Næsten fire år efter ulykke: DSB kører stadig under kritiserede forhold

Billede fra Kommisionens rapport der viser ulykken, mens kvinden endnu har armen i klemme. Hun får armen fri, men jakken sidder stadig fast, da toget kører ud fra perronen. Illustration: Havarikommissionen

DSB bør lave en ny risikovurdering for enmandsbetjente tog efter ulykken tilbage i februar 2013, hvor en ung kvinde på mirakuløs vis slap med livet i behold efter at være blevet trukket ned på skinnerne af hendes fastklemte jakke. Det skriver Havarikomissionen i en foreløbig rapport fra 2015, som Berlingske har set:

»Idet de eksisterende sikkerhedsmæssige barrierer ved dørlukning og igangsætning efter passagerudveksling for enmandsbetjente tog ikke i alle tilfælde kan sikre passagererne mod at blive udsat for risiko, anbefaler Havarikommissionen, at Trafikstyrelsen sammen med DSB foretager en risikovurdering af passagersikkerhed ved afgang ved enmandsbetjening«

Læs også: DSB udskyder at droppe togførere på Kystbanen på ubestemt tid

Men DSB vil ikke lave en ny risikovurdering.

Ifølge DSB er vurderingerne i Havarikommisionens rapport »værdiladede«,»dramatiserende«, »fejlagtige«, »misforståede« og »forudfattede.« Det skriver Berlingske, der også har set et af de høringssvar, DSB har afgivet i forbindelse med sagen.

DSB afviser pres på Kommission

DSB har i årevis satset på enmandsbetjente tog. Selskabet har ombygget perroner for omkring 40 millioner, og projektet er trukket ud i flere omgange indtil DSB vurderede, at man var klar til at skære ned på personalet i togene. Indførelsen af enmandsbetjeningen sparer DSB for omkring 20 millioner kroner om året i lønudgifter.

Læs også: 40 mio. kan være spildt: DSB tæt på at opgive at køre uden togfører i Nordsjælland

Derfor mener næstformand i Jernbaneforbundet, Preben S. Pedersen, at DSB har en klar interesse i at lade sagen trække ud, så de fortsat kan køre med enmandsbetjening.

DSB afviser på den anden side at have lagt pres på Havarikommisionen for at trække offentliggørelse af rapporten ud. Normalt tager det ikke Havarikommissionen mere end 12 måneder at gå en sag igennem. Denne sag har stået på i mere end tre år, og intet er ændret omkring forholdene med enmandsbetjente tog.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det har vist aldrig behaget DSB at havarikommisionen flyttede ud af huset. Der er dog noget der tyder på at det er nødvendigt. Når DSB begynder at bruge ord som 'værdiladede' og 'dramatiserende' så er det formodentligt fordi de ikke har nogle passende fakta at levere i stedet for.

  • 6
  • 0

Selvfølgelig bruger DSB udtrykkene »værdiladede«,»dramatiserende«, »fejlagtige«, »misforståede« og »forudfattede«, den fastklemte passager overlevede jo, så fra DSBs synspunkt er alt hunky-dory, no big deal.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten