Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen

Illustration: Flickr/Thomas Rousing

Hovedstadens Offentlige Transport (HOT), skal efter regeringens hovedstadsudspil »forestå al planlægning af transporttilbuddene i hovedstadsområdet » både bus, metro, letbane, privatbaner og S-tog, for eksempel både ruteplanlægning og afgangstider.«

Den løsning er knapt så smart, som den lyder, mener man i Movia, der er en af de absolut støste interessenter i hovedstadens offentlige transport.

»Vi har ikke hørt, at regeringen har sat midler af, og jeg frygter at flere af kommunernes og regionernes penge til bus og tog nu skal gå til struktur og organisation,« siger Movias bestyrelsesformand, Kirsten Jensen (S).

Movia var i øvrigt ikke informeret om udspillet eller forslaget til en fremtidig sammenlægning, før Regeringen lancerede planen d. 24 januar, oplyser hun og fortsætter:

»Regeringen mangler at give en økonomisk indsprøjtning til forbedring af den kollektive transport, for det er jo det, der er brug for, hvis den kollektive transport skal kunne tage konkurrencen op med bilen og bidrage til mindre trængsel, sådan som regeringen ønsker sig det.«

Desuden oplyser Movia, at køreplanerne allerede er koordineret igennem »Din offentlige transport« (DOT), som er et interesseselskab oprettet af DSB, Metroselskabet og Movia. DOT har siden 2014 netop stået for at koordinere transporten på Sjælland. Noget som HOT nu skal overtage – men kun i hovedstadsområdet.

Køreplaner er allerede koordineret

Hvor DOT allerede varetager samlet koordinering for den offentlige transport på Sjælland vil HOT kun gøre det for hovedstadsområdet. Dermed erstatter man en fungerende løsning, med en ny og dårligere.

»Afkoblingen mellem hovedstadsområdet og dele af Sjælland er et problem for de 56.000 pendlere, der skal rejse ind og ud af HOT hver dag,« siger Kirsten Jensen.

»DSB’s togstrækninger er rygraden i den kollektive transport for borgerne og virksomheder på Sjælland og i hovedstadsområdet. Så hvis regeringens udspil skal lykkes, så skal vi have styr på, hvordan DSB og S-tog kommer med ind i det nye HOT,« siger hun.

Ikke flere penge til transporten

Ifølge Transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen, er der med HOT ikke er tale om yderligere materiel eller kapacitet, men om mulighed for, at man bedre kan koordinere køreplanerne, så den offentlige transport er bedre synkroniseret.

»Der er ikke undersøgt i hvilket omfang det koster noget, eller om der skal sættes midler af til det, men jeg har ikke nogen forventninger om at det vil være et kæmpe stort beløb der skal sættes ind,« siger Transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen.

Altså skal både indkøb, planlægning og billetsalg for den offentlige transport i hovedstadsområdet sortere under HOT i stedet for under Movia, Metroselskabet og DSB, som det er tilfældet i dag.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Jeg har godt nok ikke snakket med de ansatte, eller de ansattes leder, om hvordan vores plan skal føres ud i livet. Jeg har heller ikke undersøgt om det overhovedet kan betale sig - men det skal nogle andre nok finde ud af, når planen er implementeret." - Transportmedisteren

  • 17
  • 3

...ret mange i live som husker tiderne da det hed KS og jeg kan "afsløre" at det har været en jævn glidebane siden da... og vi har været mange som troede at "nu kan det ikke blive værre" og det viste sig hvergang at det kunne det godt.

  • 11
  • 0

...ret mange i live som husker tiderne da det hed KS og jeg kan "afsløre" at det har været en jævn glidebane siden da... og vi har været mange som troede at "nu kan det ikke blive værre" og det viste sig hvergang at det kunne det godt.

Jeg er enig. Jeg forstår simpelthen stadig ikke, hvad fidusen ved DOT skulle være - udover yderligere et organ i den kollektive trafik, der kan gøre det endnu mere uoverskueligt for kunderne. Hvorfor kan DSB, Movia og Metroen ikke bare holde et møde sammen, for at koordinere køreplanerne. Det kunne de da før.

Selv dengang det var HT, STS og VT på Sjælland, så gik det ret nemt med at få periodekort eller billet til grænseoverskridende kørsel. Man fik i øvrigt også langt mere for pengene dengang, man vidste, hvad man betalte, og der var ingen tjek-ind, tjek-ind, tjek-ud.

Eneste minus jeg lige kan se er, at der igen igen skal bruges millioner af kroner på at skifte logo på tog, busser, metro, billetter, brevpapir og alt muligt andet.

  • 2
  • 1

Bare rolig, det er bare en jyde som tror at København er Sjælland.

-Tilskriv aldrig noget til ond vilje, hvis dumhed er en tilstrækkelig god forklaring. Hanlons ragekniv

  • 2
  • 1

"»Regeringen mangler at give en økonomisk indsprøjtning til forbedring af den kollektive transport, for det er jo det, der er brug for, hvis den kollektive transport skal kunne tage konkurrencen op med bilen og bidrage til mindre trængsel, sådan som regeringen ønsker sig det.«"

Man konkurrerer ikke, hvis den ene part er på statsstøtte og den anden part bransbeskattes. Den kollektive transport skal være et produkt folk gider at betale for, og det bliver den ved at se passagerne i bussen som kunderne og ikke se politikerne på Christiansborg som kunderne.


Når jeg kører med bus i København er den altid fuld til bristepunktet, det kan simpelthen ikke passe man ikke kan tjene penge på bustrafikken i København.

  • 5
  • 2

Problemet er bare at det er politikerne der er de primære kunder, da det er dem der betaler.

Jeg må så med skam melde at jeg troede at DOT var landsdækkende. Det tror jeg de fleste københavnere tror. Når det nu kun er Sjælland virker det hul i hovedet at erstatte DOT med HOT.

  • 3
  • 0

Når politikere - især tæt på et valg, og især især når mandatet hænger i en meget tynd tråd (Labil Alliance står til en halvering) - skal vise mandomskraft, og ikke aner hvd pokker de skal stille op med deres ansvarsområde - ja, så kan man da altid gribe til strukturelle-organisatoriske ændringer.
Her aner Hipster-Ole ikke om det vil virke, men det har han jo (lidt endnu) folk til at klare for sig.
Jeg kan se ham for mig når han triner frem i valgkampen, og vil fortælle om alle de gode ting han har gjort i sin ministertid, og hvilke fantastiske ting, der venter forude - efter valget.
Men alle hans mange ord og liberablende parader til trods, så dumpede han sig selv med et brag, den dag hvor han erklærede, at han ikke skulle tage miljøhensyn, men blot sørge for at trafikken - vejtrafikken, forstås! - glider ubesværet.

  • 2
  • 1