Når prisen ikke er afgørende: 3D-printede titanium-gearhjul til cyklen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Når prisen ikke er afgørende: 3D-printede titanium-gearhjul til cyklen

Illustration: Ceramicspeed

‘Man skal aldrig gå ned på udstyr!' Sådan er der mange, især mænd, der har det, når talen falder på alt fra grilning, skiløb, lystfiskeri og naturligvis cykler. Det vil altid være muligt at udskifte en lille dims, der vejer lidt mindre end den, som allerede sidder på cyklen. For nogle er prisen ikke det afgørende, hvis bare det giver dem lidt hastighed.

Sådan så den forrige model af 3D-printede gearhjul fra CeramicSpeed ud. Illustration: Ceramicspeed
Her ses de nye gearhjul indsat i gearskifteren. Illustration: CeramicSpeed

Og lige netop her byder cykelspecialisten CeramicSpeede i Holstebro ind med en ny serie af 3D-printede såkaldte pulley wheels. Det er de tandhjul, der er med til at holde kæden stram, og derfor kaldes de også bare for gearhjul.

De nye er en opdatering af de gearhjul, som ing.dk skrev om i 2015. Gearhjulene blev udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut og var på det tidspunkt verdens letteste. CeramicSpeed ville dengang ikke ud med, hvor lette de var, men garanterede, at de var 25 procent lettere end tilsvarende hjul fræset ud i aluminium. På trods af en pris på cirka 6.000 kroner pr. sæt, har CeramcSpeed efter eget udsagn solgt hundredevis. Til sammenligning kan et par gearhjul fræset i aluminium købes for cirka 1.500 kroner.

Læs også: Jysk leje-specialist 3D-printer gearhjul til supercykler

7,8 gram pr. sæt

Det nye leje er blevet endnu lettere. Bare 7,8 gram vejer et sæt. Det er opnået ved omdesigne gearhjulet, så det i praksis minder om et cykelhjul med eger. Dem er der 17 af med en cirka diameter på 2 mm. De er hule, og godstykkelsen er blot 0,4 mm. Dette er opnået ved at 3D-printe dem i titanium. Det forklarer seniorkonsulent hos Teknologisk Institut Thor Bramsen i en pressemeddelelse:

»Emnernes hule geometri kan ikke fremstilles med traditionel teknologi. 3D-print i kombination med efterfølgende specialiserede processer resulterer i et unikt og svært kopierbart produkt,« siger han.

Selvom gearhjulene ser skrøbelige ud, så forsikrer CeramicSpeed, at de faktisk er mere slidstærke end de traditionelle gearhjul.

»Teknologien bag 3D-print har givet os frit spillerum til at eksperimentere med designet på en kreativ måde, og samtidig kunne vi løbende optimere på produktets funktioner,« fortæller ‎R&D Manager hos CeramicSpeed Carsten Ebbesen, der også roser samarbejdet med Teknologisk Institut.

Så hvis det går lidt langsomt på den næste træningstur, så kan det jo være, at cyklen er for tung, og at det er på tide at skifte de nuværende gearhjul ud med noget lettere – noget 3D-printet titanium på jerngeden.

Jeg træner på en temmelig gammel og for de fleste nok fuldstændig latterlig racercykel.

Når jeg så en sjælden gang skal deltage i noget konkurrence, så låner eller lejer jeg en meget bedre cykel, så jeg pludselig kører mærkbart hurtigere - uden at det koster en formue.

Med den slags sparetiltag kan jeg til gengæld lave min triathlontræning ved Middelhavskysten med overnatning i eget hus der.

  • 6
  • 2

OK, så det samlede "vægttab" er altså 2 - 3 gram ?

Det jo ikke meget, hvis man antager at cykel + rytter tilsammen vejer måske 80.000 gram ! ! !

Men lidt har jo også ret. En klipning af rytteren må da også hurtigt give nogle gram ?

For slet ikke at tale om tøj, hjælm, briller og sko ! Væk med det tunge stads.

På billedet ser man at stellet er malet. Det er da det rene frås med de tyngende gram maling ! Der må være flere hundrede . . . .

Hvá fff ? Der er jo også et klistermærke ! Væk med dét gram . . . .

\Petter

  • 9
  • 1

"Så hvis det går lidt langsomt på den næste træningstur, så kan det jo være, at cyklen er for tung"

For langt størstedelen af de motionscyklister jeg ser på landevejene, er det nu næppe cyklen der er for tung.

Hvor meget det i praksis betyder for performance at gearhjulene er et par gram lettere ved jeg ikke, men i landevejscykling er der en minimumsvægt på (vistnok) 6,8kg, hvor mange cykelfabrikanter allerede kan presse vægten et stykke under 6kg, så det skal ikke være for den samlede vægt man investerer en formue i lettere gearhjul.

  • 4
  • 0