Nevada har godkendt selvkørende biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nevada har godkendt selvkørende biler

Staten Nevada, hvor spillebyerne Las Vegas og Reno blandt andet ligger, har nu som den første stat i USA godkendt brugen af selvkørende biler. Det skriver amerikanske PCMag, som påpeger, at det er et afgørende skridt i den rigtige retning for Googles vision om førerløse biler.

»Nevada er den første stat, der omfavner, hvad der uden tvivl er fremtiden for biler,« udtaler Bruce Breslow, direktør for motorkontoret i Nevada, og fortsætter:

»Disse regler fastsætter en række krav, som virksomhederne skal møde for at kunne teste deres køretøjer på Nevadas offentlige veje, samt regler for borgere, der lovligt skal køre i bilerne i fremtiden.«

Nevada arbejder sammen med Google, bilproducenter, professionelle testfolk, forsikringsselskaber, universiteter og politiet om at udarbejde regelsættene. Google skulle, ifølge PCMag, i 2010 have meldt ud, at firmaets selvkørende bil har kørt mere end 260.000 kilometer uden en eneste ulykke.

Testbiler, der kører af sig selv, vil have en rød nummerplade. Efterfølgende, når og hvis teknologien bliver godkendt til offentligt brug, vil bilerne have en grøn nummerplade. I forvejen er nummerpladerne i Nevada blågrå.

I videoen herunder kan du se en af Googles selvkørende biler.

Dokumentation

Artikel i PCMag

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver så fantastisk når vi har føreløse elbiler i dk.

Så bliver det slut med al snak om ufleksibel offentlig transport.

I stedet for at vi alle har vores egne biler stående derhjemme, vil vi fremover bare bestille den type der passer til vores behov. F.eks. en lille 2 personers hvis jeg kun selv skal ned i byen, eller en stor hvis jeg skal have hele familien med.
Den kommer automatisk frem til det aftalte tidspunkt og kører mig til den destination jeg skal til - og forsvinder lige så stille igen.
Ingen problemer med parkering og bilerne kan selv kommunikere med hinanden for at lave den mest optimale rute.

Hvis ruten går via større veje, så kan bilerne koble sig sammen til et langt føreløst tog, så motorkraften udnyttes optimalt.

Jeg glæder mig.

  • 0
  • 0

......at se en robot indtage min dyre rødvin når lægen forbyder mig at drikke den slags mere :o)

Og jeg glæder mig også til at kunne sende en robot på tennisbanen så den kan slå alle i klubben og så jeg kan blive klubmestermester.

Spøg til side så vil det være udmærket med selvkørende biler........til bilister der dømmes til at køre i sådanne.....fordi de er taget i spritkørsel eller med en telefon for øret eller er blevet for gamle...fortsæt selv......for jeg nyder at køre bil og nyder at spille tennis.......men sådanne biler skal være forbeholdt trafikanter der har svært ved at overholde trafikkens spilleregler.

  • 0
  • 0

Så bliver det slut med al snak om ufleksibel offentlig transport.

Prøv at tage en tur med et IC3 tog eller med et s-tog i myldretid og forstil dig så at hver eneste person skal sidde i sin egen lille bil (også selv om det er en to-personers) Hvor mange lag vil de mon fylde på vejene for at kunne være der? Især når de tomme biler jo ikke bliver smidt i et p-hus, men skal køre tilbage, ud af byen for at blive ladet op og vente på den næste der vil bestille en bil...

Jeg tror ikke vi kan undværer offentlige transportmidler, tror mere på at det er personbilen der forsvinder når der langsomt kommer flere og flere mennesker på jorden...

  • 0
  • 0

I stedet for at vi alle har vores egne biler stående derhjemme, vil vi fremover bare bestille den type der passer til vores behov. F.eks. en lille 2 personers hvis jeg kun selv skal ned i byen, eller en stor hvis jeg skal have hele familien med.
Den kommer automatisk frem til det aftalte tidspunkt og kører mig til den destination jeg skal til - og forsvinder lige så stille igen.

Ja, saa mangler der bare et snappy navn til den service. Hvad med Taxi?

  • 0
  • 0

@Søren: Ruf er et fint navn, men man har ikke behov for skinnerne da de kan klare sig med vejene.

@Michael: Jeg kan ikke se noget problem i at alle dem der i dag kører med tog, i stedet køre i auto-biler. Problemet med trafikken i dag er jo at det er op til hver enkelt at vurdere hvornår der skal bremses, drejes, gasses etc. Hvis alle bilerne er enige om hvornår det skal ske og endda ved hvor hinanden skal hen, så kan trafikken køre langt mere smidigt. Der ville ikke være behov for lyskryds f.eks. , da bilerne på forhånd kan tilpasse farten så de ikke rammer hinanden når de krydser baner.
Den med at bilerne skal køre ud af byen for at lade op tror jeg nu ikke vil være det store problem. Man kan sagtens forestille sig p-huse eller båse placeret rundt omkring i byerne hvor de holder og venter. de behøver bare ikke at være helt så centrale som i dag hvor passagererne helst ikke vil bevæge sig mere en 2 skridt for at komme ind i tørvejr.

@Kim: Du har ret i at det fungerer som en taxi, men uden chaufføren som er et fordyrende led. Det er for dyrt at have folk til at sidde og vente på at der er nogen der skal med og det er også for dumt at slæbe rundt på en ekstra person hele tiden.
En bemandet taxi er for dyr til at man kunne bruge den som eneste transportmiddel. Med bevillingssystemet og reglerne om at man som chauffør kun må samle folk op i ens eget distrikt - så er det heller ikke specielt fleksibelt som kunde når man f.eks. vil hjem fra et større arrangement. Derimod ville en auto-bilpark kunne dirigere bilerne derhen hvor der er størst behov p.t.

  • 0
  • 0

for jeg nyder at køre bil og nyder at spille tennis.......men sådanne biler skal være forbeholdt trafikanter der har svært ved at overholde trafikkens spilleregler.

De offentlige veje er ikke indrette for at fornøje dig, men for mest effektivt at transportere samfundets borgere på sikker vis. Hvis du ønsker at kører for fornøjelsens skyld, så findes der motorbaner.
93% af trafikulykkeren skyldes menneskelige fejl og dette tal reduceres kun til 0 ved at ALLE biler efterhånden bliver føreløse, da det er deres evne til at kommunikere og indrettet deres kørsel efter hinanden der giver den stor sikkerhedsgevinst...og iøvrigt også kapacitetsgevinst, ved at der med biler i kolonnekørsel kan køre 10 gange så mange bliver på den samme motorvej.
Om 30 år kører vi alle førerløst, og lille Jakob på 9 år låner familiebilen når han skal til spejder tirsdag aften. Mon ikke også rattet forsvinder med tiden, da det jo ingen funktion har.

  • 0
  • 0

Ja Claus og har en håndskrift der er til læse og et sprog der er til at forstå:o)

Det er ikke "feset" (godt dansk ord) på lystavlen hos de fleste, at vi har eksporteret alle basalteknikkerne( og postens job) og er flyttet ind (tror vi) i det post industrielle samfund hvor vi i al fremtid har og får råd til at købe alt hvad vi peger på

Som jeg ser det så er der der da masser af ting man kan drømme om at kunne.

Hvis man gider kan man på defølgende link se samtlige årgange af Popular Mchanics( Populær Mekanik på dansk)hvor man kan se hvad man drømte om for 30 40 50 60 70 og 80 år siden

http://books.google.com/books/serial/BtEDA...

Mange af drømmene er virkelige i dag, men langt de fleste er forladt igen,heldigvis, og endnu flere er blevet forældet på grund af nyere teknikker. Fotografering og brevskriving som nogle af de fremmeste eksempler

  • 0
  • 0

Jeg er ikke sikker på hvor du vil hen?

Ønsker du at vi stopper evolutionen her?

Alt forandres og forbedres (forhåbentlig) jo konstant. Din bil overtog jo selv fra hestevognen - men det skridt er måske fint nok?

  • 0
  • 0

Der ville ikke være behov for lyskryds f.eks. , da bilerne på forhånd kan tilpasse farten så de ikke rammer hinanden når de krydser baner.

@Claus
Bliver det ikke en anelse farligt for cyklister at fjerne alle lyskryds?

  • 0
  • 0

Jeg glæder mig også til...

......at se en robot indtage min dyre rødvin når lægen forbyder mig at drikke den slags mere :o)

Og jeg glæder mig også til at kunne sende en robot på tennisbanen så den kan slå alle i klubben og så jeg kan blive klubmestermester.

Der er også mesterskaber for robotter.

  • 0
  • 0

Hvis jeg skal med toget på familiebesøg, så skal jeg starte med 25 km. til nærmeste jernbanestation. Derefter tage toget og så mellem 10 og 25 km fra toget til mine børn.
Den samlede strækning med bil er henholdsvis 45 og 35 km . så det er da noget af en omvej for at tage toget.
Vi havde engang en jernbane her i byen, men jernbanen med station, skinner og hele molevitten blev nedlagt i 1935.
Med DSB bus er det lidt nemmere, men jeg skal køre tidlig morgen med skolebussen, så selvfølgeligt ikke i ferierne, og jeg skal hjem senest ved normal arbejdstids ophør.
Altså er jernbanetransport en reel umulighed, og hvor er den da kostbar.

  • 0
  • 0

men sådanne biler skal være forbeholdt trafikanter der har svært ved at overholde trafikkens spilleregler.

Nej, almindelige mennesker bør ikke have lov til at føre bil på offentlig vej. Du må tilfredsstille dine behov for at udøve "sport" på en lukket bane, hvor jeg ikke risikerer at møde dig.

  • 0
  • 0

Jeg har faktisk kørt i Nevada/Arizona hvor GPS'en mente at jeg var 100m ved siden af vejen. En meget surrealistisk oplevelse. Hvordan vil systemet reagere på sådanne tvetydige informationer.
Jeg blev selvfølgelig kørende på vejen trods anvisningerne om at ændre det, men så smart er en computer måske ikke.

  • 0
  • 0

@Claus
Bliver det ikke en anelse farligt for cyklister at fjerne alle lyskryds?

Det kommer an på hvordan man laver det.
På de store veje kunne man lave tunnel under/bro over vejen til cykler/fodgængere.

På de mindre veje kan lyskrydsene godt bevares, men i en form der kun er rettet mod cyklerne/fodgængerne. Når en cykel/fodgænger registreres (ved sensor eller tryk som i dag), så bliver bilerne, der skal passere den rute, enige om hvornår det passer bedst og kan så give cykel/fodgænger lyssignalet besked om at give grønt lys.

  • 0
  • 0

Jeg har faktisk kørt i Nevada/Arizona hvor GPS'en mente at jeg var 100m ved siden af vejen. En meget surrealistisk oplevelse. Hvordan vil systemet reagere på sådanne tvetydige informationer.
Jeg blev selvfølgelig kørende på vejen trods anvisningerne om at ændre det, men så smart er en computer måske ikke.

Man lukker ikke en selvkørende bil ud på vejen der ikke er i stand til at håndtere det.
Der sidder en mængde sensorer i sådan en bil. Kameraer, radarer etc. der giver den langt flere informationer at reagere på en du som fører har:
http://www.ted.com/talks/sebastian_thrun_g...

Tænk på hvordan det er når det begynder at blive tusmørke og det bliver sværere at vurdere afstande og se f.eks. fodgængere og cyklister.
En auto bils sensorer er ikke afhængig af lysforhold og har mulighed for at se varme objekter og kan derfor opdage et dyr, inden det render ud foran bilen.

  • 0
  • 0

Fordi jeg nyder at køre bil så indbyder mit køretøj ikke til hastigheds overskridelser, selv om den kan, dertil er benzin for kostbart....VW Caddy 1,2 liter :o)

Men jeg vil alligevel råde dig til ,at se dig for, for jeg kører på Kongevejen gennem Birkerød, hver morgen på arbejde med en enorm gennemsnits hastighed på 40 km/t og jeg mener derfor at vore veje således kunne krydses krydses :o)

  • 0
  • 0

Men ikke ret længe. For få år siden skulle der sækkevogn til at flytte en PC. Nu tager man en computer under hver arm.
Samme forhold kommer nok også til at gælde de elektroniske løsninger til biler.
PS: Forleden døde en cyklistg fordi en kronhjort ikke havde hørt eller set ham og derfor forsøgte at krydse cykelstien. Jeg tror kronhjorten overlevede

  • 0
  • 0

...vi må have selvkørende biler der overholder reglerne. 'Kamera'-vognen overhaler jo indenom

  • hvilket også er 'inden for reglerne' på motorveje i Nevada, SVJH(?)
  • 0
  • 0

@Michael: Jeg kan ikke se noget problem i at alle dem der i dag kører med tog, i stedet køre i auto-biler. Problemet med trafikken i dag er jo at det er op til hver enkelt at vurdere hvornår der skal bremses, drejes, gasses etc. Hvis alle bilerne er enige om hvornår det skal ske og endda ved hvor hinanden skal hen, så kan trafikken køre langt mere smidigt. Der ville ikke være behov for lyskryds f.eks. , da bilerne på forhånd kan tilpasse farten så de ikke rammer hinanden når de krydser baner.
Den med at bilerne skal køre ud af byen for at lade op tror jeg nu ikke vil være det store problem. Man kan sagtens forestille sig p-huse eller båse placeret rundt omkring i byerne hvor de holder og venter. de behøver bare ikke at være helt så centrale som i dag hvor passagererne helst ikke vil bevæge sig mere en 2 skridt for at komme ind i tørvejr.

Claus Pedersen@ Jeg syntes ikke du forholder dig til hvor mange selvkørende biler der vil blive behov for hvis vi dropper den kollektive trafik og hvor meget de reelt vil fylde i landskabet. Hvis lejeordningen bliver så billig at enhver vil benytte den, forudsættes det også at der er en klar når jeg har behov for at benytte den. Spørgsmålet er så om jeg skal bestille den dagen før eller om jeg kan ringe efter en med 10 minutters varsel... Er svaret "dagen før" så vil langt de fleste af os heller have vores egen stående, så vi er mere fleksible... Sidder jeg på kontoret og bliver ringet op af en teknikker der lige har behov for at jeg kommer ud og ser på noget, skal jeg kunne køre med det samme...

Hvis vi samtidig forudsætter at der ikke bliver behov for nogen former for offentlig transport, så skal vores unger køres i skole/institution og forstil dig 600 børn der alle samme skal møde på en skole kl 8.00-8.15, ingen af dem vil accepterer at de skal vente 20 minutter bare fordi andre møder til tiden. Det samme gælder på enhver arbejdsplads hvor arbejdstiden er fra 8-16, alle planlægger deres ankomst så de er der til tiden. Det er 5-6 millioner enheder der skal køre rundt, hvis vi skal have hver vores enhed. Og hvis vi først har investeret i en enhed, så vil den blive brugt. Vi vil ikke lade ungerne gå 500 meter i skole, hvis de har en enhed så de kan komme til fodbold om eftermiddagen...Det ser man jo allerede i dag, folk der bor tæt på skolen køre forbi med deres unger...

Hvis det samtidig er vores egen enhed der skal samle os op, så sender jeg en sms til enheden og den kommer og henter mig. F.eks. 10 minutter før. Så falder jeg i snak med en kollega og vi sludre i en halv time, i den tid vil både min enhed og kollegaens enhed holde ude foran kontoret og spærre for alle de andre der har ringet efter deres enhed... Og ellers kommer p-pladsen til at se ud som i dag, hvor man går hen til sin enhed og køre hjem... Hvis det er lejet enheder, så tager man jo bare den første og bedste der stopper foran en. Men sikke en kamp der bliver om dem når 60.000 mennesker vil hjem efter en fodboldkamp og ingen gider stå i regnvejret og vente...

  • 0
  • 0

...ved du ikke at den danske lovgivning er universiel

  • nårrh jo, Bjarke, dén var lige gledet af lystavlen for en kort stund! :)
  • 0
  • 0

Google skulle, ifølge PCMag, i 2010 have meldt ud, at firmaets selvkørende bil har kørt mere end 260.000 kilometer uden en eneste ulykke.

Så vidt jeg ved var Google bilen da involveret i en ulykke for nogle måneder siden. Google påstår godt nok at det skete mens den blev ført af en person, men det kan man jo ikke vide om er rigtigt.
http://jalopnik.com/5828101/this-is-google...

  • 0
  • 0

Bliver det ikke en anelse farligt for cyklister at fjerne alle lyskryds?

For mange cyklister eksisterer lyskryds ikke. De kører bare over. ;-)

  • 0
  • 0

@Michael: Jo, det forholder jeg mig helt bestemt til. Der vil skulle bruges langt, langt færre biler end i dag.
Som det er nu, så bruges hovedparten af privatbilerne kun 2x15-45minutter dagligt. Resten af tiden står de parkeret enten ved en virksomhed eller hjemme ved boligen.

Du taler om private biler - men det er det jeg vil helt væk fra. Man betaler for den tid man bruger den - f.eks. via en abonnementsordning eller pay as you go.

Som det er nu så er der en række bølger fra kl. 6 om morgenen til 8-9 stykker, hvor en masse biler kører ind og ud af byen og omvendt om eftermiddagen. Med en fælles pool, så vil de biler ikke parkere, men bare køre videre og samle en op der er tæt på.
Med et centralt styret abonnements/pay as you go, ville du også have mulighed for at flytte trafik til mindre belastede tidspunkter med helt lokale incitamenter. F.eks. tilbyde nogen at få en rabat ved at flytte deres daglige arbejde 15 minutter den ene eller anden vej. Det kan lade sig gøre for nogen, men ikke for andre og så er det fint.

Jeg tror ikke trafikken foran skolen vil være dårligere end i dag, tværtimod. Det er det samme antal børn der skal til skole og da bilerne er bedre til at styre afsætningsflowet end forældre ved gud er, så tror jeg det vil gå smidigere. Jeg tror ikke man vil se at flere vil tage bilen til skole fremfor at gå/cykle da der en en udgift forbundet med det.

Den med de 60.000 mennesker til en fodboldkamp eller et event tror jeg faktisk vil være mindre problematisk end i dag. Du skal tænke på at trafik flowet kan styres langt, langt bedre end når det er folk selv der skal ud til deres biler og hjem.

  • 0
  • 0

Jeg synes sådan set ikke det er interessant om den har været i en enkelt ulykke.
Der vil uden tvivl komme nogen og også nogen hvor der sker alvorlig skade eller endda dødsfald.
Sidste år mistede 255 mennesker livet i trafikken alene i DK og der var 4400 ulykker i trafikken med personskade
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/trafi...

Der er klart mulighed for forbedring.

Prøv at tænke på alle de sager med højresvingsulykker hvor en lastbilchauffør kører en cyklist ned fordi han ikke er opmærksom. Jeg er 100 på at en automatisk lastbil med sensorer ville betyde at dette tal ville komme meget tæt på 0.

  • 0
  • 0

De har altid vidst at finde på noget.
I gamle dage havde man byporte og skulle betale accise skat. Svarer faktisk til en betalingsring.
Ved hovedvejene stod bom-husene. D.v.s. der var bom over hovedvejen og man skulle betale for at måtte køre videre. Svarer til road-pricing.

Nye navne for gamle foreteelser.
Desværre er nymodens skatteformer ofte behæftet med betragtelig administration og alverdens klagemuligheder. Det langsomgør og fordyrer systemet.
Sådan kan man såmænd blive ved.

  • 0
  • 0

Du taler om private biler - men det er det jeg vil helt væk fra. Man betaler for den tid man bruger den - f.eks. via en abonnementsordning eller pay as you go.

