Movia: Vi giver København den første, CO2-neutrale buslinje
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Movia: Vi giver København den første, CO2-neutrale buslinje

Til april 2017 skifter Movia hele Linje A5 ud med klimavenlige, fem meter længere afløsere, som skal køre på biogas. De længere busser bliver turkise og skal hjælpe med at lette passagertrykket på Danmarks mest benyttede buslinje.

Læs også: En elbus sparer 500 ton CO2

Dermed kan linjens mere end tyve millioner årlige passagerer se frem til at pudse glorien yderligere, når de tager bussen på arbejde i stedet for at køre i egen bil.

CO2-neutralt brændstof

Busserne leveres af MAN og vil køre på certificeret bionaturgas. Selskabet kan altså dokumentere, at det brændstof, bussen kører på, er fremstillet, så klimaregnskabet i EU’s optik går i nul.

Læs også: Analyse: Nu er fremtiden for letbaner i København på spil

Ikke desto mindre vil selve produktionen af busserne udlede CO2. Det er kun driften af dem, der regnes som neutral.

Derudover vil der ifølge Movia være en reduktion af udledte NoX-partikler på de nye busser. Reduktionen på helt op til 73 procent skyldes en række tekniske forbedringer på den nye bus sammenlignet med den gamle, som selskabet ikke umiddelbart kan oplyse om.

Læs også: Førerløse busser kører i Schweiz til foråret

De nye busser vil leve op til den europæiske Euro VI emissionsstandard, hvor de nuværende, ældre busser kun lever op til Euro V-standarden.

Buslinjen ændrer navn til 5C og kommer til at køre døgnet rundt. Dermed bliver linjen den første såkaldte Cityline. Busserne vil have flere døre, som passagererne selv skal åbne, sådan som man kender det fra diverse tog, lyder det fra selskabet. Derudover vil den nuværende 5A-linje blive udvidet til også til at køre fra Husum Torv til Herlev Hospital.

Emner : Busser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Busserne vil have flere døre, som passagererne selv skal åbne"

Åbne udefra, formoder jeg. Men hvad nytter det, når man kun kan tjekke ind ved den forreste indgang, som det er i dag ? Eller bliver det også anderledes ?

  • 0
  • 0

"Busserne leveres af MAN og vil køre på certificeret bionaturgas. Selskabet kan altså dokumentere, at det brændstof, bussen kører på, er fremstillet således, at klimaregnskabet i EU’s optik går i nul."

Som sædvanlig er problemet, at hvis busserne ikke brugte det, hvor var det så blevet af.
Når busserne påstår at de bruger det, så betyder det jo, at vi andre forbrugere ikke får det, så medmindre bussene har en direkte forbindelse til et biogasanlæg dedikeret til busser og dem alene, så er det blot grøntvaskning.
Hvad ville de gøre hvis efterspørgslen til den "grønne" gas var større end produktionen, eller for den sags skyld omvendt?

  • 0
  • 4

Jeg er ikke ekspert i elbusser, men mere generelt vil gas være et oplagt valg til den tunge landevejs transport, hvor el næppe er tilstrækkeligt.
Ombygning til gasdrift er en kendt teknologi og kan derfor hurtigt implementeres.
Udviklingen indenfor biogas går ret hurtigt og prognosen er at al vores naturgas kan udfases til fordel for opgraderet biogas.
Med det nuværende tempo sker det omkring 2050.

  • 1
  • 5

Jeg er ikke ekspert i elbusser, men mere generelt vil gas være et oplagt valg til den tunge landevejs transport, hvor el næppe er tilstrækkeligt.

Sagen er at buskørsel i byen netop ikke er tung landevejs transport.
En bybus kører en ret kort distance hver dag, med masser af stop-start, man ved på forhånd præcis hvor langt der skal køres hver dag, og man har hele natten til at lade op på en fast holdeplads. Dette er ideelt til batteridrift.

  • 4
  • 1

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor der klappes i hænderne fordi en buslinie i KBH går over på gasdrift...

Det er ingen sensation overhovedet!

Gasdrevne busser kommer i en lind strøm fordi kommunerne derved kan forbedre deres CO2-regnskab. Derfor ender det sikkert med, at næste udbudsrunde under Sydtrafik i Sønderjylland kommer med kravet om, at samtlige ruter får gasbusser. Ja, selv ude på de ensomme sønderjyske prærieruter!

Mht. elbusser: Volvo er langt fremme med elbusser, der kan lynlades ved stoppestederne.

  • 1
  • 0