Netværkssamarbejde kan sikre produktionsvirksomheder milliardgevinst

Der ligger guld gemt i danske produktionsvirksomheder. Nærmere bestemt med en værdi på 6,1 mia. kr. årligt, såfremt de formår at implementere de nyudviklede teknologier, som de 30 virksomheder i produktionsnetværket Made har taget i brug de seneste par år.

Sådan lyder konklusionen i en midtvejsevaluering af Made, som blev offentliggjort i oktober. Den er udarbejdet af Damvad Analytics for Innovationsfonden.

Ifølge indberetninger fra de deltagende virksomheder beløber effekterne af de nye teknologier sig til i alt 90 mio. kr. årligt. Historisk set har tilsvarende investeringer i forskning og udvikling givet et afkast på 50 mio. kr. Made har med andre ord givet en ekstra gevinst på 40 mio. kr., fremgår det af evalueringen.

Hvis den årlige effekt på 40 mio. kr. rulles ud til »øvrige danske produktionsvirksomheder«, giver det ifølge evalueringen en årlig effekt på de 6,1 mia. kr.

Markedspotentiale overraskede

Da Peter Høngaard, direktør i Innovationsfonden, kort før sommer­ferien modtog Mades egen midtvejs­evaluering, var han så imponeret over produktivitetsgevinsten, at han måtte ringe til netværkets direktør for at høre, om tallene nu kunne være rigtige:

»Tilbagemeldingen lød, at det var virksomhederne egnes tal. Vi bad så en tredjepart om at gå virksomhederne på klingen og tjekke, at de havde regnet rigtigt. Det havde de,« fortæller Peter Høngaard.

Nigel Edmondson, direktør i Made, glæder sig over, at den eksterne evaluering bekræfter de resultater, som de selv er nået frem til:

»Det er dejligt, at der er kommet et positivt resultat allerede efter tre et halvt år. Men at der var så stort et markedspotentiale, havde jeg ikke set komme,« siger han.

Illustration: MI Grafik

For ham bekræfter evalueringen, at netværket fungerer efter hensigten.

Han henviser til, at Made blev lanceret i 2014 for at styrke dansk produktion på et tidspunkt, hvor outsourcing var højt på dagsordenen, og der ikke var meget fokus på at investere i udvikling af nye produktionsteknologier herhjemme:

»Derfor satte man gang i en fælles indsats, og det har været en øjenåbner, hvor meget man kan flytte, når man sætter universiteter, GTS’er og virksomheder sammen.«

Ifølge Nigel Edmondson skyldes de gode resultater også andre ting.

»Inden hvert projekt har vi været meget specifikke omkring målet og har ikke investeret i forskning, før alle har nikket til det. Der har også været stor åbenhed og tillid. Det intime netværk, der bliver skabt, er guld værd,« siger han.

Kritisk over for metoden

Hos Innovationsfonden kalder Peter Høngaard det »et supergodt spørgsmål«, om det nu også kan passe, at man overhovedet kan overføre de flotte resultater fra Made-deltagerne til de øvrige produktionsvirksomheder og opnå samme gevinst:

»Det udfordrede vi også Damvad Analytics på. Vi bad dem være faste i kødet og kun regne de virksomheder med, som med en rimelig sandsynlighed kunne få samme gevinst. Derfor er der kun regnet med sammenlignelige virksomheder, som rent teknologisk kan indgå i Made,« siger han.

Philipp Schröder, økonomiprofessor ved Aarhus Universitet, er ikke i tvivl om, at deltagerne i Made har opnået en reel produktivitetsbesparelse, og at tallet holder. Men han er skeptisk over for den potentielle økonomiske effekt hos andre virksomheder.

»Mit svar bliver lidt tvetydigt. På den ene side er jeg kritisk over for metoden, og på den anden side er jeg ikke i tvivl om, at der er en gevinst. Det skyldes, at gevinsten ved Made først og fremmest er ny viden, et ikke-rivaliserende gode, som det hedder inden for økonomi,« forklarer han.

Viden kan skaleres op

Netop fordi det handler om viden, giver det god mening at sætte tal på, hvilken gevinst det kan give andre, medgiver Philipp Schröder:

»Helt fundamentalt gælder det for forskning, at det bliver skabt for at blive givet videre. Viden og forskning kan ‘bruges’ mange gange. Når jeg spiser et stykke chokolade, er det væk bagefter, men ‘konsumerer’ jeg Pythagoras læresætning, kan andre godt bruge den bagefter. Derfor kan viden skaleres op, uden at der sker noget.«

Derimod mener økonomiprofessoren, at det er problematisk for fremskrivningen, at kun en tredjedel af deltagerne i Made har mindre end 100 medarbejdere. Dermed er der flere store virksomheder i netværket end i Danmark generelt:

»Vi ved, at store virksomheder agerer anderledes end dem med 12 medarbejdere, f.eks. er de generelt mere vant til at omsætte viden. Fremskrivningen er en interessant øvelse, men den er problematisk, fordi Made ikke er en retvisende stikprøve,« fastslår Philipp Schröder.