Næste generation af biler får flerkernede motorstyringer

En kraftfuld dobbeltkerne-processorchip skal løfte den globale bilindustri op på et mere avanceret plan, når det gælder elektroniske motorstyringer. Og det uanset om der tales om el- og hybridbiler eller om videreudviklinger af diesel-, benzin- og gasmotorer, skriver chipproducenten Freescale i en pressemeddelelse.

Bilproducenterne har nemlig et voldsomt stigende behov for computerkraft. Det skyldes de øgede krav fra miljøbevidste forbrugere og myndigheder, som kræver energieffektiviseringer i hver ny serie af biler, så de kan køre længere på hver liter brændstof og forurene mindre. Eksempelvis kræver EU, at biler i 2020 skal klare et krav på 27,6 kilometer pr. liter, skriver Freescale i en hvidbog. (se link)

En af måderne, hvorpå man typisk opfylder dette ønske, er den såkaldte downsizing af motorer. Det går i korthed ud på, at man putter en forholdsvis lille motor i bilen, men samtidig bliver motoren udstyret med turbolader, direkte indsprøjtning og dynamisk styret ventilsystem. Det giver kræfter til acceleration, som kan sammenlignes med større motorer, og samtidig et mere behersket brændstofforbrug på de lange ture.

Men den slags kræver præcis digital styring. En lang række interne og eksterne motorparametre skal overvåges minutiøst og reguleres aktivt et utal af gange hvert sekund.

Millioner af linjer kode

»Behovet for computerkraft vokser eksponentielt,« siger Freescales produktchef for motorstyring, Philip Pesses, til magasinet ev-olution.org. OEM-fabrikanter er på vej til at lægge millioner af linjer software i deres styringsbokse, og det kan kun gå én vej videre: opad.

Den nye dobbeltkerne-chip, som har fået navnet Qorivva 32-bit MPC5676R MCU, har fire gange så høj en ydelse som den tidligere topmodel fra Freescale, enkeltkerne-processoren MPC5566 MCU. Desuden har den dobbelt så meget hukommelse og en lang række nye funktioner.

Chippen yder 818 DMIPS (Dhrystone Million Instructions Per Second) mod forgængerens respektable 200 DMIPS.

En af de nye funktioner er 'banke-detektor'-funktionen, som tidligere har krævet en specialiseret ASIC på motherboardet ved siden af processoren. Det er en funktion, som lytter efter motorbanken hvert tusindedele sekund som følge af et motordesign, der er presset til høj ydelse.

Foruden de to parallelle processorkerner rummer chippen 6 MB flash-hukommelse, 384 KB RAM og tre højtydende timere, som blandt andet beregner krumtappens vinkelposition 36.000 gange pr. omdrejning for at finde det rette tidspunkt, hvor cylinderen skal have et sprøjt brændstof, og hvor tændrøret skal gnistre. Desuden er der en 64-kanals 12-bit 'analog til digital'-konverter og kommunikationssystemer til CAN-bus og FlexRay.

Chippen, som er den første i en serie, kan leveres til evaluering i små portioner fra januar 2012.

Freescales systemingeniør præsenterer den nye motorstyrings-chip

Dokumentation

Freescales pressemeddelelse
Artikel i ev-olution.org
Artikel om EcoMotors nye motorprincip
EcoMotor's hjemmeside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor der skal bruges en dualcore processor i moderne biler.

Bare som et eksempel. En Saab motorstyring fra 2001 kan køre på ethanol, benzin og en vilkårlig blanding af dem, det kræver bare en gang programering og små hardware ændringer.

Styringen styrer følgende: Benzin/ethanol blanding Tændingstidspunkt Turbo tryk

Det gør det via adskillige parametre som: Vandtemperatur Lufttemperatur Luft mængde Lamda tal på 2 lamdasonder Bankesensor (1 til hver cyllinder faktisk) Det valgte gear bilen befinder sig i. Speeder, bremse og kobling positioner. Sikkert et par flere punkter også.

Det hele klares med en lille Motorola cpu på 32bit og 16-20Mhz. Den har godtnok en lille 8bit coprocessor også.

Men hvorfor kunne man så ikke bare lave en 60mhz chip og så have rigeligt med fri rum? Skal en moderne motor virkelig have så meget computerkraft, når en 10år gammel bil stadig klarer sig ganske fornuftig med en enkelt kernet cpu?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten