Mystik omkring MH17: Passager blev fundet med iltmaske på
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mystik omkring MH17: Passager blev fundet med iltmaske på

Den hollandske udenrigsminister Frans Timmermans - der snart skal til Bruxelles og være højre hånd for Kommissisonsformand Jean-Claude Juncker - fik anerkendelse for en meget følelsesladet tale til FN, fire dage efter Maylasia Airlines MH17 ifølge eksperter brækkede midt over i luften over Ukraine, angiveligt efter at være blevet ramt af et objekt med “stor energi”. For eksempel et missil. Det skriver BBC:

Fire dage efter ulykken talte ministeren til FN om flystyrtet:

»Jeg har tænkt på, hvor forfærdelige de sidste øjeblikke af deres liv må have været, da det gik op for dem, at flyet styrtede. Holdt de deres kære i hænderne, holdt de deres børn tæt mod hjertet, så de hinanden i øjnene en sidste gang i et stille farvel? Det får vi aldrig at vide«, sagde ministeren.

Flyet forsvandt pludseligt fra radaren og nåede ikke at udsende nødsignaler, inden det styrtede til jorden.

Læs også: Havarirapport slår fast: MH17 blev skudt ned over Ukraine

Da udenrigsministeren for nylig var gæst i det hollandske talkshow “Pauws talkshow”, antydede værten Jeroen Pauw overfor udenrigsministeren, at han tog fejl, hvis han troede, at passagererne havde nået at opleve det forfærdelige styrt.

Ministeren anerkendte, at passagererne ikke ville have nået at opleve, hvis flyet blev ramt af et missil, men tilføjede:

»Er I klar over, at en af de omkomne blev fundet med en iltmaske over sin mund - de havde altså tid til at tage sådan en på?«, og tilføjede, at intet kan udelukkes i forhold til de 298 ofres sidste øjeblikke i live.

Læs også: Avis: Gennemhullet vragdel afslører, at MH17 blev skudt ned

De foreløbige udmeldinger om ulykken har ikke nævnt nogen iltmasker, men den hollandske statsanklager har bekræftet at en enkelt passagerer blev fundet med iltmaske på. Vedkommende var ifølge BBC australier og iltmasken er ved at blive undersøgt for fingeraftryk, for at se, om det var australieren selv, der tog den på.

Kilde BBC
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har fløjet meget, rigtigt meget... Mange mennesker har selen på, også på en klar dag. Jeg har primært selv, for ikke at skulle vækkes i tilfælde af turbolens undervejs. Du skal huske på, at med 850-1050 km/t, uagtet transportmidlet, så giver de tal for mange mennesker, anledning til at bruge en sikkerhedssele.

/Martin

  • 8
  • 1

Givet at flyet angiveligt er blevet ramt i den forreste del (galleriteksten omtaler at cockpittet er meget gennemhullet), er det vel ikke umuligt at passagerer i den bagerste del af flyet har nået at tage sikkerhedsbælter og/eller iltmasker på i et desperat forsøg på at overleve.

  • 12
  • 0

Udløses iltmaskerne ikke pr. automatik hvis kabinetrykket falder?

Tvivler på, at flyet er blevet "pulveriseret" i luften - KAL007 - der blev skudt ned på tilsvarende måde kunne nå at rapportere om trykfald i kabinen

  • 6
  • 0

Passagerkabinen må således have været nogenlunde uskadt på ihvertfald den første del af nedstyrtningen. Det bestyrker teorien om, at flyet ikke er blevet ramt af en eksplosion fra et jord-til-luftmissil, men af noget andet. Er det andet måske nogle projektiler, der har dræbt cocpitpersonalet og ødelagt styringen? At flyet ikke brød i brand i luften, men splittedes i stumper og stykker længere nede i styrtet, og først brød i brand på jorden, bestyrker ligeledes den teori.
Et fly fyldt godt op med brændtof der rammes af en eksplosion fra et jord-til-luftmissil vil straks bryde i brand. Sandheden skal nok komme frem.

  • 0
  • 20

Et jord-til-luftmissil eksplodere før det rammer flyet. Flyet rammes af fragmenter fra misilet.
Jeg mener ikke det er tilfældet for luft-til-luft, de skal ramme målet eller eksplodere meget tæt på målet.

  • 2
  • 1

Påstanden om missilfragmenternes evne til at antænde flybrændstof er ellers ret udbredte på nettet. Her en blandt mange jeg hurtigt fandt (Daily Mail):
'Almost nobody on board would have known what was happening': Expert describes effect of missile hit on MH17
Shrapnel-based SA-11 missile, known as a Grizzly, will have 'shredded' the plane on impact, expert says
Will have perforated wings, engines, fuel tanks, and highly-pressurised cabin, which will have exploded 'instantly'
Passengers will have been 'oblivious' to hit, claims Justin Bronk, aircraft expert at Royal United Services Institute.

Her en anden:

This is the assessment of retired Colonel Bernd Biedermann in an
article for the daily newspaper published in Berlin “new Germany”
(Thursday edition). Had splinters from a surface to air missile hit
the plane, it would have immediately caught fire, argues the NVA
anti-aircraft missile specialist. His reasoning is because of the
“enormous frictional heat that the splinters generate on penetrating
the fuselage. A single splinter contains the same kinetic energy as a
40-ton freight car hitting the buffers at 60 kilometers per hour.”

Så jeg er stadig i tvivl, men hvis I faktisk har ret, trækker jeg selvfølgelig mine tidligere påstande
.

  • 1
  • 7

Shrapnel-based SA-11 missile, known as a Grizzly, will have 'shredded' the plane on impact, expert says
Will have perforated wings, engines, fuel tanks, and highly-pressurised cabin, which will have exploded 'instantly'

Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg læser det som det er kabinen som er eksploderet, i modsætning til imploderet, da skroget er blevet svækket og dermed ikke kan holde overtrykket inde. Og dermed ikke som følge af antændelse af brændstof.

Had splinters from a surface to air missile hit
the plane, it would have immediately caught fire, argues the NVA
anti-aircraft missile specialist. His reasoning is because of the
“enormous frictional heat that the splinters generate on penetrating
the fuselage. A single splinter contains the same kinetic energy as a
40-ton freight car hitting the buffers at 60 kilometers per hour.”

Han kan vel sagtens have ret, samtidig med det ikke nødvendigvis er sandt for kommercielle fly.
De fleste fly, som antiluftskyts skyder ned, flyver vistnok i en lidt lavere højde end de fleste rutefly, og dermed er der så også en højere koncentration af ilt når antiluftskytset rammer dets mål.

  • 3
  • 0

Igår skrev Guardian at masken faktisk sad rundt om halsen på offeret, samt at der ikke kunne findes fingeraftryk eller spyt/DNA på masken:

http://www.theguardian.com/world/2014/oct/...

Ulykkestedet var i en periode ikke afspærret så i princippet kan det ikke udelukkes at en person på landjorden har fundet en maske og besluttet at trække den henover hovedet på en enkelt omkommen.

  • 1
  • 2

A single splinter contains the same kinetic energy as a
40-ton freight car hitting the buffers at 60 kilometers per hour.


Lidt hovedregning siger mig, at så skal et fragment på 100 gram bevæge sig med cirka 54.000 km/h (15.000 m/s). Det er en ganske høj hastighed.

Måske har den pensionerede oberst ikke helt styr på fysikken. Eller også er han citeret forkert.

Neues Deutschland er i øvrigt en socialistisk avis, der traditionelt ser tingene fra Ruslands side.

Og igen er det ligeyldigt, hvis der ikke er ilt nok til stede. I computerrum, der er beskyttet mod brand med inert gas anlæg, sænker man iltprocenten til 15. Mennesker klarer sig fint, men man kan ikke tænde en tændstik eller en lighter.

Flymotorerne klarer sig på grund af kompressoren.

  • 5
  • 0

retired Colonel Bernd Biedermann in an
article for the daily newspaper published in Berlin “new Germany”
(Thursday edition). Had splinters from a surface to air missile hit
the plane, it would have immediately caught fire, argues the NVA
anti-aircraft missile specialist.


Superfed kilde denne missilspecialist. NVA betyder Nationale Volksarmee. Det vil sige Østtysklands hær. Meget troværdigt, høh. DDR ophørte med at eksistere i 1990, så han skal nok være helt opdateret...

  • 1
  • 0

Nu er det muligt at Bernd Biermann er både kommunist, russofil og det der der er værre, men han kan faktisk godt have ret i noget alligevel. Jeg har forsøgt at få fat i ham personligt for en kommentar, men det er endnu ikke lykkedes, men jeg har nu fundet en artikel, han har skrevet, hvori han påstår at brændstoftanke under 20 km's højde faktisk får nok ilt til at jetbrændstof antændes af missilfragmenter. Jeg vender tilbage hvis det lykkes mig at få en kommentar direkte fra manden.
Og ja, selvfølgelig skal man være varsom med sine kilder, men det vil jo ramme manden (og avisen) på troværdigheden, hvis der melder ud med påstande der er i direkte modstrid med videnskabelig facts.
I denne sag undrer det mig, at der holder væsentlig viden, som man åbenbart har, tilbage. Man pisser på de mange efterladte, der der hungrer efter sandheden, og ikke vil lade sig spise af med pseudoforklaring? Hvorfor mon?

http://www.neues-deutschland.de/artikel/94...

  • 0
  • 2

Og ja, selvfølgelig skal man være varsom med sine kilder, men det vil jo ramme manden (og avisen) på troværdigheden, hvis der melder ud med påstande der er i direkte modstrid med videnskabelig facts.


Com on, det er jo en ren propagandaartikel,der går ud på at at påstå, at det ikke kan have været et russisk BUK-missil. Bemærk det glimrende argument, at sådan noget kunne russerne da slet ikke finde på. Avisen svarer til Land og Folk i gamle dage herhjemme - og der kunne man godt nok påstå mange ting om Sovjet, der var i strid med fakta.

Han vil heller ikke udelukke, at der er en forbindelse til MH370...

Hvordan ved du i øvrigt, at fragmenter har ramt brændstoftankene. Det eneste, som billederne har vist, et at cockpittet blev ramt. Men dyrk du bare din konspirationesteori videre på basis af udsagn fra en mand, der har været ude af gamet i 25 år, og som mhar en klar politisk dagsorden...

Du hører ikke mere fra mig. Jeg afventer havarikommisionens rapport.

  • 2
  • 1

Spørgsmålet på dette stade er alene, om din påstand, at flybrændstof i 10 km højde ikke kan antændes, er sand. Hvor har du det fra? Biedermanns påstand om det samme er, at man skal helt op i 20 km højde. Det spørgsmål kan der kun være et svar på. Jeg kender det ikke endnu, men det er vigtigt at få besvaret. Jeg stiller kun spørgsmål, og har ikke fremturet med konspirationsteorier.

  • 0
  • 3

Spørgsmålet på dette stade er alene, om din påstand, at flybrændstof i 10 km højde ikke kan antændes, er sand. Hvor har du det fra? Biedermanns påstand om det samme er, at man skal helt op i 20 km højde.

I følge Beredskabsstyrelse, så har diesel følgende egenskaber ved 20°C og 1 bar
Flammepunkt 57 - 70 °C
Antændelsestemperatur 338 °C
Antændelsesgrænser 0,5 - 5 v/v %

Så er spørgsmålet hvad der "vinder" i 10 km højde (ca .-50°C og 0,25 bar). Den øgede dampdannelse som følge af lavere tryk, eller den sænkede dampdannelse som følge af lavere temperatur. Og dertil kommer spørgsmålet, om det resulterer i en brand, der er selvernærende, da antændelseskilden må formodes ikke at være konstant tilstede.

  • 0
  • 0

I tyske medier kunne man for nylig læse, at den tyske efterretningstjeneste til den tyske regering 8. oktober havde rapporteret om skyldsspørgsmålet vedrørende nedskydningen af Mh17. Det skulle være oprørsgrupper, der fra den ukrainske hær havde stjålet en BUK-affyringsrampe og så brugt den mod Mh17. Det blev også rapporteret, at den ukrainske regering efterfølgende havde manipuleret med opklaringsdokumentation (fotos mv.). Endvidere blev det oplyst, at Ruslands påstand om et eller flere jagerfly i nærheden af Mh17 på nedskydningstidspunktet er falske. Ved rapporteringen blev der fremlagt fotos og satellitovervågningsdokumentation. Rapporteringen skulle have været hemmeligholdt, men noget er svipset.
Tyskerne og andre er tilsyneladende i besiddelse af facts, som vi andre ikke endnu skal delagtiggøres i. Satellitinformationerne, de har, er nok ikke oprindeligt tyske. Mon ikke de er amerikanske?
Ukrainerne har efterfølgende benægtet de for dem ubekvemme oplysninger.

Det vil, specielt af hensyn til de hårdt ramte efterladte, være passende at tyskernes konkrete viden blev fremlagt. Hvorfor skal de (og vi) vente op mod et år før sandheden kommer frem. Der lyves fra mange kanter, men løgnene er nu klart så tykke, at pinlighedsgrænsen er overskredet.

Personligt tror jeg sandheden kendes ned til mindste detalje mindst et sted (USA), men at det er politisk ubekvemt at få den frem i offentligheden for nuværende.

  • 2
  • 1

USA-myndigheder påstod kort efter nedstyrtningen at være i besiddelse af sikre beviser, der kunne fastslå at Mh17 var blevet skudt ned af et jord-til-luft missil. Disse beviser har åbenbart ikke været gode nok til at udelukke andre teorier, for den hollandske chefefterforsker Fred Westerbeke udelukker nu ikke muligheden (i et interwiev i Der Spiegel i går), at Mh17 blev skudt ned af noget luft-til-luft ammunition. Det er første gang undersøgelsen tager den mulighed i betragtning og Westerbeke vil nu bede Rusland fremlægge de beviser de måtte have i sagen. Allerede kort efter nedskydningen viste den russiske forsvarsminister militærtbaseret domumentation for at et ukrainsk militærfly var i nærheden af Mh17 på nedskydningstidspunktet. Tænk, at der skulle gå mere end hundrede dage før undersøgelseskommissionen overhovedet er begyndt at tage det i betragtning. Mange hollandske efterladte er utålmodige og protester nu højlydt over langsommelighed i efterforskningen. Hvilken skandale, hvis......

  • 1
  • 1

kunne det ikke være manden havde iltmaske på før de blive ramt, der er mennesker som fra tid til anden har ilt på. jeg har kendt flere som skulle sove med ilt... så kunne det ikke være en person som simplehen havde brug for ilt som havde fået lov til at bruge en under flyveturen ?... og hvis de havde haft tid til at tage en på... er det så ikke mærkeligt at der ikke flere som har fået en på?

  • 0
  • 1