Naturvidenskabelig dannelse skal på skoleskemaet
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Naturvidenskabelig dannelse skal på skoleskemaet

Fremtidens danske børn og unge skal være en flok dygtige og dedikerede nørder.

Det er den ultrakorte version af regeringens ’National naturvidenskabsstrategi’, som undervisningsminister Merete Riisager netop har offentliggjort på et pressemøde.

Regeringens udspil pointerer, at »Danmark har brug for børn og unge med dybe kundskaber inden for naturviden, og som kan omsætte deres viden til resultater, produkter og løsninger«.

Videre hedder det, at »den dybe, grundlæggende faglighed og fokus på dannelse har brug for at blive styrket, ikke mindst inden for naturvidenskab«.

Hensigten med den nye strategi er, at danske børn skal fatte interesse for STEM-fagene (Science, Technologi, Engineering og Mathematics) allerede fra vuggestuealderen, når deres nysgerrighed og videbegær er stort. Dermed lægges et solidt fundament at bygge videre på gennem hele uddannelsesforløbet.

Regeringen betoner desuden, at der er brug for en stærk national fortælling om, hvorfor naturvidenskabelig viden og dannelse er spændende og vigtigt.

Det gælder med andre ord om at sikre fødekæde til de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser.

I sit oplæg anviser regeringen fem konkrete indsatsområder, som skal bane vejen til flere naturvidenskabeligt dannede og uddannede danske børn og unge:

1: Styrket motivation og faglig fortælling
Børn og unge skal have kendskab til de bærende principper i naturvidenskaben, og principperne skal løbe som en rød tråd i undervisningen på langs af uddannelsessystemet.

2: Fagligt og didaktisk endnu dygtigere lærere i naturvidenskab
Regeringen ønsker at styrke læreruddannedes mulighed for at læse en kandidatuddannelse, der tager udgangspunkt i den nyeste forskning inden for naturvidenskab.

3: Kontinuerlig faglig fornyelse af naturvidenskabelige fag
Teknologiforståelse handler om at få en dybere indsigt i, hvordan teknologien fungerer, og hvilke byggeklodser den består af.

4: Styrket talentudvikling og udnyttelse af nye teknologiske muligheder
Regeringen vil finansiere et projekt, der skal give eleverne i grundskolen og på ungdomsuddannelser bedre adgang til og mulighed for at bruge virtuelle laboratorier i de naturvidenskabelige fag.

5: Lokal prioritering, faglige netværk og samarbejde
Samarbejdet mellem skoler og virksomheder skal styrkes ved at etablere mere relevante og centrale aktører.

Der er afsat 30 mio kr årligt frem til 2024 så vidt jeg kan se på UVM (https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/ma...).

Det er lidt under en promille af folkeskolens budget og lige godt en procent af de tre milliarder folkeskolens budget blev reduceret med fra skoleåret 2009/10 til 2012/13 (kilde: http://www.kora.dk/media/3481523/10678_saa...).

Det bliver interessant at se hvad de de afsatte midler kan løfte, men umiddelbart er det svært ikke at tænke skrædder i helvede...

  • 1
  • 0

Fremtidens danske børn og unge skal være en flok dygtige og dedikerede nørder.

Fantastisk! Allerede i allerførste sætning undergraver Ingeniøren det der ellers sikkert var ment som et godt budskab. For alle som interesserer sig for naturvidenskab er jo en nørd, ikke sandt.

Fra dansk wikipedia:

I modsætning til eksempelvis "entusiast", bruges "nørd" ofte nedsættende.

Fra Den Danske ordbog:

person, som regel ung mand, der er yderst optaget af tekniske og naturvidenskabelige
interesser, men ellers er klodset og upraktisk

Og skulle man være i tvivl, så spørg en hvilken som helst person under 25 om nørd er et plus-ord eller minus-ord.

Fantastisk at Ingeniøren selv er med til at cementere opfattelsen af at alle der gider interessere sig for noget som ikke er "kreativt" eller "kunstnerisk" ud fra en eller anden humanistisk verdensanskuelse, er en afviger. En nørd. Et ord og begreb der mere end noget andet de sidste 10-15 år, har skræmt børn og unge væk fra naturvidenskabelige uddannelser.

  • 0
  • 0