Nanoglaspartikler på IC3-togenes frontruder

DSB vil nedsætte forbruget af kemikalier ved at efterligne vellykkede forsøg med nanoglaspartikler på bilruder.

På nanobearbejdede bilruder behøver man ikke at bruge vinduesviskere fra 70km/h. DSB håber at opnå en tilsvarende effekt på IC3-togenes frontruder.

I dag bruger klargøringscentret mange kræfter, og kemikalier, på at holde ruderne rene.

Hensigten med at præparere IC3-frontruderne med nanomidlet er at gøre glasset så glat, at vind og minimale mængder sprinklervæske kan holder ruderne skidt- og insektfri.

Princippet i behandlingen er at lade nanosmå glaspartikler trænge ned i glassets ujævnheder, hvor de binder sig til glassets ellers ujævne overflade.

Det videre perspektiv er anvendelse af nanoteknik på togenes sideruder, togskørter og måske som et middel mod graffiti.

»I forsøget behandler vi hele den øverste rude og halvdelen af den nederste. Så kan vi nemt se, om nanobehandlingen gør en forskel,« forklarer ingeniør Jan Gamst fra klargøringscentret til medarbejderbladet DSB i Dag.