Når noget er svært, er det federe, når det lykkes
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Når noget er svært, er det federe, når det lykkes

Man lærer mere, når man selv får lov at designe og bygge ting i undervisningen. Især hvis det er svært, og man er nødt til at lave det om. Det mener to 8. klasseselever fra Antvorskov Skole i Slagelse, der har bygget en rumrobot til ESA.

Andreas Klit (tv) og Peter Nielsen (th) yhar meldt sig til ESA-konkurrence 'Byg en rumrobot', hvor de skal designe en robot, der kan transportere kasser i rummet. Hvorfor? Fordi det udgør en stor sikkerhedsrisiko, hver gang astronauter løfter genstande i kamp med den manglende tyngdekraft. Foto: Andreas Beck

Kender du følelsen af at sidde med en opgave, der er så svær, at du ikke aner, hvordan du nogensinde skal få den lavet?

Læs også: Her får eleverne lov at lære med hænderne - og det er altså sjovest

Ja? Så kender du garanteret også den fede følelse, når det endelig lykkes.

»Sådan er det med programmering,« fortæller 14-årige Andreas Klit fra 8. klasse på Antvorskov Skole:

»Det tager mega lang tid og er svært, men det er bare så fedt, når det endelig virker.«

Sammen med sit hold af tre øvrige 8. klasseselever er Andreas Klit ved at bygge og programmere en robot, der skal være med i konkurrencen ‘Space Robotics Competition’ eller på dansk ‘Byg en rumrobot’. En konkurrence, der bliver holdt på ESA’s (European Space Agency, red) tekniske hovedkvarter i Holland i december.

Læs også: 15-årige skoleelever: Science og it er vores fremtid

Holdet fra Antvorskov fik at vide, at de var blandt de ni udvalgte finalister, der skal til Holland, da den danske astronaut Andreas Mogensen annoncerede det under sin ti dage lange mission til Den Internationale Rumstation.

Og det var lidt sejt, tilkendegiver Andreas Klit og holdkammeraten Peter Nielsen, der kan se frem til at møde Andreas Mogensen i Holland. De har dog mødt ham allerede en gang, så de glæder sig allermest til at komme ned og opleve ESA’s forskningscenter.

»Ja, det bliver vildt spændende at se, hvordan de arbejder,« siger Peter Nielsen, der elsker at arbejde med teknologi på skolen.

Og sådan ser en rumrobot ud - i hvert fald i miniature skala. Foto: Andreas Beck

»Jeg synes, at jeg lærer mere, når jeg selv får lov til at designe og bygge ting. For eksempel fordi man er nødt til at lave det om, der ikke er godt nok.«

De ikke-teknologiinteresserede bliver grebet

Netop det kom holdet ud for med deres rumrobot. De havde først bygget den i Lego, men det var alt for ustabilt, så i stedet lavede de den af det metalliske VEX Robotics, og det blev meget bedre.

»Eleverne er meget åbne og intuitive, når de laver de her projekter,« fortæller fysik- og matematiklærer Kirsten Ranthe, der hjælper til med elevernes projekter i Antvorskov Skolens LearningTechLab, hvor rumrobot-holdet holder til.

»Hvis noget ikke virker, prøver de bare noget andet, og i den proces lærer de også at blive bedre til samarbejde,« siger Kirsten Ranthe, der er imponeret over elevernes entusiasme:

»Det er jo ikke alle, der er teknologiinteresserede, men når de arbejder med projekter som for eksempel rumrobotten, bliver de grebet af konkurrence, og de engagerer sig dybt i det.«

Kommentarer (0)