Algoritmer er ikke kreative – men kan blive det sammen med en kunstner

Den tyske kunstner Mario Klingemann har skabt kunst med computere og algoritmer i snart 30 år men brød igennem muren til den etablerede kunstverden i 2019 med ‘Memories of Passersby I’, der konstant genererer nye portrætter for betragteren. Illustration: Sotheby's

Boganmeldelse

Det er lige så nemt at lære en kamera-app at knipse et billede, når man har lukkede øjne og åben mund, som det er at lære den at levere portrætter, hvor øjnene er åbne og munden lukket. Det handler om at give den de rigtige billeder at øve sig på, og den dømmer ikke: Hvis man vil have selfies med åben mund og polypper, får man det.

Det ser autentisk ud – men denne person eksisterer ikke. Billedet er konstrueret af en AI ud fra tusindvis af portrætter, og på thispersondoesnotexist.com kan man selv generere flere ikke-eksisterende personer. Illustration: thispersondoesnotexist.com

Træningen af kamera-appen er et af eksemplerne fra den hjemme­side, som ledsager og udbygger bogen ‘Skabt af en kunstig intelligens – udnyt computerens kreative potentiale’.

Bogen er skrevet af Mads Korsgaard, cand.psych. med speciale i mekanismerne bag kreativitet og innovation, og Andreas Refsgaard, digital kunstner og underviser i kreativ kodning og machine learning.

Tilsammen har de skabt en bog, der skal inspirere til at bruge teknologien kreativt og gerne rejse en debat om, hvad kreativitet egentlig er.

At bruge teknologien kreativt handler ikke i denne sammenhæng om at anvende digitale redskaber som et farvefilter i billedbehandlingsprogrammet, men om de magiske steder, hvor computeren svarer noget tilbage, som vi ikke på forhånd havde regnet med.

Læs også: PODCAST: Umuligt at kende forskel - AI bringer stemmer til live

Bogen kaster sig allerede i kapitel 1 ud i at svare på spørgsmålet, om en computeralgoritme kan være kreativ. Svaret er nej, men det interessante er naturligvis mellemregningerne, hvor forfatterne definerer kreativitet og sætter en ramme for resten af bogen.

Det er ikke bogens ærinde at undervise i, hvad kunstig intelligens eller maskinlæring er. Tværtimod er de tekniske forklaringer med overlæg gjort simple, og forfatterne griber ret frit i en stor, blandet værktøjskasse af nye og gamle algoritmer – når bare de kan bruges kreativt.

Som et godt højskoleforedrag

Der er dog teknologi-forklaringer, når det er nødvendigt for at ­kunne bruge teknologien kreativt. Og mange af forklaringerne tager et pænt langt tilløb, før de rammer noget, der er teknologi i klassisk forstand. I et af eksemplerne er vi helt tilbage i evolutionen og grundlæggende biologiske processer som paralleller til en algoritme. Det er som et godt højskoleforedrag, hvor man slår ud med armene og fyndigt udtaler sig et stykke ud over det, man egentlig har forstand på. Kunsten er at samle trådene op og hive dem tilbage i eget kompetenceområde, og det gør forfatterne her.

Træning af kameraet til at genkende materialer eller til at tage portrætfotos på det rigtige tidspunkt er blandt eksemplerne på maskinlæring. Fra skabtafenkunstigintelligens.dk Illustration: skabtafenkunstigintelligens.dk

Der sniger sig endda mening ind i at bevæge sig fra at konstatere, at menneskeheden altid har fået ideer, evalueret dem, fået nye ideer, valgt de bedste osv. – altså fuldstændig ligesom en algoritme? – og derfra ende via brainstorming i et virtuelt rum af muligheder til den kreative søgeproces.

På den tilhørende hjemmeside er mulighedsrummet eksemplificeret med en simpel 3D-stol, som kan justeres på fire parametre og blive til en lang række meget forskellige og unikke stole.

Eksemplet med træning af kame­ra-appen gennemgås nærmere i afsnittene om maskinlæring, hvor bogen gør mest ud af at forklare teknologien. Fra kameraets simple sortering efter menneskevalgte kategorier til de næsten selvkørende GAN-netværker (Generative Adversarial Network), som især kan skabe stærkt virkelighedstro efterligninger af billeder.

Læs også: Boganmeldelse: Evolutionen lader sig ikke uden videre styre

På hjemmesiden ThisPersonDoesNotExist.com kan man således generere rent computerskabte portrætfotos af mennesker, der ser foruroligende virkelige ud. I Danmark er GAN blevet brugt til at generere ikke-eksisterende danske design-stole, og således bindes der elegant sløjfe fra den pt. mest avancerede ‘kreative’ teknologi til et af de første eksempler på et simpelt mulighedsrum – med en stol og fire variabler.

Hjemmesiden er gratis at bruge og der er timevis af fri leg med algoritmer i de mange eksempler, men bog og hjemmeside er hinandens bedre halvdele, så ingen af dem bør springes over.

Andreas Refsgaard og Mads Korsgaard: ‘Skabt af en kunstig intelligens – udnyt computerens kreative potentiale’. 178 sider. Paperback 220 kr., e-bog 217 kr. Forlaget Samfundslitteratur. www.skabtafenkunstigintelligens.dk Illustration: Forlaget Samfundslitteratur