Jeg nævner faktisk begge løsninger for valget bliver enten lovgivning (og jeg tror ikke på at vi kan forbyde privatejet selvkørende enheder) eller prisen. Hvis leje/dele prisen er så lav at det kan betale sig at have råderet over flere biler, vil den løsning formentlig vinde indpas HVIS man kan være sikker på at den forrige passager ikke har røget i bilen, glemt sin taske (og kan kalde bilen tilbage) eller på anden måde svinet bilen til.

Hvis købsprisen bliver så lav at en middelklasse familie kan have råd til at have en eller flere biler, evt. en bil til hver familiemedlem, så vil den løsning blive valgt. Valget står til dels på komfort, pris og frihedsgraden... Desuden er der mange behov der gør at man med fordel kan have sin egen bil, det kan være at man vil have sit fiskegrej lignende i bilen så man lige kan tage ud og fiske hvis man får lyst til det, eller måske golfkøllerne... Det kan også bare være som i dag hvor man foretrækker et særligt mærke/farve/indretning osv.

Jeg tror ikke vi ender op i at der købes x antal ens biler hjem til hele Danmark, dvs. der vil være forskellige firmarer og forskellige typer. Hvis jeg har betalt for en dyr bil, vil jeg ikke køre i en med skodsæder, så efter fodboldkampen skal alle de mange mennesker have identificeret lige netop deres bil, uden at de ved hvordan den helt nøjagtigt ser ud. Der skal også være energi nok på bilen til min køretur, så det nytter ikke at en fra samme firma snupper en med stor opladning, hvis vedkommen ikke skal så langt, hvis det er den sidste det firma kan leverer der er ladet nok op til min tur.

Snakker vi om at Danmark køber en type standardbil som alle må leve med, ja så kan vi måske få det til at glide let og smertefrit. Men så skal man også hjem forbi og hente den ekstra oppakning man ellers skulle bruge, eller slæbe den med ind på kontoret.

Jeg vil ikke udelukke at der engang ude i fremtiden vil være mulighed for at have et fælles delebilprojekt for hele landet. Men jeg tvivler meget kraftigt på det. Og bliver det tilfældet, så vil det nok istedet være offentlig transport i form af minibusser som samler 20-50 mennesker op og sætter dem af på en rute gennem byen, ikke samme rute og samme mennesker hver dag, men effektiviseret efter som folk vil af sted og hvor de skal hen på det pågældende tidspunkt. Så når man står ved et stoppested, sender man skiltets nummer og hvor man vil hen på en sms til en server og de 50 der skal med efter en fodboldkamp kan få en sms: "Bus 2549 holder ved skilt 46 om to minutter, afgang efter senest 5 minutter, forventet rejsetid til din destination: 32 minutter". Det fylder meget mindre og er mere effektivt men komforten og friheden er der efter.

  • 0
  • 0

Staten vil ikke kradse fartbøder ind, for fartoverskridelser findes ikke mere.

Da bilerne kører selv vil man ikke se de mange accelerationer/decelerationer som man gør i dag, bilerne vil holde en konstant og næsten ens hastighed i forhold til hinanden når de først er kommet op i fart og er flettet ind.
Ved sammenkobling vil de køre med helt ens hastighed.

  • 0
  • 0

Med hensyn til valg af bil, så forestiller jeg mig ikke at det er staten der køber dem ind, men at en lang række virksomheder tilbyder denne bilservice, men på en fælles trafik platform.
Derfor kan du også vælge at du helst vil have limousine modellen hvis du vil betale for det. Altså, det bliver ikke one size fits all, men som i dag en mulighed for at vælge model. Forskellen er at du kan gøre det per tur. Hvis jeg har lyst til at være fint og flot kørende en dag, så gør jeg det og betaler ekstra.

Jeg kan sagtens forestille mig at nogle "biler" bliver busser med plads til mange passagerer og at man f.eks. ved et event stopper mange ind i samme køretøj.

Der vil naturligvis være en lang overgangsfase hvor der findes både selvkørende og personførte biler.

Med hensyn til at have ting liggende i bilen, så vil der naturligvis være håndværkere og andre som har mange ting liggende konstant i bilen. Om det skal være en model med egen bil eller måske bedre endnu en løsning hvor man kan have en passiv kabine der kan kobles på bilerne, det ved jeg ikke helt :-)
Som udgangspunkt synes jeg at det smarteste ville være hvis så stor en del af bilparken var i frit flow, så udnyttelsesgraden blev størst mulig.

  • 0
  • 0

Staten vil ikke kradse fartbøder ind, for fartoverskridelser findes ikke mere.

Da bilerne kører selv vil man ikke se de mange accelerationer/decelerationer som man gør i dag, bilerne vil holde en konstant og næsten ens hastighed i forhold til hinanden når de først er kommet op i fart og er flettet ind.
Ved sammenkobling vil de køre med helt ens hastighed.

Tror ikke du forstod det uderliggende i mit spørgsmål. Staten mangler penge og fartbøder er jo en rigtig god forretning. Når denne kilde fjernes, hvor vil staten så finde pengene?

  • 0
  • 0

Tror ikke du forstod det uderliggende i mit spørgsmål. Staten mangler penge og fartbøder er jo en rigtig god forretning. Når denne kilde fjernes, hvor vil staten så finde pengene?

Staten skal nok få de penge den har behov for, ellers må der spares på de tilbud som staten finansierer... Jeg vil tro at staten spare en del penge ved ikke at have udgifterne til tilskadekommende, reparation af vejene og beredskabet som er nødvendigt da vi aldrig ved hvor næste uheld sker... Bøderne betaler ikke den udgift i sig selv :)

  • 0
  • 0

[quote]Tror ikke du forstod det uderliggende i mit spørgsmål. Staten mangler penge og fartbøder er jo en rigtig god forretning. Når denne kilde fjernes, hvor vil staten så finde pengene?

Staten skal nok få de penge den har behov for, ellers må der spares på de tilbud som staten finansierer... Jeg vil tro at staten spare en del penge ved ikke at have udgifterne til tilskadekommende, reparation af vejene og beredskabet som er nødvendigt da vi aldrig ved hvor næste uheld sker... Bøderne betaler ikke den udgift i sig selv :)[/quote]

Ellers finder staten vel på, at vi skal betale en kulhydratafgift i stil med fedtafgiften. Verden er forunderlig. Under 2 verdenskrig blev de danske producenter straffet såfremt fedtindholdet ikke var højt nok i deres produkter.

  • 0
  • 0

Hvordan mon man kører en tilfældig tur i sådan en.
Systemet går ligesom ud på at man skal fra A til B, men har man ikke noget bestemt B, hvordan får man den så i gang.

Nu er det jo Google der laver det, så mon ikke den får en "I feel lucky" funktion :-)

  • 0
  • 0

Fordi jeg nyder at køre bil så indbyder mit køretøj ikke til hastigheds overskridelser, selv om den kan, dertil er benzin for kostbart....VW Caddy 1,2 liter :o)

Bjarke, det er overhovedet ikke pointen. Mennesker bør ikke have lov til at føre bil fordi vi uvægerligt laver fejl. Også selvom vi holder hastighedsbegrænsningen.

Med en computerstyret bil vil der formodentlig også ske uheld, men det vil kun blive accepteret hvis det er i en helt anden størrelsesorden. Noget der kan sammenlignes med uheldsfrekvensen for tog.

Jeg ved godt at der er en del som nyder at føre bil. Men det kan ikke retfærdiggøre et støre antal dræbte og tilskadekommende i trafikken.

  • 0
  • 0

Sådan som jeg ser filmen, så er det det gråfarvede køretøj, der kører autonomt. Hvad fanden laver ham med kameraet så? Skulle han ikke ta' og holde øje med sin egen kørsel?
Eller er der en skjult nyhed: at der er to biler?

  • 0
  • 0

Mon ikke også rattet forsvinder med tiden, da det jo ingen funktion har.

Hvad gør man så når man vil køre hen til den 5 år gamle vej som stadig ikke eksiterer i hverken Google maps eller GPS-navigationsenheder? Dem findes der stadig mange af. På trods af at man fjelmelder det til Google maps og de lover at rette fejl inden for en måned, så har de stadig ikke tilføjet et par af manglende veje og stier jeg indberettede for et par år siden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten