Det næste supersoniske fly kan få sin jomfrutur i skyerne inden året er omme.
I en nyligt udgivet video fra Lockheed Martin kan man høre, hvordan arbejdet med X-59, der er et samarbejde mellem Nasa og Lockheed Martin, skrider frem.
Det supersoniske fly har klaret en test, der skulle sikre, at dets struktur lever op til alle krav. Samtidig blev brændstofsystemet testet for at være sikker på, at det måler og leverer brændstof til motoren korrekt.
Problemet med supersoniske fly, og som de fleste nok husker fra Concorde, var, at overlydsbragene fra flyet var enormt højlydte. Det betød i Concordes tilfælde, at flyet ikke måtte flyve med sin maksimale hastighed over beboede områder.
Men X-59 er designet med et mere ’mildt’ overlydsbrag for øje og kan flyve med lydens hastighed (1225 km/t) selv over beboede områder.
Se videoen fra Lockheed Martin herunder.
Læs også: 72 år efter det første overlydsfly: Nyt X-fly bliver uden udsyn for piloten
I videoen kan man høre, hvordan digital ingeniørkundskab har været en stor del af arbejdet med X-59.
»Ved traditionelle flyvemaskiner gør man meget brug af vindtunneller for at forme og forstå flowet omkring konfigurationen, men vi bruger tusindvis af computersimulationer for at karakterisere hver nuance af flowet på flyet,« fortæller air vehicle engineering lead på X-59, Michael Buonanno.
Herunder kan du se en gennemgang af, hvad overlydsbrag er.
Et af de vigtigste elementer for at nå det ’stille’ overlydsbrag har været brugen af aerolastiske modeller, forklares det i videoen, hvor det også forklares, at det er grunden til, man nu er i stand til at lave et fly, der ikke var muligt for 20 år siden.
Angiveligt kommer overlydsbraget fra X-59 til at lyde som en bildør, der smækker, fremfor Concordes øredøvende brag, der kunne baldre ruder.
