Myndigheder i vildrede: Ingen ved, om Condotte er ude af kontrakt på Storstrømsbro
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Myndigheder i vildrede: Ingen ved, om Condotte er ude af kontrakt på Storstrømsbro

Illustration: Dissing+Weitling

»Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen«

»Fyrer firma bag ny Storstrømsbro – kunne ikke levere underskrift«

»Konkurstruet italiensk entreprenør ude af kontrakt på ny Storstrømsbro.«

Sådan lød nogle af overskrifterne – heriblandt Ingeniørens – onsdag, efter at ordførerne fra partierne bag forliget om en ny Storstrømsbro var blevet enige om, at Vejdirektoratet kunne skrive under med det konsortium, der havde vundet udbuddet om den knap fire km lange bro. Men det var ikke helt sandt – for Condotte er ikke nødvendigvis ude, viser det sig nu.

Korruption, konkurstrussel og kaos

Men lad os først repetere, hvorfor det overhovedet var en nyhed, at Vejdirektoratet kunne underskrive kontrakten med det konsortium, der allerede i oktober sidste år blev udpeget som vinder af udbuddet. Det skyldtes, at udbuddet siden december har været kastet ud i kaos.

Læs også: Italienere lander den nye storstrømsbro med tørskoede metoder

I december afslørede 3F's magasin, Fagbladet 3F, nemlig, at to af virksomhederne i konsortiet, Condotte og Grandi Lavori Fincosit var sigtet i en italiensk korruptionssag, og at to tidligere medarbejere havde erkendt korruptionen og modtaget fængselsstraffe.

Læs også: Underskrift på kontrakt for ny Storstrømsbro udsat på grund af korruptionstvivl

Derfor blev kontraktunderskrivelsen udsat, mens Kammeradvokaten, Vejdirektoratet og et hold revisorer undersøgte entreprenørernes forhold og de juridiske muligheder for at droppe kontrakten.

I januar konkluderede Kammeradvokatens jurister, at det ville være meget svært at komme ud af udbuddet, men samtidig kom det frem, at Condotte var i så store økonomiske vanskeligheder, at selskabet havde søgt om konkursbeskyttelse for at få tid til at rekonstruere virksomheden. For at kunne indtræde i en kontrakt, skulle selskabet derfor have en italiensk dommer til at skrive under på, at der var i orden i selskabets nuværende tilstand.

Læs også: Nordmænd fyrer konkurstruet Storstrøms-entreprenør

Ordførere: De har fået sparket

De danske politikere gav Condotte frist til onsdag den 31. januar kl. 12 til at fremskaffe en sådan underskrift. Men da klokken slog 12, var der ingen underskrift. Derfor gav transportordførerne og den ansvarlige minister Ole Birk Olesen (LA) Vejdirektoratet grønt lys til at skrive under med de to andre virksomheder i konsortiet.

Læs også: Konkurstruet italiensk entreprenør ude af kontrakt på ny Storstrømsbro

»Nu har det stået længe nok på med tvivl og dårlige historier om Condotte. Når man læser de historier, som Fagbladet 3F har afdækket, så er det en lettelse, at Condotte nu er helt ude,« sagde den socialdemokratiske transportordfører Rasmus Prehn onsdag til Fagbladet, mens den tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) kom med et lignende budskab til TV2 Øst.

»Nu får Condotte sparket, og så har vi en garanti for, at de to andre selskaber er i stand til teknisk, praktisk, juridisk og økonomisk at løfte opgaven. Det er det, vi har fået Vejdirektoratet og Kammeradvokatens ord for – at det er de.«

Eller har de?

Men er Condotte så helt ude? Det har Ingeniøren spurgt både Vejdirektoratet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om. Vejdirektoratet har ikke svaret direkte, mens ministeriet sendte et lidt kryptisk svar.

»En enig forligskreds har besluttet at følge løsning 1 i Vejdirektoratets redegørelse af 29. januar 2018. Det betyder, at hvis Condotte ikke kan underskrive kontrakten, når den skal underskrives, får Condotte ikke mulighed for på et senere tidspunkt at tiltræde kontrakten, uanset hvad retten i Rom måtte beslutte efterfølgende. Som følge heraf vil Vejdirektoratet meddele det italienske konsortium, at man agter at underskrive kontrakten med de to øvrige konsortiedeltagere.«

Men hvad så, hvis Condotte får en tilladelse fra en italiensk dommer inden den endelige kontraktunderskrivelse? Kan virksomheden så stadig deltage i byggeriet? Det spurgte Ingeniøren de to myndigheder om i fredags - og igen mandag. Men trods flere rykkere mandag, kom der ingen svar fra de to myndigheder.

Tirsdag morgen tog Vejdirektoratets kommunikationschef Martin Østergaard-Nielsen, så telefonen.

»Det er et interessant spørgsmål,« konstaterede han først. »Men vi kan ikke svare på noget af det lige nu,« tilføjede han.

Men betyder det, at Condotte har fået tilladelse fra en italiensk dommer til at indtræde i kontrakten?

»Jeg kan høre, at du har udviklet mange interessante teser,« svarede Martin Østergaard-Nielsen, før han gentog, at han ikke kunne svare på spørgsmålene.

Ingeniøren har også kontaktet Christian Lemvigh fra virksomheden Corporate Matters, der hjælper det italienske konsortium med kommunikation i Danmark for at høre, om Condotte stadig forsøger at få lov til at deltage i det danske byggeri. Men han kunne fredag eftermiddag ikke svare på, hvad Condotte har til hensigt.

Endnu et EU udbud, med svindel, korruption, underbetalte arbejdere sikkert incl. nogle fra Nord Korea og danske politikere/embedsmænd, der ikke fatter, hvad der sker. Spørgsmålet er hvor mange mia. det koster ekstra denne gang?

  • 17
  • 3

lavet et udbud uden den magiske formulering.

"vi forbeholder os retten til at afvise alle tilbud såfremt vi vurderer at ingen udbyder opfylder vores forventninger"

??

Det er jo bare at sige:
"En forventning om stabilitet og ordnede forhold hos nærværende 3 parts konsortie menes ikke overholdt"

  • 9
  • 0

....og jeg skal fortælle dig hvem du er.

Jeg er enig med Michael M .

Hvis et konsortium ikke kender sine medlemmer så godt , at de ikke "ved" at en truende konkurs er på vej,hos en af deltagerne, så er de næppe istand til, at lave noget som helst der skulle overholde deres tilbud.

  • 5
  • 1