Naboer tilkendt erstatning for metrostøj

Naboer til metrobyggeriet kan få op til 20.000 kroner om måneden som erstatning for en hverdag med byggestøj. Det er afgørelsen Ekspropriationskommissionen har truffet i sagen om »danmarkshistoriens mest støjende anlægsbyggeri«.

Naboer til byggeriet, som i udsættes for støj i døgndrift på over 65 decibel, har ret til en erstatning på mellem 5.000 og 20.000 kroner afhængig af antallet af værelser. Er støjniveauet mellem 55 og 65 decibel, lyder erstatning på mellem 1.750-10.000 kroner om måneden. Er støjniveauet under 60 decibel om aftenen, får beboerne ingen pengeerstatning, men hvis støjen overstiger 55 decibel, har de ret til adgang til aflastningsboliger.

»Den valgte løsning sikrer, at vi når ensartet og hurtigt ud til alle arbejdspladser og berørte beboere - også dem, der aldrig selv ville finde på at rejse en sag. Beboerne får vished for, hvordan de står. Frem for alt vil de kunne få deres erstatning, mens den udvidede arbejdstid foregår og ikke først bagefter«, udtaler kommissionsformand Helle S. Andersen.

Naboer til metrobyggeriet i Nørrebroparken har været udsat for støj i døgndrift de to første måneder i året, og naboer til Marmorkirken og Øster Søgade vil få samme fornøjelse i begyndelsen af næste uge. Alle andre steder, hvor byggeriet finder sted, vil arbejdstiden blive udvidet til klokken 22.00 på hverdage.

Metro redefinerer støjniveauet

Men bare to dage inden afgørelsen har Metro sendt nye støjkort ind til kommissionen, som minimerer antallet af naboer med erstatningsret drastisk. For mens tidligere kort tog udgangspunkt i spidsbelastningen, bruger Metro nu gennemsnittet til at vurdere støjniveauet hos de ramte naboer.

Den måde at opgøre støjen på er urimelig, mener Christian Sejer Pedersen, lektor i akustik ved Aalborg Universitet.

»Vi oplever jo som mennesker ikke den gennemsnitlige støj, men den faktiske støj, vi bliver udsat for i øjeblikket. Så at bruge gennemsnit over længere perioder som udtryk for, hvilken støj man bliver påvirket af, virker ikke hensigtsmæssigt. Dette gælder især, når det drejer sig om nattesøvn, hvor man jo kan blive vækket af kortvarig kraftig støj, selv om snittet over længere tid er lavere,« siger han.

Metroselskabet erkender, at det ikke er almindelig praksis at måle støjen ved at tage et gennemsnit:

»Når der fastsættes retningslinjer for støj, fokuserer miljømyndigheden på det mest støjbelastede tidspunkt (...). Det mener Metroselskabet ikke er retvisende, når det drejer sig om at illustrere, hvorledes naboerne påvirkes i forbindelse med anlægsarbejderne over en længere periode, herunder når det skal vurderes, om naboerne har krav på for eksempel erstatning,« skriver selskabet i brevet.

Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, mener, at kritikken er misforstået.

»Kommissionen er blevet præsenteret for begge modeller. Det ene er et øjebliksbillede, der tager udgangspunkt i det højeste støjniveau på det pågældende tidspunkt. Det andet er udtryk for, at beboerne skal kompenseres for den samlede belastning for hele perioden. Når støjkilden flyttes rundt, er der forskellig støj på forskellige tidspunkter«.

Han vil dog først forholde sig til afgørelsen på mandag, når selskabet har haft bedre mulighed for at læse den.

Dokumentation

Politiken: Naboer skal have erstatning for Danmarks mest støjende byggeri
Politiken: Metro pynter på støjen i erstatningssag

Emner : Støj
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke på tide at ekspropriationskomissionen selv får lavet et støjkort og ikke blankt indhenter oplysninger fra Metroselskabet? Metroselskabet kan ikke levere "uvildige fakta" ifb. støjkort når de er modpart i sagen. Komissionen forventer dog at metroselskabet leverer faktuelle data, som ikke er farvet af deres egen interesse. Men det kan jo ikke lade sig gøre, at levere uvildige data og har interesse i at nedtone støjgenerne når man selv skal betale erstatning

  • 2
  • 0

Sådan som jeg kan se det og ift. de støjkort MS har fået lavet, er det klart at der er meget få berørte som kommer til at få erstatning. Derudover er deres støjmålinger kun foretaget på et område af byggepladsen (Nørrebroparken), og da byggepladsen er godt 40.000 kvm, og har et perimeter på mindst 600 meter, kan man selfølgelig ikke bruge deres målinger til at skabe et representativt lydbillede for Hele byggepladsen! Iøvrigt burde metroselskabet og kommunen selv stå for genhusningen, og ikke naboerne som skal kæmpe om de få lejligheder som er ledige.

Og hvorfor skal erstatningen udmåles ift. værelser? Hvad med dem som bor i underkanten af det som ville opfattes rimeligt? Hvad med det par som bor i en 5V på 150kvm, og kan reelt flygte ind i andre værelser, ift. familien på 4 som bor på 70kvm og 3 værelser og reelt ikke kan flygte ind i andre værelser? Og er der taget højde for dem som sover ud til byggepladsen ift. dem som ikke gør?

  • 2
  • 0

Tænk, at få en statsfinancieret (eller hvordan er det nu?) metrostation lige ved døren, med deraf stigende boligværdi, og oven i hatten en stor erstatning for natteuro i et par måneder.

Kan man få erstatning, hvis man har en partner der snorker? Det skal man trods alt leve med noget længere. ;-)

  • 2
  • 3

Du burde nok tvangsparkeres i en lejlighed lige ud for en af de store byggepladser - i hele byggeperioden. Du vil som stort set alle andre være parat til hvad som helst bagefter. Der er ikke noget at sige til, at en af de mest udbredte totur metoder er netop at fjerne søvnen fra offeret. At metroselskabet lader deres ringe planlægning ramme sagesløse er under al kritik: Placeret under overborgmesteren i et offentligt selskab, der meget belejligt er sat til at kontrollere sig selv. DDR here we come!

  • 2
  • 4

Du burde sætte dig lidt mere ind i sagerne inden du skriver. Tænk, at dem som skal leve i længst tid med nattestøj får ikke engang en metrostation....her tænker jeg Nørrebroparken....den nærmeste metrostation er 500 meter væk. Derfor kommer der ikke nogen nævneværdig værdistigning. Natteuro et par måneder..tsk...her har der været natteuro siden december 2012, og det fortsætter indtil 2018 når de (måske) er færdige. Hvis 72 måneder er blot "et par måneder", så ved jeg ikke hvilket planet du er faldet ned fra.

iøvrigt er en snorkende partner en selvvalgt gene, det er metrobyggeriet ikke.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten