Musikere opfinder nye instrumenter til undervandskoncert

Musikere opfinder nye instrumenter til undervandskoncert

Nedsænket i akvarier må sangerne fylde munden med vand, før de begynder at synge. (Stillbillede fra video: Aquasonic)

Kunstnergruppen Aquasonic samarbejder med danske og udenlandske forskere for at udvikle violin, harpe, orgel, klokkespil og klaver til en stor undervandskoncert herhjemme.

Om to år kan danskere opleve verdens første større koncert under vand arrangeret af kunstnergruppen Aquasonic. Når publikum indtager deres pladser, vil sangere og musikere – udstyret med nyopfundne instrumenter – blive nedsænket til halsen i enorme akvarier på scenen. I det øjeblik tæppet går, forsvinder musikernes hoveder under vand, og sangerne lader vand strømme helt ind i deres mund, så vibrationerne fra stemmelæberne kun har vand at svinge i.

Aquasonic har arbejdet på projektet siden 2009, og i dag er flere undervandsinstrumenter klar og andre under udvikling.

I Canada har de danske kunstnere f.eks. fået den berømte professor Steve Mann, kendt som The Human Cyborg, til at hjælpe med fremstillingen af en hydraulophone, også kaldet et undervandsorgel. Steve Mann står bag flere undervandsorgeler, der er opstillet i forlystelsesparker. Orglerne er tryksat med vand, og ved at spille på vandstråler, der kommer ud af huller, kan folk dirigere vandet en anden vej og skabe vibrationer, der bliver til lyde. Det samme princip vil Aquasonic bruge til at spille under vand på et orgel på omkring 40 gange 40 centimeter.

Kulfiberviolin finder tonerne under vand

En af initiativtagerne til Aquasonic, violinist Robert Karlsson, har også eksperimenteret med at spille violin under vand. De første forsøg blev udført med en almindelig violin for at teste lyden.

»Vi kunne få den til at virke, men efter tre dage smuldrede den nærmest mellem hænderne på mig. Limen var vandopløselig, og lakken kunne ikke klare vandet,« fortæller Robert Karlsson.

Robert Karlsson spiller violin under vandet ved en koncert sidste år i Aarhus. (Stillbillede fra video: Aquasonic)

I stedet fik kunstnerne et tysk firma til at fremstille en violin af kulfiber og en kulfiberbue med nylonstrenge i stedet for hestehår.

»Den fungerer virkelig godt, men det er mærkværdigt, at det over vand lyder, som om den slet ikke er stemt, mens tonerne falder på plads under vand,« siger Robert Karlsson.

Små bobler ødelagde lyden

I samarbejde med folk på DTU arbejder Aquasonic også på et dråbeinstrument, og med tyske forskere arbejder de på højttalere, der bruger stående bølger i vand, såkaldt Cymatics. Et andet projekt er udviklingen af et mekanisk elklaver, der bliver skabt i samarbejde med Pianokompagniet.

Kunsterne har også udviklet et klokkespil, men selvom det er et simpelt instrument, så gav det store udfordringer.

»Vi startede med at gennemrode samtlige genbrugsbutikker i Aarhus for at finde glasskåle med den rette klang og fandt kun 5 brugbare ud af 50. Når vi prøvede dem under vand, kunne de pludselig holde op med at virke, så de kun udsendte et gok i stedet for en klang. Det var, fordi vores bevægelser i vand efterlod små bobler af vand på overfladerne. Nu har vi lært, at instrumenter og hydrofoner hele tiden skal tørres af under koncerten,« siger Robert Karlsson.

En anden udfordring med glasskålene var, at de let gik i stykker, og det var stort set umuligt at finde en ny skål med en identisk klang. I stedet kontaktede kunstnerne Skandinaviens største leverandør af syngeskåle, der er metalskåle af især bronzelegeringer, der bliver brugt til f.eks. healing og meditation. I dag har Aquasonic fået skabt en prototype af klokkespillet i samarbejde med klokkespilsproducent Thubalka i Vejle.

Kunstner bryder sig ikke om vand

Robert Karlsson har også en drøm om at spille harpe under vand. Til den opgave er han i kontakt med forskere på Syddansk Universitet og Aarhus Universitet. Planen er at bruge en såkaldt ebow, der er en batteridrevet enhed, som guitarister bruger til at skabe nye lyde. Ebow virker ved at skabe et elektromagnetisk spændingsfelt, som ændrer lyden fra en streng, der vibrerer. Planen er at spille på harpen med begge hænder, men bruge en ebow til at forstærke lyden.

Men helt ærligt. Hvorfor vil I overhovedet spille under vand?

»Mit forhold til vand er faktisk lidt specielt. Jeg er hverken glad for at svømme eller være i badekar, men når jeg spiller på et instrument under vand, så føler jeg mig helt tryg. Alt opfører sig anderledes, alt er i bevægelse. Det kræver også er stort nærvær at spille. Man skal ikke sløse med tiden, når man dykker ned for at spille en frase,« siger Robert Karlsson.

Den samme følelse af nærvær beskriver kollega og initiativtager til Aquasonic Laila Skovmand om oplevelsen med at synge under vand – hvilket hun første gang gjorde for syv år siden. Før hun skal synge en undervandssang, dykker hun ned i akvariet og lader vand fylde hele hendes mund, helt ned til stemmelæberne.

»På en måde føles det fuldstændig naturligt at afgive lyd under vand, som en genkendelig og naturlig leg. På den anden side, er tanken om at struben pludselig giver efter for vandpresset, og at lungerne fyldes med vand, angstfremkaldende og provokerende. Og lige der – midt imellem de to yderpunker – opstår et skarpt og sansende nærvær,« siger hun.

Aquasonic har tidligere spillet mindre koncerter under vand, men koncerten i 2015 med titlen 'Homage to Water' vil være den første store koncert med de nyudviklede instrumenter.

Kommentarer (0)