Næste år kan alle teste førerløse biler i Singapore
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Næste år kan alle teste førerløse biler i Singapore

I 2015 vil Singapore vide meget mere om, hvordan brug af førerløse biler påvirker trafikken. Bystaten døjer med seriøse trafikproblemer, og derfor bliver det til næste år tilladt for alle interesserede at teste førerløse biler i et af byens travle kvarterer.

Ideen er, at de automatiserede biler skal fungere som en slags bustjeneste, der transporterer singaporeanerne til og fra vigtige knudepunkter for offentlig transport.

Myndighederne i den sydøstasiatiske bystat er meget opsatte på at få beboerne til at fravælge privat transport til fordel for offentlig ditto, og hvis man vil eje og køre en privat bil, skal man blandt andet tilkøbe en licens, der skal fornyes hvert halve år.

Googles bud på en førerløs bil har været genstand for massiv hype. Nu er den endelige prototype klar. (Foto: Google) Illustration: Google

I store dele af døgnet er offentlig transport også gratis i Singapore, og nu skal det altså undersøges, om førerløse biler kan være næste incitament til at fravælge privat transport.

»Singapore byder industri og akademia velkommen til at indsætte førerløse biler under autentiske forhold på offentlige veje,« siger Lam Wee Shann, der er direktør i fremtidsdivisionen under Singapores transportministerium, til MIT Technology Review.

Læs også: Førerløs Google-bil skal alligevel have rat og pedaler

Singaporeanerne kunne allerede i efteråret over to weekender prøve kræfter med førerløse biler. Via et online bookingsystem kunne borgerne bestille en tur, og i de to weekender blev 500 mennesker transporteret over 400 kilometer.

De singaporeanske myndigheder håber, at førerløse biler blandt andet kan være med til at nedbringe antallet af bilkøer og mængden af forurening. Men det er ikke en direkte vej til et trafikalt utopia.

Det kan nemlig også føre til flere bilture, hvis de er tilgængelige for alle, frygter Lam Wee Shann:

»Et selvkørende fartøj kan også betyde mange flere bilture. Og det har vi simpelthen ikke råd til.«

Google har netop annonceret den første fuldt funktionelle prototype af den førerløse bil, som virksomheden viste frem tidligere i år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis der er noget der kan afhjælpe udkantsområderne i Danmark, så er det netop selvkørende biler. Start med at tillade dem på bestemte strækninger eller områder. Stil en pulje til rådighed for trafikstyrelsen, således at de kan hjælpe, måtte det være specielle vejstriber, specielle afkørsler, master til opsætning af overvågning etc.

Selvkørende biler, og især busser og lastbiler, kommer virkelig til at rykke ved produktiviteten i Danmark.

Og til skeptikerne, der tror at selvkørende biler er langt ude i fremtiden:
http://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-...

Lad os få debatten til at handle om hvordan vi får de selvkørende biler... ikke om det er muligt. Det punkt har vi passeret!

  • 8
  • 0

Selv om det ikke har noget med førerløse biler at gøre, synes jeg lige at man skal nævne, at det tilkøb af licens nævnt i artiklen kun er almindelig vejafgift. Før man køber en bil i Singapore skal man købe et Certificate of Entitlement. Det blev indført i 1990 i et forsøg på at begrænse antallet af biler. Der bliver udbudt et begrænset antal hver måned. Og en COE er gyldig i 10 år hvorefter den skal fornyes hvis man vil fortsætte med at køre. Prisen i december 2014 for en 1,6 l personvogn var 72 000 SGD eller noget over 300 000 kr. Derudover er der normale bilafgifter så en bil koster det samme som i Danmark plus en COE.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten