Nasa tester elektrisk ti-motor-drone

Nasa har udviklet en tre meter bred drone med ti elektriske propeller, der kan lette lodret og flyve vandret. Flyet, som oprindeligt skulle have været et seks meter bredt hybridfly, er i dag fremstillet i 12 prototypeudgaver, som bliver testet af Nasa i Virginia.

Hver prototype har været større end den forrige, og Nasa forventer i sidste ende, at kunne bruge flyets effektive flyvning og lodrette landinger i landbrug, til pakkeudbringning og til kortlægning. Den nuværende version er lavet af kulfiber af høj kvalitet og vejer ca. 25 kg.

Læs også: ‘Droneskjold’ breder sig

»Hver prototype har hjulpet os med at besvare tekniske spørgsmålsamtidig med, at omkostningerne holdes nede. Vi mistede nogle af de tidlige prototyper på 'hårde landinger' mens vi lære at konfigurere flight control-systemet, men vi lærte noget, hver gang vi mistede en af dem, og vi var i stand til at fortsætte arbejdet,« siger flyingeniør i Nasa David North i en pressemeddelelse på Nasas hjemmeside.

Læs også: Bliver Fyn centrum for europæisk drone-eventyr?

Flyet, der har fået navnet Greased Lightning, eller GL-10, er nu blevet testet i både 'svæve-tilstand' og i almindelig flytilstand, som det fremgår af videoen. Det er indtil videre lykkedes Nasa-holdet, at lette i svævetilstand, skifte til slytilstand og skifte tilbage igen inden landing på fem forskellige flyvninger.

Nasa fremhæver blandt andet, at dronen er meget stille og forholdsvis let at styre, da alle fire motorer, der er monteret på en vinge styres som en motor, hvilket også gælder de to motorer på flyets hale.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Spændende at der nu er kommet en 'model-udgave' af V-22 Osprey. Det kan opnå en meget mere økonomisk flyvning ved at bruge vingerne når den først er startet. Der er dog stadigvæk spørgsmålet om hvordan vi forholder os til 'førerløse' fly i beboede områder.

Man kan på billederne se, at motorerne er standard el-motorer til elektro-fly. Det giver en ret kraftig 'hylen' fra propellerne. At sige den er stille er nok en overdrivelse.

  • 2
  • 0

Spændende projekt og godt at se at NASA bruger meter-systemet i stedet for de håbløse enheder baseret på en afdøds konges sure fødder.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten