Næsten alle nye dieselbiler overskrider grænser for NOx

Over 300 forskellige dieselbiler er siden efteråret blevet testet af britiske og tyske myndigheder for NOx-emission. Og resultatet var overvældende - overvældende dårligt.

I den britiske test overholdt næsten ingen af bilerne de nuværende grænseværdier, og kun 30 procent ville komme under den kommende RDE-testcyklus (Real Driving Emissions), som træder i kraft fra 2017. Det skriver blandt andet The Guardian.

Eneste positive undtagelse var VW-bilerne, hvilket kan virke paradoksalt, da det netop var VW, som i efteråret 2015 udløste diesel-skandalen med et stykke software, der kunne slå bilernes miljøudstyr fra efter gennemført test.

Den tyske test af dieselbiler blev udført på 53 forskellige modeller. På ingen af modellerne har producenterne været i stand til at dokumentere, at det er nødvendigt at lukke for NOx-reduktionsudstyr for at beskytte motoren. Illustration: KBA
VW forventer, at en softwareopdatering af 2,0 liters-dieselbiler og et ekstra filter i koncernens 1,6 liters-modeller vil løse problemet med NOx-emission. Imens kører tusindvis af dieselbiler fra andre producenter rundt med emissioner, der udleder op til 12 gange mere end grænseværdierne. Illustration: VW

Den britiske test, som blev udført af analysevirksomheden Emission Analytics, viste, at 97 procent af de testede biler overskred de nuværende emissionskrav. Ud af 201 dieselbiler, som var blevet godkendt i henhold til Euro 5-standarden, kom kun en enkelt under grænsen. Og ud af 62 biler, som har var godkendt i henhold til Euro 6-standarden fra 2014, kom kun 7 biler igennem testen.

Se alle data her.

Læs også: Softwareopdaterede VW-dieselbiler sviner lige så meget som før

Bilerne har altså været i stand til at opfylde de krav, den daværende laboratorietest satte for udledning af NOx. Men i en test kørt på offentlig vej viser resultaterne, at nogle af bilerne udsender mere end 12 gange så meget NOx end tilladt.

Ingen brug af snydesoftware

Testen viser, at ingen af bilerne imidlertid var udstyret med snydesoftware, som det var tilfældet med VW. I stedet benytter producenterne sig af et teknisk smuthul, som tillader, at alt udstyr til reduktion af NOx lovligt må slås fra i perioder, hvis producenterne mener, udstyret kan skade motoren.

Læs også: Esben Lunde afviser kritik: EU-krav vil ikke øge NOx-udledning

Men resultaterne fra vejtests viser altså, at det fører til store overskridelser af emissionen. Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, har set på den tyske test af 53 modeller og har herefter stillet spørgsmålstegn ved, om den beskyttelse af motoren, som lovgivningen dermed giver mulighed for, nu også er berettiget.

Det har fået alle de tyske bilproducenter til skriftligt at garantere, at de vil imødekomme myndighedernes krav. I første omgang skal 630.000 biler en tur på værksted for at have ny software. Det drejer sig om biler fra Audi, Opel, Mercedes og Porsche.

Den tyske trafikmyndighed, KBA, vil efterfølgende tjekke, om de opdaterede biler lever op til emissionsgrænserne. Også når bilerne kører på offentlig vej.

Læs også: Japanske forskere gør dieselmotoren ren med tre brændstofdyser

KBA vil også forlange, at bilproducenterne beskriver og grundigt forklarer, hvorfor det skulle være nødvendigt at slå emissions-udstyret fra i visse situationer for at beskytte motoren. Det skyldes, at der er en udbredt opfattelse af, at smuthullet bliver brugt til at sikre en optimale køreoplevelse og i mindre grad for at beskytte motoren.

VW er i forvejen i gang med et omfattende opdateringsprogram for otte millioner dieselbiler solgt i Europa.

FDM siger nej til softwareopdatering

Efter franske tests af NOx-emissionen har Renault tilbudt ejerne af deres biler at opdatere software. Men det anbefaler forbrugerorganisationen FDM, at man undlader. Renaults 1.6 dCi
blev testet til at udlede 50 procent mere NOx end tilladt.

»Der er stor sandsynlighed for, at man ved at mindske NOx-udledningen, som Renault vil gøre det, dels øger bilens brændstofforbrug, dels øger tilsodningen af EGR-ventilen. Især det sidste er et velkendt problem. At det ikke også skulle forholde sig sådan med Renaults løsning, mangler vi at se dokumentation for. Indtil vi har det, mener vi ikke, man bør takke ja til deres tilbud om opdatering,« siger leder af FDM's tekniske rådgivning Lone Otto til FDM’s hjemmeside.

FDM kalder opdateringen for en 'unødig risiko'. Samtidig kritiserer organisationen, at Renault fraskriver sig ethvert ansvar, hvis det skulle vise sig, at eksempelvis EGR-ventilen efter kort tid soder til og helt skal skiftes.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For at overholde NOx krav og stadig have god brændstoføkonomi, er det nok bedst at dieselbiler fremover bliver bygget som seriel-hybrider (som BMW I3 REx) hvor al kraft til hjul er med elektrisk motor og batteri, og hvor diesel motor fungerer som generator motor. Så kan dieselmotoren køre under optimale forhold med fast omdrejningstal og præcist designet belastning.

  • 6
  • 5

Hej.

I artiklen af Bjørn Godske står der ordret : " I stedet for det dyre SCR-system bruger mange især tyske og også nogle franske bilproducenter en kombination af EGR-ventiler og LNT (Lean NOx Trap) til at reducere NOx-emissionen ".

Bilproducenterne bliver vel nødt til at bide i det sure æble og så bl.a. bruge den dyrere SCR-teknologi. Det går jo ikke, at dieselbiler bliver ved med at svine så meget med NOx. Det skal løses, da det er et kæmpe problem.

Er der nogen herinde, der ved om motoren eller andet i bilen tager skade af at bruge SCR-teknologi ?

Hvis motor eller andet i bil ikke tager skade af SCR-teknologi kan de enkelte lande jo overveje, om SCR skal være uden afgifter og moms eller med afgifter og moms.

Richard. Jeg er ikke nødvendigvis enig i dig, at dieselbiler bør erstattes eller udskiftes med hybrider, men det er nogle spændende tanker som du har.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Hvis alle snyder er det reglerne det er galt med - er det ikke sådan man siger?

Lad os nu få den ordentlige og nuancerede debat om luftforurening som har været tyraniseret af EU og trådt ihjel af ensidigt fokus på co2 i mindst et årti.

Vi har dieselbiler fordi vi tilskynder Co2 reduktion og alt andet. NOxforureningen er bagsiden af medaljen. På benzinbilen har NOx tidligere ikke været et emne, men i takt med direkte indsprøjtning, downsizing osv vinder ind stiger udledningen af NOx markant her. Igen, man vinder på forbrug (Co2), men betaler med parktilforurening i nærmiljøet.

Jeg savner en retænkning af miljøindsatsen. Lovgiverne er slået hjem i Ludo som jeg ser det så nu er det perfekte tidspunkt at stikke en ny kurs.

  • 7
  • 0

Under mødet https://politikenbillet.dk/events/22785-Di... kom det frem, at Renault slår EGR fra når udetemperaturen kommer under 17 grader. Som indlægsholderen tørt bemærkede, så er det 90% af tiden i Danmark ;)

Renault bekræfter den europæiske bilindustris lemfældige omgang med lovgivningen og vores indåndingsluft, ref artiklens nederste faktaboks:

Et EGR-system er dog sårbart over for ekstreme temperaturer. Hvis temperaturen er for høj, kan ventilen blive beskadiget. Omvendt kan den sode til og 'fryse', hvis temperaturen er for lav. Det er derfor normalt, at bilproducenter har et softwaresystem, som afkobler EGR-ventilen i sådanne tilfælde. I den nuværende europæiske lovgivning er dette tilladt.

  • 1
  • 0

Jeg savner en retænkning af miljøindsatsen. Lovgiverne er slået hjem i Ludo som jeg ser det så nu er det perfekte tidspunkt at stikke en ny kurs.

I Tyskland snakker man nu om en rabat på 5k€ til el-biler og 3k€ til plugin-hybrid, for biler til under 60k€, frem til 2018, herefter reduktion til 3k€ og 2k€. Den hjemlige bilindustri skal dække halvdelen af udgiften.

Måske lige bortset fra det sidste, så kunne man i Danmark tænke sig om (een gang til), og så komme med et lignende tiltag.

  • 5
  • 1

Holland forbyder diesel og benzin i 2025!

Vi har for længst forbudt 2-takt og bly benzin. Nu er det måske tid til at forbyde salg af dieselpersonbiler. De er kræftfremkaldende og NOx forurenende. Vi har jo alternativer. Du kan få det samme bundtræk med el-motorer.

  • 3
  • 0

Vi købte sidste forår en Citroën C3 BlueHDi til min kone. Den er med SCR-katalysator og selv om hun kører halvdelen af tiden i bykørsel, så er udstødningsrøret stadig helt blankt indeni. Bilen var ikke dyrere end andre biler i samme klasse, så PSA koncernen kan åbenbart producere SCR billigt nok, til stadigt at kunne sælge biler. Vi overvejede at købe en elbil , men total økonomien på Citroënen var bare bedre og SCR-teknologien gjorde det nemt at vælge. Er der nogen her på siden, som kender til test, som er udført på biler med en SCR-katalysator. Bjarne

  • 0
  • 0

Jeg blev vækket alt for tidligt i morges af sådan et tunet 2 takts spektakel med defekt lydpotte..Grrr. Jeg tror nu mange fossil knallerter meget snart er afløst af elektriske cykler.

Det bliver spændende at se hvad diesel bil fabrikanterne kan diske op med for at overholde de nye skrappere krav til udledning. De har travlt har de, der er kun ca et år til at de skal opfylde euro 3.5. ja ja et tilbageskridt men diesel person biler er det de unge vil have.

  • 0
  • 1

Mange af de biler som briterne har testet har også SCR - og fejler!

Jeg har talt med flere fageksperter som siger, at SCR ikke er løsningen. For eksempel virker det ikke når temperaturen er lav. Nogen siger 14 grader - men mere om det senere.

  • 4
  • 0

Hej Bjørn Godske.

At nogle af de testede SCR-biler fejler, overrasker mig ikke særlig meget. Jeg har nemlig læst, at SCR m.m. skal være "indstillet" og lavet ordentligt, førend det virker fint. Så det undrer ikke mig, at biler med SCR kan forurene med relativ store mængder NOx. Jeg kan ikke uddybe, hvad der menes med "indstillet" eller lavet ordentligt. Det er blot hvad jeg har læst mig til.

Det kan være VW har ændret mening. Men det var vist efter VW-skandalen, at VW var ude med, at de nu ville sætte SCR på fremtidige dieselbiler. Så fagfolkene i VW har åbenbart troet på SCR efter skandalen. Og måske tror de stadig på SCR.

På en dansk hjemmeside læste jeg, at SCR kan fjerne op til 99 % NOx og 90 % af partiklerne. Jeg har ikke viden nok til at vurdere, om dette er sandt eller usandt. Og jeg ved ikke, om jeg kan finde artiklen igen. Jeg har nemlig 27.344 "meddelelser" på hele min Outlook og 18.089 "meddelelser" i min indbakke, så jeg kan ikke lige finde linket / artiklen.

Jeg er godt klar over, at effektiviteten af SCR kan afhænge af, hvor varmt eller koldt vejret er.

Muligvis kan SCR kombineres med en anden teknologi for at få god rensning.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten