For at skabe overensstemmelse mellem dieselbilers officielle emissionstal fra typetests og de værdier, de reelt udleder ved virkelig kørsel, indfører EU fra næste år den såkaldte virkelighedstest, bedre kendt som RDE (Real Driving Emissions).
Loven om den endelige udgave af testen bliver vedtaget i løbet af januar, men det er stort set kun proforma, da det meste af indholdet blev bestemt tilbage i oktober. Her enedes repræsentanter fra EU-medlemslandene, heriblandt den danske miljøminister Eva Kjer Hansen (V), og EU-kommissionen om at vedtage RDE-testen.
Læs også: Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år
De fleste er enige om, at RDE vil være et godt middel mod de mildest talt tvivlsomme resultater, som den nuværende testmetode har givet. Men flere miljøforkæmpere har kritiseret, at testkravene blev lempet markant under de afsluttende forhandlinger i oktober.
Lav barre fjerner ikke tvivlen
En af de skeptiske parter er den uafhængige miljø- og forskningsorganisation ICCT (International Council on Clean Transportation). Organisationen hilser RDE-testen velkommen, men mener, at testen ikke presser bilfabrikanterne til at bruge de bedst mulige NOx-rensesystemer.
‘RDE-lovgivningen er en politisk nøgle til at komme virkelighedens høje NOx-emissioner fra dieselbiler til livs, men testens succes vil afhænge af, om regulatorerne evner at tilpasse dens strenghed til udviklingen i emissionsteknologier,’ lyder det i et notat fra Peter Mock og Vicente Franco, der er hhv. chef og forsker i ICCT’s europæiske afdeling.
Læs også: Kun kostbar rensning kan sikre ren luft fra dieselbiler
Volkswagens svindel har medført mange spørgsmål om dieselbilers emissionsværdier. Det er den skepsis, RDE-testen skal gøre op med, men:
‘At sætte barren for RDE-testen for lavt vil ikke fjerne tvivlen, og det vil effektivt straffe fabrikanter, der bruger de bedst tilgængelige NOx-teknologier,’ skriver Peter Mock og Vicente Franco.
De to har udarbejdet et notat med fem punkter, som de mener, vil skærpe virkelighedstesten yderligere.
1. Stram det tilladte NOx-emissionsniveau op
De såkaldte conformity factors, som indikerer, hvor meget mere NOx, dieselbilerne må udlede under RDE-testen, end de 0,08 g/km, der er tilladt i dag, blev i oktober noget kontroversielt ændret af medlemslandene.
Oprindeligt var de sat til 1,6 (60 pct. mere NOx) i indfasningsperioden fra 2017 og 1,2 (20 pct. mere) i det endelige stadie i 2019. Det blev ændret til hhv. 2,1 (110 pct. mere NOx) for indfasningsperioden og 1,5 (50 pct. mere NOx) i det endelige stadie, der desuden blev skubbet fra 2019 til 2020.
ICCT foreslår, at disse conformity factors ændres tilbage til det oprindelige forslag.
2. Skal også varetage biler i brug
For at teste, hvorvidt bilen også overholder emissionskravene, efter at den har fået plader på, foreslår ICCT, at testen ikke kun har fokus på typegodkendelse, men også tester biler, der er taget i brug af private. ICCT foreslår, at myndighederne skal kunne teste tilfældigt udvalgte biler fra privatpersoner for at overvåge typetestens styrke.
3. Fremskynd teknologien til at tage hånd om koldstarter
RDE-testen medtager ikke emissioner fra biler, der starter med en kold motor. ICCT foreslår, at det medtages i EU-loven, at det tekniske arbejde med at inkorporere disse målinger i testen accelereres. Der skal ligeledes være en hensigt om at fastlægge juridisk bindende grænseværdier på området fra 2019.
4. Skær ned på begrænsningerne
Hvis testen foretages uden for regulativets bestemmelser, kan det medføre forhøjede, og i værste fald ukontrollerede, emissioner. Det kan eksempelvis være, hvis testen foretages i frostgrader eller modsat ved temperaturer over 30 grader, ligesom der også er en begrænsning for, hvornår bilen kan holdes ansvarlig for NOx-udledningen, hvis den testes i en vis højde.
Læs også: Ny test tillader fri NOx-forurening i koldt vejr
ICCT foreslår, at EU-Kommissionen eksempelvis kan foretage yderligere uafhængige tests, som overvåger bilernes præstation uden for disse begrænsninger.
5. Gør informationerne mere tilgængelige for offentligheden
EU skal forbedre befolkningens mulighed for at tilgå information, så de kan købe ny bil på et mere oplyst grundlag, end det er tilfældet i dag. Derudover kunne biler, der lever op til standarderne, få en ‘certified clean’-mærkat til glæde for både fabrikanter og forbrugere.
Derudover mener ICCT, at der skal skabes en kultur, der giver incitament til at udvikle teknologiske løsninger, der gør dieselbilers udstødning renere.
