'Næsten lodret' stigning var nok kun 30 grader for Boeing-fly

På Paris Airshow har både europæiske Airbus og amerikanske Boeing vist, hvor ekstremt deres nye fly er i stand til at stige.

Allerede som optakt til showet lagde Boeing en video på Youtube, der demonstrerer, hvor stejlt en B787 Dreamliner kan stige.

Her ses et fly, som skal leveres til Vietnam Airlines, der letter med noget, der lignede et 'S-vertikal takeoff'. Altså hvor flyet med høj hastighed hen over startbanen lige pludselig stiger meget voldsomt for så relativt hurtigt at flade ud.

Nyhedsmedier var hurtige til at udråbe det til en 'nær lodret' stigning.

Men det var også tydeligt, at perspektivet snød, og da CNN direkte spurgte Boeing, hvor meget stigningsvinklen egentlig var, lød svaret: »Vi kan desværre ikke dele de specifikke tal omkring profilen, som for eksempel stigningsvinkel, på nuværende tidspunkt.«

Boeing afslører dog måske noget af informationen selv.

Det antages, at den kunstige horisont foran piloten viser en maksimal stigningsvinkel på 40 grader. Men da det er en dynamisk bevægelse, skal flyets egentlige stigningsvinkel findes ud fra flyets tyngdecenter. Her vurderes det, at der skal fratrækkes cirka 10 grader fra, så stigningsvinklen bliver cirka 30 grader. Illustration: Boeing

På den video, der kan ses på Boeings egen hjemmeside, kan man vælge mellem at se turen fra tre vinkler, hvoraf den ene er inde fra selve cockpittet. Her har opmærksomme folk kunnet aflæse, at den kunstige horisont maksimalt når op på cirka 40 grader.

Men det er noget højere end den egentlige stigningsvinkel, som skal defineres ud fra flyets banekurve, som udgår fra flyets tyngdepunkt.

Tidligere jagerpilot og flykaptajn på A330 John Sørensen vurderer, at den egentlige stigning ud fra den kunstige horisont ligger på cirka 30 grader:

»Det er en meget dynamisk situation, som foregår på et konstant energihøjde, altså summen af kinetisk og potentiel energi. Lidt som at køre op ad en stejl bakke - man skal helst nå at flade ud, før flyet kommer ned på sin stall-hastighed,« siger John Sørensen, som understreger, at det jo ikke er noget, man gør med et fly fyldt med passagerer.

De 30 grader er dog også en slat mere, end passagerfly normalt kommer op på. Her kommer man sjældent over 20 grader. Et fly som en B777 (fuldt lastet) kommer eksempelvis ikke over 15 grader.

Emner : Fly