Nasa løfter sløret for hemmelig rapport om flysikkerhed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nasa løfter sløret for hemmelig rapport om flysikkerhed

Illustration: Nasa

»Sovende piloter i førerkabinen er et problem,« svarede en pilot, mens andre hæftede sig ved kontroltårnenes evne til at håndtere flytrafikken. Den blev betegnet som utilstrækkelig.

»Der er alt for mange på frekvensen, og de skaber et sikkerhedsproblem,« påpegede en anden pilot.

Synspunkterne stammer fra rapporten National Aviation Operational Monitoring Service, NAOMS, forfattet af Nasa. Den amerikanske rumfartsorganisation offentliggjorde dele af rapporten 31. december, efter tidligere have hemmeligholdt dens konklusioner.

Det hemmelighedskæmmeri har vakt furore blandt andet i den amerikanske kongres.

»Det er svært for mig at se at se materialet indeholder nogen oplysninger, som offentlige passagerer kan eller bør bekymre sig over. Vi blev bedt om at offentliggøre oplysningerne, og det har vi gjort,« lyder det fra Nasas chef, Michael Griffin, i en pressemeddelelse.

Rapporten har kostet over 60 millioner kroner og består af 30.000 telefoninterviews i et rundspørge foretaget med piloter og flyveledere i 2001-2004.

Ifølge Michael Griffin var formålet med rapporten udelukkende at vurdere, hvorvidt det ville tidssvarende at indsamle oplysninger på den vis.

Demokraten Bart Gordon, der er formanden for den amerikanske kongres' udvalg for videnskab og teknologi, er stærkt utilfreds med svaret fra Michael Griffin. Han tvivler på, at rapporten ikke indeholder værdifulde oplysninger, men de kan ikke trækkes ud, idet Nasas udvælgelse efter hans mening har været alt for skarp.

»Når 80 procent af de piloter, som de (Nasas rundspørgere red.) beder om at deltage i et halvtimes rundspørge, frivilligt går med til det, så er min konklusion, at piloterne sidder inde med en viden, de ønsker andre skal kende til,« siger Bart Gordon til avisen New York Times.

Bart Gordon betegner de dele af rapporten, som Nasa har lagt på nettet som "en begyndelse, men ikke en tilfredsstillende begyndelse."

I pressemeddelelsen erklærer Michael Griffin, at rumfartsorganisationen ikke har planer om at offentliggøre yderligere materiale.

Debatten kommer, samtidig med at USA's kommercielle lufttrafik oplever sin sikreste periode nogensinde ifølge tal fra Federal Aviation Administration, skriver The Washinton Post. Seneste alvorlige ulykke hændte i august 2006.

Dokumentation

Nasa: National Aviation Operational Monitoring Service (NAOMS)

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først