Nasa snart klar med intelligent trafikstyring til droner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nasa snart klar med intelligent trafikstyring til droner

Drone fra Wing tester pakkeleverancer i Australien Illustration: Wing

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie MobilityTech.

Flere steder i verden bliver droner brugt til bl.a. trafikovervågning og levering:

Som vi tidligere har skrevet på MobilityTech, har den islandske transportmyndighed Samgöngustofa givet virksomheden aha.is tilladelse til at levere dagligvarer ombord på droner, og i Australien og i løbet af foråret også i Finland kan indbyggerne få leveret pakker med droner fra firmaet Wing.

Men i takt med, at antallet af droner stiger, og droner bruges på andet end forsøgsbasis og på faste ruter, øges behovet for automatisk styring af de små, ubemandede luftfartøjer også.

Derfor gik Nasa i gang med at udvikle et intelligent trafikstyringssystem, der kan koordinere mange lavtflyvende droner i samme luftrum over byområder, som en digital pendant til vejbaner, trafik og vejskilte – et såkaldt UTM (Unmanned aircraft systems Traffic Management).

Mere avanceret end EU's system

Og mens EU’s trafiksstyringssystem til droner, U-space, som kan gøre udbredt brug af droner i Europa mulig, stadig er i de tidlige faser, er Nasa nu klar til den sidste og afgørende testfase af sit system, som skal foregå i Nevada og Texas.

»Denne fase repræsenterer den mest komplicerede demonstration af UAS-flyvning i et krævende bymiljø, som er gennemført til dato,« siger Ronald Johnson, der er Nasas UTM-projektleder.

Målet for Nasa's UTM er at skabe et system, som både kan koordinere brugen af droner og integrere dronerne i den lufttrafik, som allerede er i det lave luftrum, så fx pakkelevering ikke kommer I karambolage med helikoptere, lufthavne m.v.

Systemet er baseret på digital deling af hver drones planlagte rute, og hver drone vil have adgang til den samme oversigt over luftrummet.

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie MobilityTech, hvor du blandt andet kan læse mere om EU's system og om detaljerne i Nasa-projektets fire faser.

Emner : Droner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten