerne har længe været faldende. Det skyldes bl.a. planer om forbud mod dieselbiler i flere byer, som følge af at det er blevet afsløret, at bilerne udleder mere NOx end tilladt.

Fra Nissans udstilling på bilmessen i Genève, og konceptbilen IMx Kuro. Illustration: Marius Valle

Faldet i salg af dieselbiler er en stor hovedpine for de europæiske bilproducenter, som har satset stort på dieselmotorer og investeret store summer i teknologien. I Japan sidder dieselbiler på en forsvindende lille andel af markedet.

Problemet for bilproducenterne er, at kommende udledningskrav er knyttet til CO2-udledning. Dieselmotoren har lavere forbrug og dermed mindre CO2-udledning end benzinmotoren.

CO2-problemer

Når europæiske bilkøbere vælger benzinbiler, bliver resultatet, at den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilerne øges. Ifølge en rapport fra Jato Dynamics steg udledningen fra de store bilmærker i Europa i 2017 som følge af dette.

Hvis producenterne ikke kan fremvise en gennemsnitsudledning på under 95 gram CO2 per kilometer inden 2021, venter der store bøder.

Samtidig må bilproducenterne holde sig inden for et udledningskrav for NOx. I 2020 sættes grænsen til 120 milligram NOx per kilometer. Tests har vist, at udledningen i dag ligger langt over denne grænse.

Bosch annoncerede for nylig, at de har fundet en løsning, som gør, at dieselbiler kan opnå en udledning, som er en tiendedel af denne grænse. Løsningen skulle være enkel at implementere. Om det så er muligt at redde dieselmotorens rygte, er imidlertid for tidligt at sige.

Japanerne styrer udenom

De japanske bilproducenter ser ud til at vælge bare at styre helt udenom. Elektrificering kan give CO2- og NOx-udledninger, som ligger under grænsen. Nissan har særligt satset på elbiler, og Leaf er en af Norges mest solgte biler.

Illustration: Nissan

De har også hybridteknologien E-Power, som er en seriehybridteknologi. Denne skal introduceres i en række nye biler i Europa.

Med dette system bruges forbrændingsmotoren udelukkende til at forsyne et batteri med strøm. Dermed kan motoren til enhver tid vælge det mest effektive omdrejningstal for at sikre den laveste udledning.

E-Power-modeller er ifølge Handelsblatt allerede meget populære i Japan, hvor to tredjedele af alle Nissan Note sælges med med denne type motor. En Nissan Notes forbrug skulle ligge på under 0,4 liter benzin per 10 kilometer. Mange regner med, at flere af Nissans mest populære modeller snart bliver tilgængelige som E-Power-modeller.

Nissan er blandt verdens største producenter af genopladelige biler, og firmaet planlægger at lancere otte nye elbiler inden udgangen af 2022.

Stort set alle store europæiske bilproducenter har planer om at sælge elbiler og hybrider, men ingen har foreløbig varslet, at de vil droppe dieselmotorer.

Artiklen er fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da rart at se at Nissan vil bygge en el-bil med en “range extender” i stedet for de plug-in hybrider vi kender idag.
Måske en anden overskrift ville kunne gøre dette til en positiv nyhed i stedet for. For det er jo godt hvis hybrid biler kan fortrænge rene dieselbiler. Til en god pris vel at mærke.
Det vil være rart hvis vi kunne se artikler om deres E-Power løsning så vi kan få indblik i teknologien der er på vej.

  • 1
  • 1

Men fossile motorer er dog nederst på bundlinjen her. Fremtiden er jo opladning eller biobrændsel såsom alkohol eller hydrogen. Kan vi ikke godt snart få en fremtidssikret løsning på banen, tak

  • 1
  • 0

en 2 liter minivan.
https://www.youtube.com/watch?v=CagYM2CIAxM

"En Nissan Notes forbrug skulle ligge på under 0,4 liter benzin per 10 kilometer. "
Det må blive til over 25 km/L de mest optimistiske siger 36 km/L.
På spritmonitor kan man se at diesel versionen har et gennemsnit på 20 km/L

E-note 0-100 på 8 sec. Jeg tror gerne på at Nissan vil overlade det helt til europæisk bilindustri at redde diesel person bilen.

  • 1
  • 0

Men fossile motorer er dog nederst på bundlinjen her. Fremtiden er jo opladning eller biobrændsel såsom alkohol eller hydrogen. Kan vi ikke godt snart få en fremtidssikret løsning på banen, tak

Dem der skal bruge en bil lige her og nu har måske ikke penge eller tid til at vente på fremtiden. Det produkt Nissan her disker op med blæser den diesel personbil vi kender tilbage til stenalderen. Hvad nu hvis Nissan kan diske op med rigtigt flotte realistiske tal for udledning fra den benzinmotor som meget sandsynligt kan styres meget bedre mht temperatur. Så slipper man for de "mistænkelige" udledninger fra diesel + den grimme lugt. Ejeren behøver ikke bekymre sig om de truende diesel personbils køre forbud i storbyer.
Samtidig har man el-bil komfort / performance og bedre udnyttelse af brændstoffet + den allernyeste teknologi. Det burde udløse meget lavere vægtafgift/co2 afgift og hvad det ellers hedder.

Da Batteriet er lille opstår der ikke nogen batteri leverance flaskehals, og det burde være muligt at opgradere om få år til et lidt større batteri således at små ture kan foretages helt elektrisk.

Det er næsten surrealistisk at det ikke er forsøgt gjort før. Det smarte nissan har gjort er at samle hele enheden i en blok der sænkes ned i motorrummet.
Få disse modeler til Europa ASAP, så der kan blive skubbet til udviklingen af biler i europa. Det er jo næsten for godt til at være sandt, men i Japan køre de altså allerede rundt i et af den nærmeste fremtids køretøjer.
Vi er dog ikke helt bagud i Europa, der har mange inklusiv mig selv i mange år benyttet os af den endnu mere overlegne transport teknologi når det gælder små ture 10-20-30 km.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten