Nej tak til reklamer sparer miljøet for 140 kg CO2 pr. husstand
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nej tak til reklamer sparer miljøet for 140 kg CO2 pr. husstand

Reklamer, der svulmer ud af postkasserne for derefter at blive båret nærmest direkte i genbrugscontaineren er et kæmpe miljøspild.

Det har de fleste nok på fornemmelsen, men nu dokumenterer en livscyklusanalyse fra Vestforbrændingen direkte konsekvensen af, at folk siger passivt 'ja tak' til reklamerne.

Det er DTU Miljø, der har foretaget analysen, og den viser, at en husstand i hovedstadsområdet modtager omkring 60 kilo reklamer om året. Det svarer til 140 kilo CO2, så hvis blot 5 procent flere end i dag vil bestille et 'reklamer nej tak'-klistermærke hos Post Danmark, kan der være op mod 1.500 ton affald at spare, svarende til 3.500 ton CO2.

»Vi undersøgte også, hvad det ville betyde for resultatet, hvis husstanden vælger at læse tilbudsaviser på nettet i stedet for at modtage trykte reklamer. Resultatet var, at der også her er CO2 at spare, selv om besparelsen er lidt mindre - minimum 75 kg CO2 pr. husstand om året,« siger Jacob Møller, seniorforsker på DTU Miljø i en pressemeddelelse.

Resultaterne i analysen fungerer som dokumentation og motivation for en maj-kampagne fra Vestforbrændingen og 12 kommuner i hovedstadsområdet, hvis indbyggere selv modtager mere end 20.000 ton reklamer om året.

Københavnere gode til at sige nej tak

I dag har godt 21 procent af de danske husstande sagt nej tak til reklamer ved at bruge det lille klistermærke til postkassen. 40 procent af disse siger desuden også nej tak til tilbudsaviser, som dog ikke er inkluderet i denne analyse og kampagne.

Analysen tager højde for alt sparet under produktions- og omdelingsprocessen, fraregnet ulemperne såsom en mindre pulje genbrugspapir til andre formål samt mindre produceret energi på forbrændingsanlæggene.

De 12 involverede kommuner i kampagnen er Albertslund, Ballerup, Brøndby, Egedal, Furesø, Gladsaxe, Gribskov, Herlev, Hillerød, Høje-Taastrup, København og Rødovre.

Foreløbig er især københavnerne gode til at sætte klistermærket på, da 39 procent siger nej tak til reklamer. I Gribskov er det blot 15 procent.

Dokumentation

Kampagnesiden