Nasa: Milepæl passeret på vejen mod stille supersoniske flyrejser
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nasa: Milepæl passeret på vejen mod stille supersoniske flyrejser

Illustration: NASA/Lockheed Martin

Den 14. oktober er det 70 år siden, at mennesket for første gang brød lydmuren. Og nu er vi kommet et skridt nærmere en kommercialiseret og supersonisk lufttrafik.

En test har nemlig vist, at Nasas QueSST-design (Quiet Supersonic Transport), som skal bruges til at reducere lyden af braget ved overskridelse af lydmuren, faktisk virker. Det skriver Nasa i en pressemeddelelse.

QueSST er dog blot den indledende designfase af Nasas planlagte eksperimentelle flyvemaskine Low Boom Flight Demonstration experimental airplane, bedre kendt som X-plane.

Ulovligt at overskride lydmuren

Planen er, at det soniske brag, som normalt følger overgangen til supersonisk hastighed, skal reduceres til et lille ”dunk.” Lader det sig gøre, kan det potentielt betyde, at det bliver tilladt at bryde lydmuren inde over land, og supersonisk flydrift kan pludselig komme på tale.

Som det er nu, er det ulovligt for civile luftfartøjer i USA at overskride Mach 1 (grænsen til lydens hastighed) grundet det ”soniske brag” som efterfølger. Selv Concorden var ikke tilladt at overskride lydens hastighed. Men det håber Nasa nu, man kan ændre på:

»At udvikle, bygge og flyveteste et stille, supersonisk X-plane er det næste logiske skridt i vejen mod at efterkomme industriens beslutning om at gøre supersonisk rejser tilgængelige for offentligheden,« sagde Jaiwon Shin, associate adminstrator for Nasas Aeronautics Research Mission, da projektet i starten af 2016 blev præsenteret.

Næste skridt mod en supersonisk rejsekultur

Med den succesfulde test, som blev udført i en 1828*2438mm supersonisk vindtunnel i Nasas Glenn Research Center i Cleveland,
er den første milepæl nu nået.

Herefter kan selve konstruktionen af X-plane begynde. Først skal en kontrakt om konstruktionen af flyet udbydes og tildeles, og hos Nasa regner man med, at selve konstruktionen vil begynde tidligt næste år.

I sidste ende skal den første egentlige test af flyet være klar til at gå i luften i 2021.

det soniske brag, som normalt følger overgangen til supersonisk hastighed

Jeg har egentlig altid troet at det drejede sig om et kontinuert brag, det følger med flyet så længe det flyver supersonisk. Hvert enkelt sted på jorden under ruten skulle opleve braget når "bovbølgen" rammer jorden.

  • 15
  • 0

Jeg har egentlig altid troet at det drejede sig om et kontinuert brag, det følger med flyet så længe det flyver supersonisk. Hvert enkelt sted på jorden under ruten skulle opleve braget når "bovbølgen" rammer jorden.

Jo, men virkningen af 'bovbølgen' er større for et stort fly en for et lille, og den påvirkes negativt af flyets højde og de aktuelle temperaturforhold i atmosfæren! Svjh fløj Concorde i overlydsfart over land (i høj højde) på fx ruten London-Sydney!

John Larsson

  • 0
  • 0