Nasa fremskynder test af reparationer på rumfærgen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nasa fremskynder test af reparationer på rumfærgen

Et hul i kaklerne på den varmebeskyttede underside af rumfærgen Endeavour under opsendelsen i august giver stadig Nasas teknikere sved på panden og tvinger dem til at skynde sig med at afprøve tre nye måder at reparere rumfærgerne på i rummet.

Fremskyndelsen sker, fordi hullet på Endeavour gik hele vejen ind til strukturen i skroget, men efter omfattende analyser og afprøvninger på jorden besluttede Nasa ikke at forsøge at reparere skaden i rummet.

Efter turen hjem viste analyserne sig at være rigtige, da skaden stort set ikke blev værre, og strukturen under skaden slet ikke blev beskadiget.

Proppe, plader og sort farve

De gentagne skader på rumfærgen, som stammer fra løsreven isolering fra hovedtanken, bekymrer fortsat Nasa. Efter Columbias forlis i 2003 har Nasa udviklet tre teknikker til reparation af rumfærgens varmebeskyttende underside.

Den ene er en plade, som groft sagt sømmes over et stort hul, men den gør ofte mere skade end gavn.

Den anden er en slags prop, som sættes i et hul. Den sidste er en fyldning af skaden med en speciel masse (noax - non-oxide adhesive experimental mass). Først males en sort farve på de hvide områder, der er blotlagt. Bagefter kan materialet så tilføjes med en speciel trykpistol og glattes ud med spartel.

Uvished om tendens til at boble om

På Discoverys opsendelse, der er planlagt til den 23. oktober, har Nasa nu tilføjet en femte rumvandring til det to uger lange ophold på rumstationen.

Her skal to astronauter, Douglas H. Wheelock og Scott E. Parazynski, med en særlig sprøjtepistol sprøjte spartelmateriale ind i et par medbragte og beskadigede kakler, der er monterede på en plade i rumfærgens lastrum.

Efterfølgende skal materialet glattes ud med en lille skumgummibørste. På jorden har det laksefarvede materiale en tendens til at boble op. Nasa vil se, om det samme sker i rummet. Prøverne bliver bragt tilbage til jorden til videre analyse.

Reparationsteknikken er endnu ikke blevet afprøvet i rummet på grund af bekymring for materialets giftighed, og da de nødvendige værktøjer ikke har været færdigudviklede.

Dokumentation

Nasa om Discovery STS-120

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten