Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden

Illustration: Tesla

Tesla, lastbilchaufføren, Teslaens afdøde fører – og sågar en stribe andre producenter af selvkørende biler. Alle parter i den fatale Tesla-ulykke fra sidste år er nu under beskydning fra den amerikanske sikkerhedsmyndighed for vejtrafik, National Traffic Safety Board (NTSB), der netop er færdig med sin gennemgang af ulykken.

Gennemgangen har nemlig fået myndigheden til at komme med syv konkrete sikkerhedsanbefalinger og til at pege på flere kritiske forhold, skriver The Verge.

Læs også: Myndigheder frikender Teslas autopilot for dødsulykke

Centralt i kritikken fra NTSB står, at føreren var distraheret under kørslen, og at bilen tillod ham at være det.

»Tesla tillod føreren at bruge systemet (det selvkørende system, red.) uden for det miljø, det var designet til, og systemet gav langt mere spillerum til, at føreren kunne bruge sin opmærksomhed på andet end kørslen,« siger NTSB-medlem Christopher Hart til The Verge.

»Det var en kollision, der for at sige det rent ud aldrig skulle være sket,« fortsætter han over for mediet.

Læs også: Tesla afviser beskyldninger om ny autopilot-ulykke

Selve autopiloten har ifølge NTSB fungeret, som den er designet til. Ulykken skete på en motortrafikvej, hvor en forvogn med en sættevogn krydsede Teslaens kørebane for at dreje til venstre ad motortrafikvejen i modsat retning af Teslaen.

Sættevognen nåede imidlertid ikke ud af den modkørende bane, og hverken føreren eller bilen – en Tesla Model S – nåede at reagere på den krydsende sættevogn, før det var for sent. Som Tesla siden har påpeget, er systemet endnu ikke designet til at tage hensyn til krydsende trafik.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Teslaen var centrum for undersøgelsen, og selskabet har allerede lovet at tage anbefalingerne fra NTSB til efterretning. Ud over Tesla nævnte NTSB bilproducenterne Audi, BMW, Infiniti, Mercedes-Benz og Volvo som selskaber med tilsvarende behov for forbedringer af deres niveau 2-biler.

De syv anbefalinger fra NTSB skal nu behandles af søsterorganet NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration). NHTSA frikendte tidligere på året Tesla for skyld i sagen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan høre brølet af indkommende Tesla fans der stormer frem, klar til at påpege at Tesla er uskyldig, fejlfri og genial.

  • 1
  • 11

På trods af en noget usaglig start er det måske stadig muligt at diskutere sagen.

Dødsulykken havde en lang række årsager, man kan nævne:
1) Lastbilchaufføren overholdt ikke sin vigepligt,
2) Teslaføreren kørte for stærkt,
3) Teslaføreren havde ca. 7 sekunder, hvor han ikke reagerede på den svingende lastbil, i strid med færdselsloven,
4) Teslaføreren kørte uden hænderne på rattet, i strid med færdselsloven,
5) Lastbilens anhænger var ikke udstyret med sideskørter, som kunne have hjulpet Teslaens sensorsystem og ellers forhindret at kollisionen blev dødelig.

Selvom nogen nok kunne ønske sig at Tesla kom i problemer over dette dødsfald, så tror jeg de færreste vil ønske at bilproducenter bliver holdt ansvarlige for ukorrekt og ulovlig brug af deres typegodkendte produkter.

  • 7
  • 0

Selvom nogen nok kunne ønske sig at Tesla kom i problemer over dette dødsfald, så tror jeg de færreste vil ønske at bilproducenter bliver holdt ansvarlige for ukorrekt og ulovlig brug af deres typegodkendte produkter.


Da Teslas autopilot kom frem, havde vi her på ing.dk en diskussion om, hvad der - ud over overhalingsfunktionen - gjorde den anderledes fra de øvrige bilfabrikanters tilsvarende assist-funktioner.

Svaret var: "I en Tesla skal man ikke have hænderne på rattet. De andre fabrikanters biler slår assist-funktionen fra, hvis man fjerner hænderne fra rattet i for lang tid. Derfor er Teslas autopilot bedre. Hvis den ikke var bedre, ville Tesla jo også kræve, at man havde hænderne på rattet!"

Jeg forsøgte spagfærdigt at gøre opmærksom på, at Teslas fravalg af en sikkerhedsfunktionalitet, der kontrollerer, om føreren har hænderne på rattet, ikke kunne betragtes som et bevis på, at deres produkt fungerer bedre end konkurrenternes. Det kunne jo være, at konkurrenterne blot bedre havde forstået, hvad der ville ske, hvis man fjernede denne funktionalitet. Det argument mødte jeg ikke meget forståelse for.

Men nu synes jeg, det er på tide at vende tilbage til det. Diskussionen fra dengang viser jo klart, at den manglende kontrolfunktion forledte nogle mennesker til at tro, at autopiloten kunne mere, end den reelt kunne. Den illusion har Tesla helt klart et ansvar for. Og så vidt jeg har forstået, har de faktisk efterfølgende indført kontrolfunktionen.

  • 3
  • 0

Jeg forsøgte spagfærdigt at gøre opmærksom på, at Teslas fravalg af en sikkerhedsfunktionalitet, der kontrollerer, om føreren har hænderne på rattet, ikke kunne betragtes som et bevis på, at deres produkt fungerer bedre end konkurrenternes. Det kunne jo være, at konkurrenterne blot bedre havde forstået, hvad der ville ske, hvis man fjernede denne funktionalitet. Det argument mødte jeg ikke meget forståelse for.

Min bil fra VW er meget aggressiv med dens tjek af om jeg har hænderne på rattet. Det er der en god grund til: systemet er meget dårligt i forhold til Teslas. Sorry men det er sandt.

Systemet som jeg har kalder VW for lane assist. Det er effektivt bare beta software som du betaler dyrt for at teste. Den klare det nogenlunde på motorvej forudsat der ikke er vejarbejde, men selv da kører den som en spritbilist.

Den anden del af systemet er den adaptive fartpilot. Det fungerer udmærket. Og her har VW fjernet alle former for tjek om jeg også er med. Bilen stopper selv og starter også hvis vi har holdt stille i mindre end 3 sekunder. Men den ser ikke rødt lys og den bliver også snydt hvis man nærmer sig en kø med stor hastighed hvor de andre holder helt stille. Det er en dødsulykke der venter på at ske.

Specielt er det interessant at selvom lane assist i vrede har erklæret at jeg ikke styrer og derfor har slået sig selv fra, så har adaptiv fartpilot ikke noget problem med at sætte igang automatisk... Og hvad er det for noget med at køre galt med vilje? Hvis chaufføren ikke reagerer skal bilen sgu da stoppe i stedet for at slå fra.

  • 2
  • 1