Mystik om eksplosion på tankskib

Det står nu klart, at eksplosionen på tankskibet Amalie fandt sted, mens to personer fra Karstensens Skibsværft i Skagen befandt sig i skibets lastrum, som de var i færd med at rengøre.

Det er dog stadig et mysterium, hvorfor der skete en eksplosion. Politi og arbejdstilsyn arbejder sammen om opklaringen.

Det står fast, at tanklasten var blevet spulet, og de to arbejdede på at suge rengøringsvæske - herunder rester af brændbar væske - op af lastrummet.

Værftets medarbejder var i lastrummet, mens en medarbejder fra et lokalt slamsugningsfirma stod på dækket ved lugen ned til lasten, da eksplosionen skete. Begge blev alvorligt forbrændt og er nu indlagt på brandsårsafdelingen på Hvidovre Hospital. Det oplyser Karstensens Skibsværft i Skagen.

Ifølge værftsdirektør Knud Degn Karstensen er der tale om rutinearbejde, hvor det er helt fast praksis, at der ikke bliver brugt redskaber eller værktøj, der kan forårsage antændelse af brændstofdampe.

»De havde en særlig 24-volts-lampe med i lastrummet. Det er en type, som vi har brugt mange gange tidligere ved tilsvarende opgaver. Jeg kan ikke forestille mig, at den skulle være årsagen,« siger Knud Degn Karstensen.

Eksplosionsulykken skete om bord på et mindre tankskib, som er på Karstensens Skibsværft for at blive renoveret i forbindelse med, at det skifter ejer. Det har hidtil tilhørt et rederi i Torshavn på Færøerne og heddet Magn. Den nye ejer er norsk, og skibet skifter nu navn til Amalie. Eksplosionen fandt sted i går klokken 13.30.

De to tilskadekomne har det efter omstændighederne godt.

»Vores medarbejder kunne selv kravle op fra lastrummet, og vi kunne tale med begge efter ulykken,« siger Knud Degn Karstensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man hælder benzin igennem en plastic slange kan man opbygge så megen statisk elektricitet at man kan få nogle pæne gnister. Mon den slam suger havde gnist skirede suge slanger?

  • 0
  • 0

Dersom der ikke er en effektiv "jordforbindelse" imellem tankskib, slamsugerslange og slamsugershassis og tank - pumpesystem, så kan der ikke undgåes at der dannes statisk elektricitet. Og naturligvis SKAL slamsuger - slangen være sikret med ledende materiale indstøbt.

Netop under rengøring er der forhøjet risiko idet der oftest anvendes opvarmet væske, der øger damptrykket for de brændbare komponenter.

Men den "ledende jordforbindelse" imellem alle dele af systemet er afgørende. Det er ikke tilstrækkeligt at sikre en ledende slangeforbindelse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten