Nedbrud i rejsekort: Passagererne må lede efter kortlæser, der virker

Op mod 15 procent af alle fastmonterede kortlæsere til det blå rejsekort er ude af drift. Nedbruddet har ramt hele landet, og det betyder, at man hverken stempler korrekt ind eller ud eller bliver mødt med de velkendte lyde eller saldo-teksten - skærmen er bare mørk.

Rejsekort A/S kan ikke sige noget om, præcist hvor mange af de fastmonterede kortlæsere der er tale om, men blot, at passagererne som minimum vil kunne finde én rejsekort-læser på den togstation, de befinder sig på.

»Lige nu må vi bede passagererne om at lede efter minimum den ene kortlæser, som vi garanterer virker på hver station. Og der er netop tale om de fastmonterede og altså ikke dem i busserne,« siger Thomas Boe Bramsen, pressechef i Rejsekort A/S.

De fastmonterede kortlæsere findes på 447 togstationer og 22 metrostationer, mens 353.739 kunder har et rejsekort.

Fejlen har ifølge pressechefen været kendt siden søndag aften, men har altså i løbet af mandagen bredt sig, så nedbruddet nu omfatter mellem 10-15 procent af alle kortlæsere i hele Danmark. Hvad der rent teknisk har ført til fejlen, kan Thomas Boe Bramsen ikke sige noget om.

Det er første gang, at Rejsekort A/S oplever denne type fejl, hvor skærmen ganske enkelt ikke viser noget som helst. Rejsekortsystemet er leveret af East-West Denmark ApS, som er ejet af franske Thales, og leverandørernes folk er på sagen:

»Vi arbejder på at finde frem til både det tekniske bag udbrud og udbredelsen. Men umiddelbart er der intet, der tyder på, at den her fejl eksempelvis er koncentreret om Sjælland,« fortæller Thomas Boe Bramsen.

Rettet den 18/4/2013 kl. 08:15. Det har fejlagtigt fremgået af artiklen, at 2 millioner danskere har et rejsekort. Dette er ikke korrekt, da det er Rejsekort A/S' mål. Det er i starten af april udstedt 353.739 rejsekort

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tror jeg har fundet patient zero. Den ENESTE maskine der kan sætte penge på ens kort på Korsør station har ikke virket i mindst tre måneder.

  • 0
  • 0

Jeg er Rejsekort bruger:

Jeg brugte Rejsekort automaten i går morges (mandag den 15. april, kl 06.35) til at tjekke ind. Det blev jeg nødt til da alt andet ikke virkede - slet ingen reaktion - overhovedet.

Fra sådan en automat kan man i øvrigt også tjekke ud.

  • 0
  • 0

Jeg prøvede at tjekke ind på en bus i morges 8.40 - der sagde læseren at mit kort var spærret(!!!) og at jeg skulle ringe til kundeservice.

Jeg købte så billet istedet, og så gjorde jeg pr. indskydelse et forsøg til, hvilket lykkedes(og så tjekkede jeg straks ud igen på bussen da jeg jo havde købt billet).

Efterfølgende kunne jeg konstatere at kortet ikke var spærret, og kundeservice kunne heller ikke se noget særligt.

  • 0
  • 0

@Benni Bennetsen

Så der var kort sagt intet problem ?

Jo der var - det er ikke meningen at man skal bruge Rejsekort automaten til at tjekke ind (og tjekke ud) - man bruger normalt standerne.

Det giver også problemer for passagerer til Spor 2 og 3, da de så skal via tunellen igen og over på spor 1 hvor rejsekort automaten er, og derefter hele vejen tilbage.

  • 0
  • 0

Det problem fik jeg også ind idag, ingen reaktion ovethovdet så var det jo bare den næste stander der virjede for at tjekke ud. Samtidig var den ene checkind stander i en bybus også ude af drift. Har også oplevet at santlige standere var ud af drift i en bus, mærkeligt nok bliv den stop f

Noget er et defekt kort, når samtlige standere og automat melder læsefejl. Her kunne jeg fra kundeservice ikke få at vide om der er fejl på udstyret uden man skulle rejse til et salgsted eller prøve på en anden station. Så jeg købte et nyt kort.

  • 0
  • 0

At en omstigning er at betragte som raketvidenskab troede jeg aldrig, at ville opleve. Duer systemet ikke, bør man naturligvis køre uden betaling. Aner de overhovedet hvad konduite betyder. Findes vist ikke i deres manual. Kontrollerer med mellemrum mit rejsekort på selvbetjening. At det er "lykkedes" at køre gratis en gang, fordi mit kort ikke blev registreret vakte min mistænksomhed. Men som de siger i kundeservice. Systemet var i orden!

  • 0
  • 0

Det er uanstændigt at forlange at passagerer skal finde en brugbar automat. Her må der vises konduite og lade passagere komme med uden 'at have løst rejsehjemmel' Har forøvrigt foreslået at der sættes numre på automaterne, så man har mulighed at melde: 'Automat nr 5 på Borup station er i udo' man kan have forskellig lys på automaterne: eksempelvis grønt på indstempling og blåt ved udstempling det må kunne lade sig gøre

  • 0
  • 0

man kan have forskellig lys på automaterne: eksempelvis grønt på indstempling og blåt ved udstempling det må kunne lade sig gøre

Ideen med forskelligt farvet lys er god, men dog ikke mulig. Banedanmark vil ikke tillade rødt, grønt, brandgult lys, da det kan forveksles med jernbanesignalerne.

At Rejsekortet så har været så fantasiforladte, at man vælger fuldstændigt samme design og udtryk til check-in og check-ud, kan kun være en bekræftelse på dette selskabs middelmådighed og manglende kompetancer indenfor kundeservice.

  • 0
  • 0

Hvis man så kommer til en stor station, og venter på et S-tog, misser man toget, hvis man skal over på en anden perron, og finde en kortlæser der virker. Hvis man er på Hovedbanegården spor 12, er det så meningen, at man drøne rundt til alle de perroner, for at finde en der virker. Man havner på spor 1 og finder den, og skal tilbage til spor 12. Og så er E-toget mod Køge kørt.

  • 0
  • 0

Bare en enkelt defekt automat må være gyldig grund til ikke at kunne fremvise billet, så er der også motivation til at holde dem i orden - problemet er bare som i det hele taget, at man ikke aner, hvornår det rejsekort, man står med i toget, er checket korrekt ind, og at man ingen mulighed har for at løfte nogen som helst bevisbyrde.

  • 0
  • 0

Det blå lys er faktisk opmærksomhedskrævende. Når man kører igennem Hadsten fra syd mod nord, når hjernen lige at registrere at der må være en megaudrykning et sted i nærheden. Men det er bare en stak rejsekortsskannere, man kan se nede på perronen.

  • 0
  • 0

Her er der er kort der virker, men - når systemet er nede i en bus, så får man stadig en bøde for ikke at have brugt sit kort, selv om man ikke kan. Kontrollørerne mener ikke at der er deres problem. Sådan.

  • 0
  • 0

Det er bare for meget - i disse situationer skulle Rejsekort A/S lade folk rejse gratis - eller iallefald ikke give bøder - og hvordan kan de guaranterer at mindst en virker på hver station, når de ikke ved hvorfor nogle ikke virker? - og lige en ting mere: er vi nu også sikre på at: Når de virker, så virker de rigtigts, igen fordi man ikke ved hvad fejlen er ..... dette er en ny IC4 skandale!! for vores allesammens penge

  • 0
  • 0

Kontrollørerne mener ikke at der er deres problem.

Nu har de Movia Kontrollører jeg har oplevet, ej heller efterladt det indtryk, at det var vægten af studenterhuen der har gjort dem platfodet.

Endelig er Rejsekortet og trafikselskaberne et studie værd i ansvarsforflygtigelse - det er altid den anden part der har ansvaret. Hvis man har en tankop aftale på Rejsekortet administeres denne af DSB eller at andet trafikselskab, men samme selskab henviser til Rejsekortet hvis der er spørgsmål vedr. betalingen.

  • 0
  • 0

Man får let den tanke, at der er regnet med, at hovedparten af overskuddet skal komme fra dummebøder. Er der læsefejl, og kun en stander, som jeg fx oplevede på havnebussen, er det naturligvis kundens fejl, systemet er jo fejlfrit. På en rejse til lufthavne fra Lyngby for at hente gæster, kunne man med klippekort nøjes med at klippe en gang, her skal man nu checke ind 6 gange og ud en gang. Hver gang er der mulighed for tekniske fejl eller, at man glemmer det. Systemet er designet til at skabe fejl = flere dummebøder!

  • 0
  • 0

Der er jo altid kortlæsere ude af drift. Måske kan dette skabe lidt mere opmærksomhed på at sikre at de alle er funktionsdygtige.

  • 0
  • 0

Hvor bliver man glad nu hvor benzinen falder i pris - så får man igen råd til at være sin egen "transport-entrepenør". Forleden dag ville jeg checke ind på Fårevejle station, havde parkeret bilen. Skulle med tog til Gislinge. Rejsekortet nægtede at lade mig registrere. Tilbage til bilen, for at fortsætte rejsen. Fremme i Gislinge prøvede jeg igen rejsekortet - ingen reaktion. Sendte kortet til nordjylland til undersøgelse - fik det retur med besked om at læse vejledningen ordentligt, fordi det virkede i Deres forsøgs maskiner.( 2 styk). Således udstyret med et OK rejsekort foretog jeg en ny rejse fra Fårevejle til Gislinge- kortet virkede.Jeg var registreret. Efter en "hård" dags arbejde skulle jeg hjem. Det tillod mit rejsekort ikke.Og jeg havde endda læst den indviklede brugsanvisning for "REJSEKORTET". Jeg måtte gå til Fårevejle - jeg ville ikke risikere at få en bøde/kontrolafgift på 650 kr. REJSEKORTET er en prøvelse. Mvh. Ernst Løgstrup

  • 0
  • 0

Kundeservice vil garanti afvise alle påstande, indtil der bliver en kundestorm. Bare vent nogle måneder endnu. Når klippekortene bliver skrottet begynder problemerne for alvor. Erkender de problemer med deres standere er fanden jo for alvor løs. Det er hele forudsætningen for rejsekortet at de virker.

  • 0
  • 0

Kundeservice vil garanti afvise alle påstande, indtil der bliver en kundestorm. Bare vent nogle måneder endnu. Når klippekortene bliver skrottet begynder problemerne for alvor.

Det er pinligt at være vidne til Rejsekort selskabets aktiviteter. Det virker mest som et selskab der ikke har styr på de mest basale færdigheder - og slet ikke kundeservice. Det svært at få den fornødne tillid til sådan et selskab, der lever i en i boble af selvtilfredshed og nægter at modtage kritik for deres produkt - for det er jo med egne ord perfekt og uden fejl...

Endnu idag man kan på selskabets hjemmeside læse der er problemer med standerne, men tidshorisonten for en løsning er fjernet - det er jo ikke rart at arbejde under pres.

Jeg venter også spændt på hvordan der går, når klippekort afskaffes - for slet ikke at snakke om periodekort - men til den tid vil Hr. Wahlsten nok stadig fremstå som komiske Ali, der midt i et sammenbrudt rejsekort system, vedblivende forsikre den danske befolkning om hans systems fortræffeligheder - man kan vist sige en løgn så mange gange, at man selv tror på den - måske der er situationen for rejsekortet.

  • 0
  • 0

Skærtorsdag, var hele systemet nede i en periode. Da jeg skulle tjekke ind var systemet "ude af drift" og mens jeg sad i bussen hørte jeg et kald over radioen om at de var igang med at rette fejlen og gerne ville høre fra chaufførerne når systemet begyndte at virke igen! Da jeg skiftede bus omkring kl. 12 kunne jeg tjekke ind i denne bus..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten