Myndigheder giver DSB lov til at køre videre med IC4
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Myndigheder giver DSB lov til at køre videre med IC4

Der er ingen planer om at tage tog ud af drift på trods af, at Trafikstyrelsen vurderer, at fejl i IC4-tog potentielt kan føre til en afsporing. Det skriver DR.dk.

»Hvis det er sådan, at vi eller Trafikstyrelsen vurderer, at der er behov for at tage toge ud af drift, så tøver vi ikke med at gøre det, men her og nu er det ikke tilfældet. Hvilke problemer det kan få for driften, vil jeg ikke spekulere i på nuværende tidspunkt,« siger sikkerhedschef i DSB Lars Nordahl Lemvigh til DR.dk.


Udmeldingen fra DSB kommer, efter at der er konstateret fejl i et akselleje på tre IC4-tog. Trafikstyrelsen vurderer, at fejlen i værste tilfælde kan udvikle sig til et scenarie, hvor et tog bliver afsporet.

Læs også: Ny IC4-fejl: Brækket akselkasse kan afspore togene

DSB forsikrer dog om, at der bliver taget hånd om sagen:

»Der foretages lige nu undersøgelser af de revner, der er konstateret på enkelte IC4- og IC2-tog. Vi tager situationen alvorligt og er i tæt dialog med Trafikstyrelsen,« siger Lars Nordahl Lemvigh til Danmarks Radio.

S: Utrolig ulykkeligt

Hos Socialdemokraterne undrer man sig over, at der gang på gang dukker alvorlige fejl op på IC4.

»Det jo meget bekymrende, og man bliver jo overrasket den ene gang efter den anden over den farce, som IC4 har udviklet sig til,« siger Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, til DR Nyheder.

»Det er utrolig ulykkeligt, og jeg tror, alle tænker: Bare vi kunne lave det her om. Vi skulle aldrig have rodet os ud i kontrakten med Ansaldobreda,« siger Rasmus Prehn.

DSB skal senest den 7. april have en midlertidig risikovurdering klar.

Kilde DR.dk
Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Der foretages lige nu undersøgelser af de revner, der er konstateret på enkelte IC4- og IC2-tog. Vi tager situationen alvorligt og er i tæt dialog med Trafikstyrelsen,«

Forhåbentlig har de også tjekket de tog, der fortsat er i drift?

  • 1
  • 0

jeg hørte ham til morgen i radioavisen - han har lige købt 67 nye tog til DSB!

Så har vi jo tog nok, så kan vi godt stoppe alt leg med IC4.

Gad vide hvad det egentlig koster at holde "cirkus IC4" kørende? Burde man "stoppe lækagen" i pengekassen og bruge de sparede midler til f.eks. at købe endnu flere "nye tog".

  • 3
  • 1

»Det er utrolig ulykkeligt, og jeg tror, alle tænker: Bare vi kunne lave det her om. Vi skulle aldrig have rodet os ud i kontrakten med Ansaldobreda,« siger Rasmus Prehn.

Det er faktisk jer der sidder i regering lige p.t. Det er nu "jeres hold" der har (mis)brugt magten til ikke at drage nogen som helst konsekvenser af skandalen og i övrigt bare lader den fortsätte til "stafetten" kan overgå til "oppositionen".

Vi kunne jo starte med at få "Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet" til at gennemgå forlöbet?!

  • 3
  • 3

Start IC-produktion op igen det vil være langt billigere over tid fremfor IC-4

Ellers find et standardiseret tog vi kan købe fra et tysk firma - ikke mere italiensk skrot

Utroligt så meget l.... maskinudstyr indenfor alle brancher Italien kan blive ved med at få lov at levere rundt omkring. Og intet virker !. Pizza og pasta - ja tak men ikke maskinudstyr fra støvlelandet.

  • 1
  • 0

Hvordan får man politikerne til at tage tyren ved hornene og standse dette pengespild. Der dukker jo hele tiden nye problemer op, både på materielsiden og softwaresiden.
Hvor mange mennesker mon er beskæftiget med dette "ikke tog"? Og hvor er det nu, at der skal bruges dieseltog?
Politikerne har jo delvist erkendt, at der næppe kommer IC4 tog på skinnerne, senest med anskaffelserne af vogne og nye elektrolokomotiver.
Det er naturligvis en alvorlig bet for DSB og de ansvarlige politikere, men som sagt, skrot hele projektet.

  • 2
  • 1

Enig

Lige siden skandalerne startede, har det lugtet langt væk af korruption.

Men selv mange år, og skandaler, senere er der stadig ingen der undersøger det.

Intet at sige til at vi er verdens mindst korrupte land, for selv når det skriger til himlen, undersøger vi det ikke!

Og hvis ikke man opdager korruption, hvordan skal vi så kunne måle det??

  • 2
  • 3

Også i andre lande har Ansaldo Breda ikke haft en heldig hånd. Holland og Belgien satte splinterny højhastighedstog i drift sidste vinter, men stoppede efter få ugers drift med en stribe problemer fra banale til de store. Begge landes myndigheder har forbudt driften, samtlige tog er parkeret og man har bedt Ansaldo Breda om at afhente dem. Der er nok en længere vej til afslutningen på den historie, men håndteringen er unægtelig mere radikal end det, DSB og danske myndigheder har lagt for dagen.

  • 0
  • 0