Musikkonservatorium udvikler lyden til fremtidens elbiler

Noget af det fede ved en elbil er, at den ikke larmer. Ingen motorbanken og ingen pruttende udstødning. Men disse lyde er samtidig et advarselssignal til andre om, at her kommer en bil, og der kan være fare på færde.

Derfor er Cleantech Motors og en række studernede fra Designskolen i Kolding og Vestjysk Musikkonservatorium, gået sammen om et projekt, der skal udvikle elbillyd.

»Der er to sider, når det gælder lyd til elbiler. Der er først og fremmest den sikkerhedsmæssige, hvor trafikanter uden for bilen skal være opmærksom på, at her kommer en bil, og så er der den oplevelse, der kan være inde i bilen, hvor der kan være mange forskellige forhold, der spiller ind,« siger administrerende direktør Jesper Boie Rasmussen fra Cleantech Motors til Ing.dk.

I det umiddelbare koncept forestiller han sig, at elbiler får monteret højttalere i hvert hjørne. Den lyd der udvikles vil være tilstrækkelig karakteristisk til at eksempelvis blinde og ældre hurtigt kan opfatte, at her er der en elbil.

Jesper Boie Rasmussen håber også, at det ikke nødvendigvis bliver så irriterende en lyd som eksempelvis fra en bakkende lastbil.

»Der kommer jo nok en regulering af området, og måske skal der ske en godkendelse af, hvilke lyde man kan sætte på bilen. Vi har i første omgang blot gerne ville starte en debat om, hvad for noget lyd der skal være på en elbil,« siger Jesper Boie Rasmussen.

Lydprojektet er forankret i Etrans-samarbejdet, som også Cleantech Motors deltager i, og det projektet deltager i Copkreativ-konkurrencen, der afholde i forbindelse med klimatopmødet i København i december.

Dokumentation

Copkreativ
ETrans

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg foreslår at der går en person foran hver elbil med et flag og samtidigt råber "pas på! der kommer bil!"

vH pH

  • 0
  • 0

Det er kun et problem sålænge vi stadig har fossile køretøjer der totalt overdøver alt andet. Når hele bilparken er skiftet og vejene rolige og lugtfrie, vil man også kunne høre elbilerne pga. dækstøjen mod underlaget. I områder med mange mennesker er der typisk hastighedsbegrænsninger fra 30-50km/t og chaufføren stadig skal holde øje med andre trafikanter uanset hvor der køres.

Hvad der mangler er nogle reelle demoer af elbiler som kører og hvor vi kan være med til at høre om det er et problem, men demoer med ordentlig lydoptagelse og ikke de amatør videoer som er tilgængelige.

  • 0
  • 0

Indstaller højtalere på ydersiden af bilerne, som afspiller P1 hele tiden. Så bliver en cykeltur forvandlet fra en oplevelse der skrumper din hjerne til en der udvider den ;)

  • 0
  • 0

Nu er vi endelig ved at få afskaffet den irriterende støj - og så vil man tilføje en ny støjkilde til miljøet, skal cykler så ikke også have lyd. Hvad er der blevet af almindelig opmærksomhed i trafikken.

Og jo, jeg holder meget af lyden fra en V8 motor, men jeg vil endnu hellere være fri.

  • 0
  • 0

Hvad er det dog for en tåbelig ide. kunstig lyd. Endelig nærmer de fredelige veje sig og så begynder nogen at påtvinge os larm.

Skal det så ende med at vi kan vælge vores egen lyd, så gaden bliver fyldt med motorsavs lyd, rockmusik, gammel diesellyd.?

Hvorfor ikke acceptere det vidunderlige gode som stilhed er. Og så håbe at elbiler snart bliver lavet med fokus på transport mellem to steder, i stedet for de fjollede super el biler der forsøger at ligne en ferrari. Det er jo ikke alle der behøver en dyr blikdåse til at booste ens ego. Jeg vil i hvert fald hellere have en lille og stille elbil, der kan køre mig til og fra arbejde med mindst muligt energiforbrug.

  • 0
  • 0

Hvis der laves regler for kunstig lyd på elbiler bliver det forhåbentligt kun krav om at sende lyd i kørselsretning, alt andet vil være unødig støj.

Derfor bør det være nok med en højtaler foran og en bagtil.

  • 0
  • 0

Jeg har faktisk været ude for, at en bezinbil bagfra kørte op på siden af mig i en gågadezone i højst ½ meters afstand. Jeg så den, før jeg hørte den. Det er tilladt det pågældende sted, så jeg bebrejder ikke billisten, som kun kørte med lidt mere end gåhastighed. Det viser bare, at en forbrændingsmotor ikke behøver at støje særlig meget. Jeg er ikke tunghør, og selv om jeg er folkepensionist, hører jeg stadig let græshoppernes høje toner.

DR's P1 afspillede nogle prøver på lyde, som visse mennesker (jeg ved ikke, om det var dem, der er nævnt i artiklen herover) mente skulle erstatte motorstøjen i elbiler. Disse lyde var meget ubehagelige, så hvis ingen kan komme i tanker om noget bedre, må de hellere lade være.

  • 0
  • 0

Subaruen i den film havde kun en svag susen. Lidt som en støvsuger. Total stilhed i trafikken er ikke godt. Jeg kører rundt med en lille bjælle på min cykel, og der er aldrig nogen der kører ud foran mig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten