Næste etape af Letbanen er udsat på ubestemt tid
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Næste etape af Letbanen er udsat på ubestemt tid

Foto: Aarhus Letbane

Mens Letbanen endelig er begyndt at fragte passagerer mellem Hovedbanegården og Aarhus Universitetshospital, så er næste strækning, der går mellem Aarhus og Odder, forsinket på ubestemt tid.

Læs også: Nyt letbane-koks i Aarhus: Nu er næste strækning også forsinket på ubestemt tid

Aarhus Letbane havde nemlig ikke regnet med at skulle teste strækningen under Trafikstyrelsens regler. De vilkår har de nu accepteret, og kun ‘enkelte’ såkaldte funktionstest mangler. Dem vil Aarhus Letbane dog først udføre, når styrelsen har givet ibrugtagningstilladelse til passagerdrift.

»Aarhus Letbane har valgt at udsætte disse test til, at Styrelsen har givet tilladelse til den endelige ibrugtagning af Odderbanen, hvilket vi forventer vil spare både tid og penge,« skriver Aarhus Letbane i en mail til Ingeniøren.

Trafikstyrelsen havde ved starten af juleferien endnu ikke modtaget nogen ansøgning om ibrugtagningstilladelse, og afventer derfor Aarhus Letbane, der over for Ingeniøren bekræfter, at de endnu ikke har søgt.

Misforståelse mellem styrelse og Aarhus Letbane

Det seneste halvandet års tid har passagerer fra Odder måttet køre med bus, mens de har ventet på, at deres faste jernbanestrækning blev omdannet til en del af Letbanen. De nye tog på strækningen skulle i første omgang have fragtet passagerene fra november i år, hvilket blev ændret til omkring årsskiftet grundet miseren i Aarhus by.

Læs også: Endelig godkendt: I dag åbner Danmarks første letbane

Det er dog afgjort, at den tidsramme heller ikke holder på grund af en misforståelse mellem Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen. Aarhus Letbane havde regnet med, at strækningen skulle testes under samme regler som dem, der blev benyttet på den nyligt godkendte del af Letbanen nede i Aarhus By. Det havde kun krævet, at de 21 overkørsler på strækningen blev spærret af under testen.

Men da der ikke er tale om en ny jernbane falder testene ind under Trafikstyrelsens ansvarsområde, og deres regler kræver konkrete risikovurderinger for hver af overkørslerne. De test, der mangler er såkaldte funktionstests, hvor de indkøbte Stadler tog skal testes ved topfarten på 75 km/t.

Ansøgning er endnu ikke færdiggjort

Før Aarhus Letbane påbegynder disse tests, vil de dog først have den endelige ibrugtagningstilladelse fra Trafikstyrelsen.

Læs også: Ny kulegravning af budgettet: Nu er også Københavns letbane forsinket

Ansøgningen til denne er endnu ikke færdiggjort, fortæller Aarhus Letbane. I ansøgningen skal indgå sikkerhedsvurderingsrapporter på tog, infrastruktur, operationelle regler og tekniske regler, og de er ved at blive udarbejdet af en assessor. Hvornår testene kan gå i gang vides endnu ikke, skriver Aarhus Letbane i en mail til Ingeniøren.

»For at sikkerhedsvurderingsrapporterne kan udarbejdes, skal projektet have besvaret alle spørgsmål fra assessor og fagassessor. Dette arbejde pågår pt. Så vidt angår spørgsmålet – har Aarhus Letbane søgt ibrugtagninger hos Styrelsen til passagerdrift? Nej, men processen er i gang. Så snart sikkerhedsvurderingsrapporterne er udarbejdet fremsendes disse til Styrelsen. Styrelsen sagsbehandlingstid varierer afhængig af ansøgning.«

Tog

Staten deler 15mia ud af skatteydernes penge gennem DANIDA, men i vores eget land kan vi ikke engang få ordentlige tog.

Skinnelegemerne omkring Vejle er fx så skæve at man dårligt kan gå ned ad gangen eller bruge en komputermus. Og IC3 togene er efterhånden oldtidssager - hvor er erstatningen med endnu bedre komfort?

  • 9
  • 14