Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden

tesla s førerløs bil
Foto: Tesla

Tesla, lastbilchaufføren, Teslaens afdøde fører – og sågar en stribe andre producenter af selvkørende biler. Alle parter i den fatale Tesla-ulykke fra sidste år er nu under beskydning fra den amerikanske sikkerhedsmyndighed for vejtrafik, National Traffic Safety Board (NTSB), der netop er færdig med sin gennemgang af ulykken.

Gennemgangen har nemlig fået myndigheden til at komme med syv konkrete sikkerhedsanbefalinger og til at pege på flere kritiske forhold, skriver The Verge.

Læs også: Myndigheder frikender Teslas autopilot for dødsulykke

Centralt i kritikken fra NTSB står, at føreren var distraheret under kørslen, og at bilen tillod ham at være det.

»Tesla tillod føreren at bruge systemet (det selvkørende system, red.) uden for det miljø, det var designet til, og systemet gav langt mere spillerum til, at føreren kunne bruge sin opmærksomhed på andet end kørslen,« siger NTSB-medlem Christopher Hart til The Verge.

»Det var en kollision, der for at sige det rent ud aldrig skulle være sket,« fortsætter han over for mediet.

Læs også: Tesla afviser beskyldninger om ny autopilot-ulykke

Selve autopiloten har ifølge NTSB fungeret, som den er designet til. Ulykken skete på en motortrafikvej, hvor en forvogn med en sættevogn krydsede Teslaens kørebane for at dreje til venstre ad motortrafikvejen i modsat retning af Teslaen.

Sættevognen nåede imidlertid ikke ud af den modkørende bane, og hverken føreren eller bilen – en Tesla Model S – nåede at reagere på den krydsende sættevogn, før det var for sent. Som Tesla siden har påpeget, er systemet endnu ikke designet til at tage hensyn til krydsende trafik.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Teslaen var centrum for undersøgelsen, og selskabet har allerede lovet at tage anbefalingerne fra NTSB til efterretning. Ud over Tesla nævnte NTSB bilproducenterne Audi, BMW, Infiniti, Mercedes-Benz og Volvo som selskaber med tilsvarende behov for forbedringer af deres niveau 2-biler.

De syv anbefalinger fra NTSB skal nu behandles af søsterorganet NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration). NHTSA frikendte tidligere på året Tesla for skyld i sagen.

Kommentarer (7)

Man kan høre brølet af indkommende Tesla fans der stormer frem, klar til at påpege at Tesla er uskyldig, fejlfri og genial.

  • 1
  • 11

På trods af en noget usaglig start er det måske stadig muligt at diskutere sagen.

Dødsulykken havde en lang række årsager, man kan nævne:
1) Lastbilchaufføren overholdt ikke sin vigepligt,
2) Teslaføreren kørte for stærkt,
3) Teslaføreren havde ca. 7 sekunder, hvor han ikke reagerede på den svingende lastbil, i strid med færdselsloven,
4) Teslaføreren kørte uden hænderne på rattet, i strid med færdselsloven,
5) Lastbilens anhænger var ikke udstyret med sideskørter, som kunne have hjulpet Teslaens sensorsystem og ellers forhindret at kollisionen blev dødelig.

Selvom nogen nok kunne ønske sig at Tesla kom i problemer over dette dødsfald, så tror jeg de færreste vil ønske at bilproducenter bliver holdt ansvarlige for ukorrekt og ulovlig brug af deres typegodkendte produkter.

  • 6
  • 0