Muligt angrebspunkt for lægemidler mod corona: Forskere identificerer 'ekstra' enzym

Illustration: Wikimedia Commons

Et internationalt hold af forskere har fundet et nyt mål for antivirale lægemidler mod coronavirus, der indtil videre har kostet mere end to millioner mennesker livet.

Virologer fra det tyske Justus Liebig University Giessen har sammen med kollegaer fra Tyskland, Rusland og Holland i deres studie vist, at et særligt enzym, som findes i alle coronavira, er essentielt for deres reproduktion.

Deres forskningsresultater er publiceret i det anerkendte, fagfællebedømte videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

For at kunne reproducere sit genetiske materiale bruger coronavira enzymet RNA-polymerase, der findes i stort set alle levende celler samt visse vira. Men såkaldte Nidovirales-vira, heriblandt SARS-CoV-2 og andre coronavira, indeholder et yderligere proteindomæne kaldet NiRAN.

Ifølge Justus Liebig University Giessens hjemmeside lykkedes det forskerne gennem eksperimenter at vise , at dette 'ekstra' proteindomæne spiller en vigtig rolle, når virus reproducerer.

NiRAN katalyserer en kompleks kemisk reaktion kaldet NMPylation, hvor RNA-polymeraset interagerer med et andet protein og overfører et enzym (nukleosid monofosfat forkortet NMP), som er essentielt for reproduktionen af virussets RNA.

»Dette studie giver et glimrende grundlag for funktionelle studier af andre nidovirus' NMPylation-aktiviteter og giver et potentielt mål for udvikling af nye antivirale lægemidler,« lyder det fra John Ziebuhr, der er professor i medicinsk virologi ved Justus Liebig University Giessen.