Musk præsenterer Tesla-masterplan: Nu med selvkørende busser
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Musk præsenterer Tesla-masterplan: Nu med selvkørende busser

Verden bevæger sig langsomt mod en fremtid med selvkørende biler.

I øjeblikket kører Teslas autopiloter rundt, opsamler data og forbedrer sig med fem millioner kilometer hver dag. Når der er kørt omkring 10 milliarder kilometer, vil softwaren bag være så god, at myndigheder verden over vil tillade fuldt autonome biler på vejene.

Sådan lyder forudsigelserne fra stifteren af Tesla Motors, Elon Musk, i et indlæg, hvor han præsenterer, hvad han selv kalder Masterplan 2.0.

Med grønt lys for selvkørende køretøjer forestiller Elon Musk sig helt nye trafiksystemer. For eksempel forventer han sig små selvkørende busser, som du bestiller ved et tryk på din telefon eller et busstop. Buschaufførene vil blive erstatte af en slags administrator af flere busser på en gang. Tesla Motors vil allerede til næste år løfte sløret for en sådan bus. Den bliver uden en midtergang, men med sæder tæt ved udgangen, og bussen vil selv være i stand til at tilpasse sig trafikken.

Til flåden af Tesla-køretøjer vil Musk også udvikle en kompakt SUV, en ny slags pickup og en stor lastbil kaldet Tesla Semi.

Ejere af elbiler kan også glæde sig over udsigten til selvkørende teknologier. Tesla-ejere kan nemlig begynde at tjene penge på at eje deres bil ved at leje den ud til andre. Og Musk forestiller sig samtidig, at firmaet kan stille en flåde af dele-elbiler til rådighed for udlejning, lidt i stil med Drive Now.

Musk i forsvar for sin beta-autopilot

Kritikere mener, at Musk lancerer sin masterplan 2 netop nu, fordi han vil fjerne fokus fra den ophedede debat om Tesla-bilernes autopilot, der har været involveret i flere uheld. Elon Musk adresserer også sikkerheden ved autopiloterne i sin masterplan:

»Jeg vil gerne tilføje en note om, hvorfor Tesla sælger delvis autonomi til sine kunder nu, i stedet for at vente indtil et tidspunkt i fremtiden. Den vigtigste årsag er, at - når man bruger autopiloten korrekt - så er det allerede langt mere sikkert at lade autopiloten styre bilen, end at lade en person køre. Derfor vil det være moralsk uansvarligt at udskyde implementeringen af autopiloten alene af frygt for dårlig medieomtale eller nogle merkantile kalkulationer omkring juridisk ansvar,« skriver Elon Musk.

»Vi refererer til vores autopilot som 'beta'. Ikke fordi det er beta-software i ordets egentlige betydning. Enhver udgivelse er gennem en grundig intern validering, før softwaren når ud til kunderne. Den bliver kaldt beta, fordi vi vil mindske selvtilfredsheden og give udtryk for, at den hele tiden bliver forbedret,« skriver Elon Musk.

Han vil fjerne beta-betegnelsen, når autopiloten er 10 gange mere sikker end en gennemsnitlig amerikansk bil.

Kritikere kalder plan for uorginal

Masterplan 2 har dog fået en blandet modtagelse af industri-analytikere. Flere kalder den for varm luft. Nogle frygter, at Musk har for mange ambitioner i luften på samme tid og risikerer at udvande Tesla Motors. Andre mener, han bør få styr på de nuværende udfordringer, før han tænker stort, og endelig peger flere på, at ambitionerne er uklare slag i luften uden deadlines.

»Det er desværre ikke en særlig unik eller original plan. Hvad han siger er jo: ‘Jeg vil have selvkørende biler drevet på el, som kører rundt og løser folks transportbehov’. Det har enhver bilproducent for længst indset, og arbejder mod netop det mål,« siger Karl Brauer, der er analytiker ved Kelley Blue Book, et bilforskningsfirma i Californien, til Los Angeles Times.

Masterplan 1.0 var en tynd kop the

Det er ti år, siden den første masterplan blev annonceret, men den var ikke specielt sexet, fordi der var grænser for, hvad pengene fra salget af PayPal kunne række til, når Musk både ville til Mars med SpaceX, redde verdens energiforsyning med SolarCity og bygge biler.

Dengang lød planen: Byg en lille, men dyr bil. Brug pengene fra salget til at udvikle en mediumbil, der er endnu billigere. Brug så pengene fra salget til at skabe en bil med stor volumen, som er til at betale. Og sørg for, at de alle kører på solenergi.

'Jeg laver ikke sjov. Det har bogstavelig talt stået på vores webside i 10 år,' skriver Elon Musk i sin nye masterplan.

Kommentarer (13)

Energimæssigt er det meget fornuftigt, husk at holde homo sapiens i beskæftigelse og behørigt lønnet, sikkerheden er forbundet med fornuften

  • 0
  • 4

"Brug så pengene fra salget til at skabe en bil med stor volumen, som er til at betale. "

Er jeg den eneste der tænker: "...og vi venter stadig" ?

INGEN af Tesla's biler (eller konkurrenterne) er tilnærmelsvis inden for rækkevidde af middelklassens budget, afgifter eller ej.

Jeg vil helt vildt gerne have en elbil, men det skal jeg give over 300.000kr for. Og det for at få en bil, der kun dækker basalt kørsel (ingen ture til vestkysten eller lign om sommeren uden grundig planlægning og lange stop) og som er mindst 100.000kr dyrere i indkøb end en forbrændings-bil der dækker alle behov.

  • 3
  • 13