Movia dumper kinesisk elbus: For dyr og for stor usikkerhed om batterierne
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Movia dumper kinesisk elbus: For dyr og for stor usikkerhed om batterierne

Høj driftspris, tvivl om batteriets levetid og gensalgsværdien. De faktorer gør trafikselskabet Movias kinesiske elbus-eventyr til en dyr og usikker oplevelse, og ifølge det sjællandske trafikselskab er elbussens æra er endnu ikke kommet.

Det viser udkastet til en evaluering af et knap to år langt forsøg i København med elbusser fra den kinesiske producent BYD, som Ingeniøren har fået aktindsigt i hos Transportstyrelsen.

I rapporten forholder passagerer, chauffører og operatører sig til præstationen fra de to elbusser.

Keolis og Arriva, som var operatørerne, oplyser, at busserne grundlæggende har fungeret, men at en række barrierer forhindrer elbussen i at være attraktiv for dem på nuværende tidspunkt:

’Operatørerne ser en betydelig risiko ved usikkerheden om kørebatteriets levetid og omkostninger til udskiftning af batteriet,’ fremhæves det i rapporten.

Læs også: 984 af Movias busser overskrider stadig EU-standard for luftforurening

Ifølge rapporten vil bussens batteri have en resterende kapacitet på 80 pct. efter knap syv års anvendelse i danske klimaforhold. Når batteriet er reduceret til 80 pct., skal det enten udskiftes eller flyttes til en mindre krævende strækning.

Dertil er bussernes værdi ved gensalg efter brug ligeledes usikker sammenlignet med diesel-pendanten. Markedet for brugte elbusser findes nemlig endnu ikke, og det er derfor svært at vurdere gensalgspris.

Driftsomkostningerne for en elektrisk bus er desuden høje i Danmark, fordi landet har betydelige afgifter på el, som operatørerne ikke kan få godtgjort.

Derudover havde operatørerne problemer med driftssikkerheden ved de kinesiske elbusser, hvilket blandt andet kan afhælpes, hvis et lokalt marked for reservedele og værkstedsforhold opstår. Således formindskes tiden, hvor en elbus skal vente på reservedele eller fragtes til udlandet for at komme på værksted.

Elbus: Næsten dobbelt så store driftsudgifter

Afgørende er det dog især, at driftsomkostningerne for elbusserne i forsøget var 43-45 pct. højere end for konventionelle dieselbusser.

Over en seksårig driftperiode vil den kinesiske bus koste 993.000 kr., hvor omkostningerne for en dieselbus kun ligger på 693.000 kr. Udgiften per kilometer for den elektriske bus er 12,41 kr., mens det for dieselbusser er 8,67 kr. over seks års drift. Købsprisen for en elbus er derudover markant højere end at investere i en dieselbus.

Samlet set har totalomkostningerne per elbus i testen været 2,75 millioner kr., hvor en ny dieselbus i mærket Mercedes Citaro 12 LE koster 1,22 millioner kr.

Læs også: 299 busser i København har fået NOx- og partikelfiltre

Flere gange gennem rapporten skriver Movia, at den danske afgift på elektricitet bærer en stor del af barrieren for elbusserne.

Regeringen forsøger at udfase PSO-afgiften på el, men den endelige afløser er endnu ikke vedtaget.

Ny elbustest i efteråret

Forsøget begyndte i januar 2014 og kørte frem til december 2015. Busserne kørte på linjerne 3A, 12, 141 og 149.

Kunderne var overvejende begejstrede for den elektriske bus, men 21 pct. af de 262 adspurgte mente, at støjniveauet var højt inden i kabinen.

Elbussen delte næsten chaufførerne. Halvdelen af dem holdt mere af at sidde bag rattet i elbussen, mens 30 procent foretrak en dieselbus. Imidlertid havde chaufførerne udfordringer med komforten i BYD's busser af modellen K9.

Læs også: Movia: Vi giver København den første, CO2-neutrale buslinje

I efteråret begynder et nyt forsøg med elbusser. I samarbejde med Københavns Kommune, operatøren Umove og med støtte Trafik- og Byggestyrelsen tester Movia to elektriske busser på linje 3A. Denne gang leveres busserne af den finske producent Linkker.

Tydeligvis er (i henhold til artiklen) der forskel i omkostningerne for driftsoperatøren i dieselbussens favør. Men burde man ikke inddrage den potentielle luftforbedring i storbyerne ved at "aflevere" driftsforureningen (ikke al strøm er vindmølle-, vand- og solenergi) udenfor storbyerne, hvor der er rigelig privat og lastvognstraffik?
Hvis El-afgiten er så stor et problem, burde man nok kigge på det politisk for offentlige transportmidler. Hvorledes ser det ud for DSB, som er ved at elektriificere deres banestrækninger (og derved overgå fra Diesel til el)?

  • 15
  • 2

For nogle år siden testede ABB in flash ladnings teknologi her i Geneve, som de nu har bestemt sig for at implementere - jeg synes det er et spændende alternativ, eftersom køreledninger ikke er nødvendige. Jeg kan ikke gennemskue om infrastrukturomkostningerne er højere eller lavere end køreledninger, men æstetisk er det pænere (efter min opfattelse).

http://www.abb.com/cawp/seitp202/E9C15605F...

  • 5
  • 0