Nedstyrtet Airbus-fly havde 11.000 flyvetimer på bagen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nedstyrtet Airbus-fly havde 11.000 flyvetimer på bagen

Et fragtfly fra det internationale kurerfirma UPS styrtede onsdag ned ved den internationale lufthavn i Birmingham, Alabama.

Styrtet skete klokken 11.50 dansk tid under indflyvning til lufthavnen. Både pilot og andenpilot omkom ved ulykken, hvor flyet ramte jorden få hundrede meter fra landingsbanen.

CNN oplyser, at vragdele blev spredt ud over et stort og heldigvis tyndt befolket område. Enkelte beboere i området fik dog store vragdele ind i haverne, men var heldige, at husene slap.

Der er endnu ingen meldinger om årsagen til flystyrtet. De amerikanske havarimyndigheder, NTSB, har sat gang i en efterforskningen, men sagde tidligere ved et pressemøde, at der ikke blev modtaget nødopkald fra piloterne.

Vidner taler om en og muligvis flere eksplosioner fra flyets to Pratt & Whitney-motorer, da flyet fløj ind over husene i området.

Airbus skriver i en meddelelse, at flyet havde cirka 11.000 flyvetimer fra godt 6.800 flyvninger. Der er stadig ingen tekniske informationer fra flyet, pointerer Airbus i meddelelsen.

Der er tale om et Airbus A300-600F, et ganske udbredt fragtfly. Flytypen kom i drift i 1983. Ved udgangen af 2013 var der 104 fly i drift.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

11.000 flytimer

Fra wiki-answers:

"The "service life of 20 years" is as generalization that figures 51,000 flight hours and 75,000 pressurization cycles for most aircraft. If an aircraft is used on long haul routes it experiences relatively few pressurization cycles in it's "life" it will last far beyond 20 years."......

så det er nok ikke der, hunden ligger begravet.

  • 7
  • 0

Igen et tilfælde af at cockpittet umiddelbart ser ret intakt ud og alligevel er begge piloter døde. Nu kan hele interiøret jo være knust og piloterne kan være presset op i instrumentbrædtet - det kan man jo ikke se på billederne, men det har undret mig at der har været flere af disse styrt ved landing hvor cockpit ser ret helt ud. Piloterne er jo fastspændt, så der kan jo ikke være noget med at de er kastet op i frontruden ved den voldsomme opbremsning.

Ud over det rent menneskelige aspekt ville det jo unægteligt være en hjælp ved opklaringen hvis man havde en levende pilot ved hånden.

  • 0
  • 1

Hvorfor fokuserer journalisten på flyvetimerne - han vinkler overskriften, så vi umiddelbart tror at det har nogen med styrtet at gøre - ikke i orden.

  • 7
  • 1

{Og når jeg skal være ganske ærlig, vidste jeg det faktisk heller ikke! :)}

Det er også ret ligegyldig information, der bidrager med hverken fra eller til. Som flere andre ved jeg heller ikke rigtig, hvorfor antal flyvetimer skulle fremhæves. Måske fordi det er få informationer med kød på, er ligegyldige detaljer røget med som fyld?

  • 3
  • 1

Mit fokus lå også ved de 11.000 timer da jeg klikkede ind på artiklen. Jeg var overbevist om at de havde direkte indflydelse på styrtet... Et 'kun' havde så absolut givet en anden effekt!

  • 7
  • 0

Det er dejligt at artiklen er så meget på forkant med antallet af fly i drift, opregnet om fire en halv måned.
Kan vi også få næste uges lottotal? :o)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten