Nasa vil destruere kritisk pilotrapport om flysikkerhed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nasa vil destruere kritisk pilotrapport om flysikkerhed

De amerikanske myndigheder er kommet under kraftig kritik, efter de gentagne gange har afvist at give pressen oplysninger om en rapport fra Nasa, der ifølge anonyme kilder viser, at risikoen ved at flyve er langt højere end hidtil antaget.

Ifølge nyhedsbureauet Associated Press (AP) viser en interviewundersøgelse med piloter over hele USA, at der har været dobbelt så mange tilfælde, hvor fly var ved at kollidere i luften eller var ved at brage samme på landingsbanen, som de officielle tal fra myndighederne viser, oplyser en anonym kilde.

Den amerikanske rumfartsorganisation har gennemført undersøgelsen på baggrund af 24.000 interview med amerikanske piloter gennem fire år, men lukkede ned for projektet sidste år og har siden givet alle medarbejder mundkurv på.

I et svar til AP's ønske om aktindsigt skriver en talsmand fra Nasa, Thomas Luedtke, at der ikke er nogen grund til at gøre folk urolige.

»Udgivelsen af materialet, der er følsomt og relaterer sig til sikkerheden, kan ændre befolkningens tillid til de fly og luftfartsselskaber, som de pågældende piloter kommer fra ,og skade deres kommercielle interesser,« begrunder han.

I sidste uge beordrede Nasa, at alle medarbejdere rensede deres computere for materiale med tilknytning til undersøgelsen, men mandag bad den amerikanske kongres om en formel undersøgelse af pilotundersøgelsen og gav Nasa besked om at stoppe ødelæggelsen af data.

Ifølge pressechef i Statens Luftfartsvæsen Thorbjørn Ancker kan misforholdet mellem de officielle amerikanske tal og piloternes fortællinger hænge sammen med, at indberetningerne om hændelser til de amerikanske luftfartsmyndigheder, så vidt han husker, ikke er omfattet af samme lov om fortrolighed som i Danmark.

I 2001 lukkede Danmark nemlig for den offentlige indsigt i indberetningerne om flyveproblemer med det resultat, at antallet af indberetninger steg gevaldigt. Det samme system er indført i hele EU.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først