Nasas supersoniske fly klarer to test

Fabrikeringen af X-59 begyndte i starten af 2018, og målet er at få den godkendt til at flyve over land i 2028. Illustration: Lockheed Martin

Det næste supersoniske fly kan få sin jomfrutur i skyerne inden året er omme.

I en nyligt udgivet video fra Lockheed Martin kan man høre, hvordan arbejdet med X-59, der er et samarbejde mellem Nasa og Lockheed Martin, skrider frem.

Det supersoniske fly har klaret en test, der skulle sikre, at dets struktur lever op til alle krav. Samtidig blev brændstofsystemet testet for at være sikker på, at det måler og leverer brændstof til motoren korrekt.

Problemet med supersoniske fly, og som de fleste nok husker fra Concorde, var, at overlydsbragene fra flyet var enormt højlydte. Det betød i Concordes tilfælde, at flyet ikke måtte flyve med sin maksimale hastighed over beboede områder.

Men X-59 er designet med et mere ’mildt’ overlydsbrag for øje og kan flyve med lydens hastighed (1225 km/t) selv over beboede områder.

Se videoen fra Lockheed Martin herunder.

Læs også: 72 år efter det første overlydsfly: Nyt X-fly bliver uden udsyn for piloten

I videoen kan man høre, hvordan digital ingeniørkundskab har været en stor del af arbejdet med X-59.

»Ved traditionelle flyvemaskiner gør man meget brug af vindtunneller for at forme og forstå flowet omkring konfigurationen, men vi bruger tusindvis af computersimulationer for at karakterisere hver nuance af flowet på flyet,« fortæller air vehicle engineering lead på X-59, Michael Buonanno.

Herunder kan du se en gennemgang af, hvad overlydsbrag er.

Et af de vigtigste elementer for at nå det ’stille’ overlydsbrag har været brugen af aerolastiske modeller, forklares det i videoen, hvor det også forklares, at det er grunden til, man nu er i stand til at lave et fly, der ikke var muligt for 20 år siden.

Angiveligt kommer overlydsbraget fra X-59 til at lyde som en bildør, der smækker, fremfor Concordes øredøvende brag, der kunne baldre ruder.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En lidt tynd kop te fra både Ingeniøren, Lockheed Martin og NASA. Interessant nok at beregninger og simulationer efterhånden gør vindtunneltest overflødige, men jeg synes ikke man bliver klogere på hvad det fysisk er der mindsker lydmursbragene. For det skulle vel ikke have noget at gøre med den grotesk lange og spidse næse? Der nævnes noget generelt om udformning og cross section, og det er det. Næsten ingen faglig information slipper ud sammen med muzakken.

Det er rigtigt at Concorde ikke måtte flyve med sin maksimale hastighed over bebygget område. Men der var ikke tale om, som man kunne tro med den formulering, at den så måtte sætte farten en smule ned. Den skulle derimod reducere fra ca Mach 2,0-2,2 til Mach 0,9, altså til under det halve. Dermed røg hele fidusen med flyet hvis det skulle flyve over land.

Og "X-59 .... kan flyve med lydens hastighed (1.225 km/t) over beboede områder" Ja, og det kunne Concorde også (men måtte ikke). Nej, lydens hastighed er ikke 1225 km/t i flyvehøjderne som der er tale om her. Og det er ikke meningen at X-59 skal flyve med lydens hastighed, den skal flyve langt over (supersonic = over lydens hastighed). Ja det er pedanteri, men det er også et ønske om at få indtryk af at nogen i redaktionen synes at dette er interessant og ikke bare skriver på autopilot. Måske er der læsere der kan linke til nogle bedre kilder?

  • 6
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten