Årets bil 1969-2019: Når biler fortæller danmarkshistorie
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Årets bil 1969-2019: Når biler fortæller danmarkshistorie

PLUS.
Citroën GS er den første bil, gæsterne møder, når de træder ind i udstillingen Familien Danmark på Hjul, Årets bil 1969-2019. Den vandt både den danske og europæiske pris som Årets Bil i 1971. Bagved holder Ford Caprien, der blev markedsført som en europæisk lillebror til amerikanske Ford Mustang, og i 1969 bliver den første bil, der modtager prisen som Årets Bil. Illustration: Lene Wessel

Dit valg af bil fortæller, hvem du er, men biler fortæller også meget om samfunds- og teknologi- udviklingen, viser udstilling om Årets Bil i 50 år.

Bilentusiaster vil nok hævde, at forskellene er større end lighederne mellem en Ford Capri, en Fiat Multipla og en Seat Mii. Men der er faktisk et par ret markante ligheder. For det første har de alle været kåret som Årets Bil i Danmark, og for det andet afspejler de alle tre den tid, de blev produceret

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

i og fortæller på den måde danmarkshistorie. Fra 1960’ernes optimisme over 1970’ernes oliekrise og frem mod finanskrisen, hvor mange tog afsked med de store benzinslugere og sagde goddag til små sparegrise – til gavn for det private regnskab og klimaregnskabet. Udstilling på Forstadsmuseet For tiden kan de tre biler opleves på Forstadsmuseet i Hvidovre sammen med de 47 andre biler, der...