Networking: Sådan får du hjælp fra dit netværk
De fleste har en profil på LinkedIn, hvor man i jagten på det næste job kan skrive opslag, som beder alle ens forbindelser om assistance. Det kan være yderst gavnligt, men nogle gange er det mere effektivt at målrette sin søgen på hjælp til få udvalgte personer.
Nye job hver uge. Tjek Jobfinder.
Det kan være, at du vil klemme dig ind på lønningslisten hos en bestemt virksomhed. At du ønsker at skifte branche og opleve nye udfordringer. Eller bare at du har akut brug for et nyt job.
Amerikansk forfatter og ekspert i networking Molly Beck anbefaler tre ting, du skal huske, når du vil have hjælp fra en specifik person.
Netop måden du håndtere forespørgslen på, kan afgøre, om personen vil give dig hans eller hendes tid.
Vær konkret
Først er du nødt til at være konkret. Det er afgørende, at den tjeneste du beder om er præcis. Spørger du, hvorvidt en person kan hjælpe dig med et par tips til din jobsøgning, virker det vagt og knap så gennemtænkt.
Udover det kan give vedkommende et dårligt indtryk af dig, kan det også hugge din jobchancer ned.
Stort behov for it-professionelle. Find drømmejobbet.
Modsat, hvis du beder om råd til at blive medarbejder i det firma, som personen arbejder i, er det åbenlyst, at han har mulighed for at sende dig et par behjælpelige emails med gode fifs. Tjenesten bliver mere overskuelig at gennemføre.
Det må ikke være ’Googlebart’
Lad være at stille spørgsmål, du selv kan finde svar på. Det sender et signal om manglende selvstændighed og evne til at være opsøgende. Karaktertræk, du ikke ønsker, at nogle skal tro om dig, når du er på jobjagt.
Flere virksomheder søger rådgivere og konsulenter. Er du den rette til jobbet?
Et eksempel, der understreger, hvad et dårligt spørgsmål er, kunne være:
’Har i ledige positioner hos jeres firma lige nu?’
Hvis du spørger til dem pågældende virksomheds arbejdskultur eller hvad ledelse søger i de, kan svaret rent faktisk bidrage til dine jobchancer. Plus, at du viser, at du har klar interesse i at score et job i organisationen, og det faktum kan ledelsen få nys om.
Lynhurtig hjælp
Mange mennesker, der kan tilbyde dig brugbar hjælp, vil ofte have utroligt travlt. Derfor skal du i dit behov for hjælp ikke lade dig friste til at sende lange beskeder med flere forespørgsler.
Det gør det svært for folk at overskue at sætte tid af til dig. I stedet bør du holde det, du beder om, til at være korte spørgsmål. Måske at mødes til en kop kaffe, hvis du i kender hinanden godt nok til det.
Selvom tjenester for forbindelse på LinkedIn er tiltænkt at være flydende, bør du tænke over, hvordan du viser din taknemmelighed.
Det kan være med en flaske rødvin eller en gavekurv, men i mange tilfælde vil det være i overkanten, hvis personen kun har hjulpet dig med et par spørgsmål. Måderne, du kan udvise taknemmelighed på, er imidlertid mangfoldige.
Et kompliment, en anbefaling af en bog eller en introduktion til en person, som kan være gavnlig for vedkommende, der har hjulpet dig.
Artiklen er inspireret af det amerikanske medie The Muse.
