Næste tyske byggeskandale: Ny banegård 31 milliarder over budget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Næste tyske byggeskandale: Ny banegård 31 milliarder over budget

I lyst af den igangværende kæmpeskandale med Berlins nye lufthavn, som skulle være åbnet i 2011, men fortsat hverken kan modtage fly eller passagerer, har Tysklands regering brug for alt andet end en ny byggeskandale.

Derfor lufter forbundsregeringen nu for første gang muligheden for helt at aflyse det mest omdiskuterede byggeprojekt i det sydlige Tyskland - den underjordiske Stuttgart 21-banegård i delstatshovedstaden i Baden-Württemberg.

Det fremgår af et brev sendt fra regeringsrepræsentanter i forbundshovedstaden Berlin til ledelsen i Deutsche Bahn (DB). Det skriver nyhedsmagasinet Spiegel, der er i besiddelse af brevet.

Der var vilde protester mod banegårdsprojektet i Stuttgart, da det i 2010 blev klart, at projektprisen steg fra 20 til 33 milliarder kroner. Siden er budgetoverskridelsen blot blevet endnu større. Illustration: Uwe Anspach dpa/lsw +++c dpa - Bildfunk+++

Det rødglødende brev fra kansler Angela Merkels repræsentanter i DB's særlige 'rådgivende udvalg' kommer, efter at regeringen i december blev gjort opmærksom på, at anlægsbudgettet for Stuttgart 21-projektet nu er hævet til 51 milliarder kroner. Det er 14 milliarder kroner mere end anslået ved den seneste budgetstigning i 2011 - og hele 31 milliarder kroner mere end i det oprindelige anlægsbudget.

Stuttgart 21 skal efter planen anlægges som en underjordisk hovedbanegård til erstatning for byens eksisterende hovedbanegård, som er en såkaldt sækbanegård eller rebroussementstation, hvor togene ligesom i blandt andet Aarhus kører ind og ud i samme retning.

Banegårdsprojektet er en del af en højt profileret transeuropæisk højhastighedsforbindelse, der begynder i Paris og via Strasbourg, Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, München og Wien til sidst ender i Budapest.

Den nye højhastighedsforbindelse kræver imidlertid, at stationen omdannes til en gennemkørselsstation, hvilket medfører omfattende underjordiske arbejder og nyanlæggelse af 57 km spor. Der vil også blive lavet en ny underjordisk bane til byens lufthavn.

De tre regeringsrepræsentanter beskylder i brevet Deutsche Bahn for at have opstillet urealistiske og overoptimistiske budgetoverslag.

DB: For sent at stoppe projektet

Brevet sætter således direkte spørgsmålstegn ved tidligere udsagn fra DB-toppen om, at planlægningen af Stuttgart 21-banegården nu er så fremskreden, at det kan vise sig at blive endnu dyrere at afbryde allerede indgåede kontrakter end at færdiggøre projektet.

Den udmelding vil Berlin-regeringen nu gerne have uddybet og spørger direkte, om der er udregninger fra en uafhængig rådgiver, som underbygger denne påstand.

Delstatsregeringen i Baden-Württemberg har allerede afvist al tale om at betale mere for projektet end de 7,5 milliarder kroner, som der er blevet bevilget i henhold til de oprindelige budgetter.

Heller ikke DB's rådgivende udvalg har endnu godkendt en ny finansieringsplan for projektet.

Banegårdsprojektet har været omgærdet af ekstreme protester.

Da det i 2011 kom frem, at anlægsomkostningerne var steget fra 20 til 33 milliarder kroner, udløste det vilde protester med ca. 100 sårede.

Alligevel stemte 58,8 procent af delstatens indbyggere ja til projektet, da det efterfølgende var til folkeafstemning.

Hvis Stuttgart 21-projektet bliver gennemført, ventes den nye banegård at kunne åbne i 2020.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Man vælger så det tilbud man ønsker og indgår en kontrakt, hvori der står, at hvis projektet ikke er færdig til den tid og ønskede pris, så betaler firmaet dagsbøder indtil det er færdigt.

Er det så svært?

  • 0
  • 0

Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Er det same x begge gange? Hvis ja, så er der enten rigtig mange firmaer eller det er nogle meget små enterpriser.

Nå, spøg til side, ja så er det svært. Alle kontrakter indgåes nok ikke på én gang og der er også behov for at justere henad vejen. Justeringer som sjovt nok altid gør ting dyrere.

  • 0
  • 0

Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Man vælger så det tilbud man ønsker og indgår en kontrakt, hvori der står, at hvis projektet ikke er færdig til den tid og ønskede pris, så betaler firmaet dagsbøder indtil det er færdigt.

Er det så svært?

Ja da. Det er faktisk meget svært. Et almindeligt privat entreprenørfirma ville gå fallit på dag 1 i det setup. Der er jo ingen, der har råd til at hive 30 milliarder ud af kassebeholdningen. Og en bankgaranti? Ja, det ville blive meget dyrt.

Sagen er, at det offentlige i almindelighed påtager sig ret store risici for budgetskred, fordi det formentlig bare ville blive endnu dyrere, hvis de forsøgte at tørre risikoen af på en privat virksomhed fra start af, der naturligvis ville tage sig fyrsteligt betalt for den service. Hvis de overhovedet kunne få nogen til at byde.

Så det er rent faktisk ret svært. Men kønt at se på er det ikke,

  • 0
  • 0

Virker jo ret harmløst når man sammenligner med forholdene i den store nabo mod syd?

  • 0
  • 0

Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Man vælger så det tilbud man ønsker og indgår en kontrakt, hvori der står, at hvis projektet ikke er færdig til den tid og ønskede pris, så betaler firmaet dagsbøder indtil det er færdigt.

Er det så svært?

Eller endnu mere simpel - de får kun det aftalte beløb, og kun hvis det er færdig til den aftalte pris. Har de behov for, at få pengene før projektet er afsluttet - så må de se om de kan få lån i banken.

Hvis pengene betales før, at projektet afsluttes, så står man med halve projekter, som ingen vil færdiggøre - og har betalt pengene.

  • 0
  • 0

[quote]Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Man vælger så det tilbud man ønsker og indgår en kontrakt, hvori der står, at hvis projektet ikke er færdig til den tid og ønskede pris, så betaler firmaet dagsbøder indtil det er færdigt.

Er det så svært?

Eller endnu mere simpel - de får kun det aftalte beløb, og kun hvis det er færdig til den aftalte pris. Har de behov for, at få pengene før projektet er afsluttet - så må de se om de kan få lån i banken.

Hvis pengene betales før, at projektet afsluttes, så står man med halve projekter, som ingen vil færdiggøre - og har betalt pengene.[/quote]

Jo større risiko en entreprenør tager, des højere pris vil han kræve. Bare se på metroen i københavn - ved første udbud på ringbanen påtog staten sig nærmest ingen risiko og de tilbud der kom ind var derfor enormt høje. Staten påtog sig efterfølgende en større risiko og kunne derfor få det til en billigere penge.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Man vælger så det tilbud man ønsker og indgår en kontrakt, hvori der står, at hvis projektet ikke er færdig til den tid og ønskede pris, så betaler firmaet dagsbøder indtil det er færdigt.

Er det så svært?

Eller endnu mere simpel - de får kun det aftalte beløb, og kun hvis det er færdig til den aftalte pris. Har de behov for, at få pengene før projektet er afsluttet - så må de se om de kan få lån i banken.

Hvis pengene betales før, at projektet afsluttes, så står man med halve projekter, som ingen vil færdiggøre - og har betalt pengene.[/quote]

Jo større risiko en entreprenør tager, des højere pris vil han kræve. Bare se på metroen i københavn - ved første udbud på ringbanen påtog staten sig nærmest ingen risiko og de tilbud der kom ind var derfor enormt høje. Staten påtog sig efterfølgende en større risiko og kunne derfor få det til en billigere penge.[/quote]
Jeg tror ikke, at det har noget med risiko at gøre - men derimod, så bydes bevidst for lavt. Og det er jo ikke muligt, hvis der så ikke er nogen penge.

For nogle virksomheder, er risikoen ganske vist høj - nemlig dem, der reelt ikke kan tilbyde projektet, til den aftalte pris. For de virksomheder, der byder et reelt beløb, er risikoen lav. Måske burde EU lave en lov om, at i stedet for, at vælge billigst - så skal ikke kun vælges billigst, men også forbydes, at betale ekstra oveni. Og forbydes, at der ved store licitationer betales en krone, før projektet er færdigt og overbragt.

  • 0
  • 0

Citat:
-----" Måske burde EU lave en lov om, at i stedet for, at vælge billigst - så skal ikke kun vælges billigst, men også forbydes, at betale ekstra oveni. Og forbydes, at der ved store licitationer betales en krone, før projektet er færdigt og overbragt.

Det er så sandelig ikke problemet dernede!!

Ved moderationen ( i forbindelse med projektet og det grove overgreb mod demonstranterne) som man kunne følge dagevis på tv, kom det tydelig frem, at Deutsche Bahn/DB kun havde bidt sig fast i at bygge en underjordisk gennemgangsbanegård. Det var først Thübingens Overborgmester, en matematiker, som sammen med venner kunne bevise, at Stuttgart 21 ikke en gang kunne klare den samme kapacitet som den bestående gamle banegård.

Ved senere folkeafstemningen lovede DB befolkninmgen at det brede banelegeme med sine utallige spor, som snor sig gennem Stuttgarts bjerge ville blive brugt som parkanlæg. En ny ekspertice afslører nu, at de gamle sporanlæg ikke må nedlægges uden offentlig licentation. Flere private og regionale togselskaber har allerede sluttet sig sammen for at holde gang i den gamle banegård, som man af mange grunde ikke kan give afkald på.

Stuttgart 21 var egentlig kun tænkt som prestigeprojekt ved markedsføring af DB-aktierne.

Modstanderne af den underjordiske banegård har i mellemtiden valgt deres egne grønne politikere til landets ministerpræsident og Stuttgarts overborgmester. Den gamle ministerpræsident har stadsadvokaten kløerne i.

Fælles for skandalen i Berlin og Stuttgart er, at den ansvarlige trafikminister er meget overrasket og til dels skuffet.

EU skulle vedtage en lov, at politikere som er ansvarlig for den slags byggeskandaler gennemgår et femårs kursus som jord- og betonarbejder med trillebør.

  • 0
  • 0

Sønderborg motorvejen til 1,2 mia blev bygget som OPP samarbejde, financieret af entreprenøren (KPMG) i byggeperioden, de fik ingen penge før afleveringen.

Blev afleveret 1½ år før tiden til aftalt pris, samtidig har man en god sikkerhed for kvalititen da entreprenøren skal vedligeholde i 26 år til fast pris.

  • 0
  • 0

[quote][quote][quote]Der laves et udbud og x antal firmaer siger det koster x kr.

Man vælger så det tilbud man ønsker og indgår en kontrakt, hvori der står, at hvis projektet ikke er færdig til den tid og ønskede pris, så betaler firmaet dagsbøder indtil det er færdigt.

Er det så svært?

Eller endnu mere simpel - de får kun det aftalte beløb, og kun hvis det er færdig til den aftalte pris. Har de behov for, at få pengene før projektet er afsluttet - så må de se om de kan få lån i banken.

Hvis pengene betales før, at projektet afsluttes, så står man med halve projekter, som ingen vil færdiggøre - og har betalt pengene.[/quote]

Jo større risiko en entreprenør tager, des højere pris vil han kræve. Bare se på metroen i københavn - ved første udbud på ringbanen påtog staten sig nærmest ingen risiko og de tilbud der kom ind var derfor enormt høje. Staten påtog sig efterfølgende en større risiko og kunne derfor få det til en billigere penge.[/quote]
Jeg tror ikke, at det har noget med risiko at gøre - men derimod, så bydes bevidst for lavt. Og det er jo ikke muligt, hvis der så ikke er nogen penge.

For nogle virksomheder, er risikoen ganske vist høj - nemlig dem, der reelt ikke kan tilbyde projektet, til den aftalte pris. For de virksomheder, der byder et reelt beløb, er risikoen lav. Måske burde EU lave en lov om, at i stedet for, at vælge billigst - så skal ikke kun vælges billigst, men også forbydes, at betale ekstra oveni. Og forbydes, at der ved store licitationer betales en krone, før projektet er færdigt og overbragt.[/quote]

D.v.s. totalentreprise med egen finansiering indtil projektet er gennemført ?

EU og USA fraråder meget kraftigt den model, da det f.eks. som i Afrika betyder at de udover finansieringen også kommer med eget mandskab ...

Og det kan de kun fordi den kinesiske stat bestemmer rentesatsen på projekt finansieringen.

  • 0
  • 0

Citat:
------"Deutsche Bahn kunne have undgået budgetoverskridelser ved at bruge successiv princippet i planlægningsfasen"-------

Er det så vanskelig at forstå, at politikerne slet ikke har givet ingeniørerne en chance til at projektere færdig.? Uden fuldendt projektering er da al projektstyring direkte op i anus.

Du vil ikke sælge et kursus, vel?

  • 0
  • 0

Virker jo ret harmløst når man sammenligner med forholdene i den store nabo mod syd?

I absolutte tal er de store syd for grænsen for hhv. den nye forsinkede lufthavn og stationen her i Stuttgart, men relativt ift. de to samfunds størrelse og budgetter, så tror jeg IC4 godt kan komme højt op på skalaen...

Men vi selv kender jo ikke de rigtige/endelig tal for IC4, samt konsekvenserne med leje af erstatningsmateriel etc., så regneriet er p.t. gætteværk. Der går en del år endnu, før vi kender resultatet herhjemme og dernede.

  • 0
  • 0

B.dk skiver med Stuttgarter Zeitung som kilde, at Stuttgart 21 vil blive færdig i 2024 og ikke i 2020.

http://www.b.dk/globalt/tysk-regering-smae...

Jeg har linket til StZ's artikel, hvor der faktisk står "tidligst færdig i 2024"

http://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.s...

http://www.stuttgarter-zeitung.de/stuttgart21

Er det ikke snart på tide, at vi finder måder at holde underbudgetterende embedsmænd, styrelser og politikere mere personligt ansvarlige.

Et er en ærlig fejl eller fem. Men det er ikke i orden at være enten så udygtig eller så manipulerende og samtidig påtage sig at bestride høje embeder.

Jeg tænker, at man nok skulle overveje et mere objektivt ansvar, med brutale konsekvenser..

Lars :)

  • 0
  • 0

....navnet på en meget kendt tidligere leder, der er dukket op igen, for at tænke at Herrens veje er uransagelige !

Bjarke dog... med din alder :) så skal du da tænke lidt på, at den stakkels mand bliver folkepensionist her i efteråret.

Han har jo ikke den gode løncheck mere, kun foredrag, ben som bl.a. Offshore i Esbjerg, så når livets efterår skal forsødes, må man da bruge sine gamle venner.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten