I følge dansk retskrivning hedder det en læk. https://dsn.dk/soegning/?soegeord=l%C3%A6k
Det gælder også når der sættes f.eks. data eller brændstof foran.
/Steen Hansen
Artemis 1, som markerer starten på USA’s næste månemission, er nu endelig lykkes med at gennemføre generalprøven – den såkaldte ‘Wet Dress Rehearsal’. Raketten føres ud til affyringsrampen og tankes op med de drivmidler, som skal føre raketten til Månen.
Det betyder dog ikke, at prøven gik perfekt. Holdet ved Artemis 1 opdagede nemlig et brintlæk, som de valgte at ‘maskere’, således at nedtællingen kunne fortsætte et stykke tid endnu.
Selve nedtællingen var bestemt til at standse ni sekunder inden affyring, men grundet lækket standsede den allerede 29 sekunder før affyring. Havde der været tale om en reel opsendelse, ville brintlækket »have rejst røde flag,« skriver Nasa.
Når Artemis 1 faktisk opsendes, affyrer SLS-raketten en ubemandet rumkapsel på en måneds rejse til Månen og tilbage.
Artemis 1 er den første af en række missioner, som skal lægge fundamentet for en permanent tilstedeværelse på Månen. Den tredje mission er tænkt til at sende et hold til Månen om fire år.
Under prøven fyldes Artemis 1 raketten med flydende ilt og flydende brint, og den omkringliggende hardware køles ned.
Og det var netop under denne proces, at Nasas teknikere opdagede data, der antydede en brintlæk i punktet, hvor SLS-raketten og opsendelsesplatformen skal adskilles under den endelige opsendelse.
Teknikerne forsøgte i en rum tid at løse problemet blandt andet ved at opvarme og nedkøle området, hvor lækket befandt sig, men da det ikke lykkedes, besluttede de at fortsætte generalprøven.
Det betød, at slutpunktet for generalprøven blev tre timer forsinket, og teknikerne blev nødt til at “skjule” brintlækket fra computeren, så den ikke gennemtvang et stop af prøven.
Det er ikke første gang, der har været udfordringer med Artemis 1 under prøverne.
I tredje forsøg på den såkaldte Wet Dress Rehearsal, som forløb i begyndelsen af april, opdagede teknikerne problemer med en ventil i systemet, der blæser motor og brændstofslanger rene med helium før påfyldningen af brændstof.
Hos Nasa fik de hurtigt ventilen til at fungere ordentligt igen, men stolede øjensynligt ikke nok på den syv centimeter lange kontraventil, hvis opgave er at sikre, at der ikke løber helium ud i raketten.
Men nu er det langt om længe nogenlunde lykkes at gennemføre generalprøven, og Nasa har offentliggjort de mulige vinduer for affyring, hvoraf det tidligste allerede er i næste måned.
Ifølge talspersoner hos Nasa er en så tidlig opsendelse dog meget usandsynlig.
I følge dansk retskrivning hedder det en læk. https://dsn.dk/soegning/?soegeord=l%C3%A6k
Det gælder også når der sættes f.eks. data eller brændstof foran.
/Steen Hansen
"Henvendelser om stavefejl og lignende, der ikke er kommentarer til artikler, skal sendes direkte til journalisten ved at klikke på vedkommendes navn øverst i artiklen"
Man kan også skrive til Dansk Sprognævn for at få ændret retskrivningen ... ;-)
Virker det ikke som om NASA stadig hænger lidt tilbage i 1980-90'er teknologi?
Især hvis man sammenligner med private foretagender. Herunder navnlig SpaceX.
Nu hænger SpaceX sjovt nok også lidt i bremsen med en brændstoflæk på en raket, der skal udføre arbejde for NASA. Men ellers er jeg da enig.
Nu hænger SpaceX sjovt nok også lidt i bremsen med en brændstoflæk på en raket, der skal udføre arbejde for NASA
Tak for info!?
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard