Musk viser 152 meter lang tunnel frem
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Musk viser 152 meter lang tunnel frem

Illustration: Fra Twitter

De spilder ikke tiden i USA med lange miljøgodkendelser og udredninger. Hvis Elon Musk får en god idé, så er der ikke langt til handling.

Sådan er det også gået med The Boring Company, som Elon Musk grundlagde i slutningen af 2016. Udgangspunktet var hans personlige irritation generelt over trafiksituationen i Los Angeles og i særdeleshed rundt om SpaceX-hovedkvarteret i bydelen Hawthorne.

Lad os lige tage billedet, som Musk nu har lagt ud på Twitter. Det viser en del af den cirka 152 meter lange (500 fod) færdiggjorte sektion af gravearbejdet. Den ser meget færdig ud med både elforsyning, ventilation, lys og et spor i midten.

Læs også: Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Sådan forestiller Elon Musk sig, at biler kan transporteres rundt i et netværk af tunneler under Los Angeles. Foreløbig ser det dog mere ud til, at de i byen er interesseret i at få boret tunneler til hyperloopforbindelse. Illustration: The Boring Company/Youtube

I første omgang blev det fortalt, at den konkrete boremaskine var blevet indkøbt i Washington, hvor de netop havde gravet en metrotunnel. Diameteren skulle være 22 fod eller cirka 6,7 meter. Men flere kommentatorer peger på, at den viste tunnel ikke er særlig bred og sandsynligvis er blevet gravet af en 14 fod (4,3 meter) canadisk fremstillet boremaskine.

10 gange hurtigere gravearbejde

Men Elon Musk har ikke bare haft en ambition om at bore en tunnel, han vil også gøre det hurtigere end normale projekter. Blandt andet ved at gøre boreprocessen kontinuerlig. Om det også er det, han har gjort i tunnelen på billedet, er uvist.

I maj måned kom det så frem, at Elon Musk ikke bare har visioner for en gangtunnel for medarbejdere, der skal krydse et par store indfaldsveje til Los Angeles. Næ, visionerne går på et netværk af rør under hele byen, som kan transportere biler rundt på en slags elektriske rulleskøjter.

Læs også: VIDEO: Hyperloop One sender for første gang testkapsel gennem tunnel

I august måned kom det så frem, at bystyret i Hawthorne har givet Elon Musk lov til at udvide gravearbejdet, så det kan strække sig 3,2 km i retning af den lokale lufthavn. Det er de første 152 meter af dette projekt, der nu kan ses på Elon Musk’ Twitter-profil.

Musk forventer, at hele strækningen kan færdiggøres i løbet af 3-4 måneder. Men hvis Musk går hele vejen, så vil han inden for et år udvide denne tunnel, så den når videre ud til Los Angeles’ internationale lufthavn (LAX), hvilket er cirka 9 km og hele vejen langs interstate 405 til hovedvejen 101, som ligger godt 38 km væk. Alt det vil han gøre inden for et år.

Flere byer er tændt på ideen

At vejnettet i amerikanske storbyer er notorisk overbelastet, ved de fleste, som har prøvet at komme frem i myldretiden. Derfor er flere andre storbyer blevet tændt på ideen.

Senest har staten Maryland erklæret, at der skal graves en tunnel, så Baltimore og Washington D.C kan forbindes af en hyperloopforbindelse. Afstanden her er cirka 60 kilometer i bil, men kan nemt tage en time og tyve minutter bag rattet.

Læs også: Tunnelteknologi fra Musk skal øge borehastigheden 5-10 gange

I Chicago overvejes det, om der skal bygges en forbindelse mellem centrum og O’Hare International Airport. Og byer som New York og San Francisco har udtrykt interesse for borede tunneler til at aflaste trafikken.

Umiddelbart taler de fleste om hyperloopforbindelser. Men mon ikke at Elon Musk kan få nogen overtalt til at forsøge sig med sin elektriske rulleskøjte? Det ser det i hvert fald ud til at, hvis ruten i Los Angeles udvides til at følge 405 hele vejen til 101. For så skal der være afkørsler, hvor bilerne kan køre til og fra.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: Lad os lige tage billedet, som Musk nu har lagt ud på Twitter. Det viser en del af den cirka 152 meter lange (500 fod) færdiggjorte sektion af gravearbejdet. Den ser meget færdig ud med både elforsyning, ventilation, lys og et spor i midten.

Hvis bare man interesser sig en lille smule for Tunnel Boring Machines og tunneler. Vil man opdage at billedet er taget fra opstartstedet og bagenden af TBM'en er skjult bag den kurvede linjeføring. En TBM skal bla. forsynes med; Vand, El, Ventilation(arbejderne), skinner til betonelementer og bortkørsel af jord. Alle disse installationer er kun midlertidige.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten